Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Detta KTH-gemensamma projekt innebär att skapa en strategisk plattform för idéutbyte och pedagogisk utveckling inom lärarkåren och en pilottestad pedagogisk vägledning om hur AI kan/bör/ska integreras som ämnesinnehåll i undervisning på KTH på några års sikt.

Graf med mappade principer markerade.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P1: Väsentliga ämneskunskaper

P9: En utvecklande utbildningskultur​

P10: Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Definitioner av principerna

Kontakt

Arnold Pears
Arnold Pears professor

Detta KTH-gemensamma projekt genomförs inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2401-KTH).

Projektkontext  

I en värld av generativ AI blir det i utbildningssammanhang lätt fokus på fusk vid examination och bedömning. Men det är ett lite för snävt perspektiv. Utvecklingstakten för AI i världen går allt fortare, både eftersom AI själv bygger sin förmåga och då tillämpningsfälten, speciellt inom teknik, hela tiden utökas. Samhällets efterfrågan på yrkesverksamma med AI-kompetens ökar därmed snabbt. KTH behöver främja en bredare dialog och etablera en strategisk riktning för hur AI-relaterat innehåll kan integreras på ett planerat och strategiskt sätt i grundutbildningen på KTH. 

Hur kan KTH säkerställa att studenterna på grund-, avancerad- och forskarnivå, får med sig relevant och vass AI-kompetens från sin utbildning? 

Parallellt med detta projekt finns dels flera AI-relaterade projekt inom Framtidens utbildning och dels gör KTH ett arbete genom etikutskottet i fakultetsrådet "AI och lärande". 

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet är att KTH ska ligga i framkant när det gäller integrering av AI-färdigheter i utbildningen, speciellt utifrån arbetsmarknadens behov av AI-utbildade ingenjörer. Den önskade projekteffekten är att KTH har engagerade ambassadörer och förändringsledare som, med relevanta och stödjande verktyg, kan driva fortsatt arbete med att utveckla AI i undervisning inom alla skolor på KTH. Detta lägger grunden för att AI som ämnesinnehåll kan integreras i KTH:s kursplaner och lärandemål. 

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #48, bild på Avid och Arnold.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 48 med Avid Fayaz och Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.

PODD #48 om framtidens utbildning

Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning

Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor Arnold Pears  och studenten Avid Fayaz  som själv poddar och är aktiv i KTH AI Society .

Spotify #48 / YouTube#48 / KTH Play #48

Projektresultat (output) 

  • En plattform för idéutbyte och utveckling av pedagogik inom lärarkåren som leder till att kurser och program förändras till att innehålla AI-färdigheter inom relevanta ämnesområden.

  • En pedagogisk vägledning för hur AI ska/bör/kan inkluderas i undervisning på KTH. I och med att projektet är vägledande ska projektets processer redan vara testade inom 2-3 kurser per skola, på grund-, avancerad och forskarnivå.

Tidplan 

Startdatum: 2024-09-01
Slutdatum: 2025-12-31

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Resultat

  • Kontaktskapande och samordning av övriga AI-projekt inom programmet Framtidens utbildning. Särskilt bör nämnas Olle Bälter och kollegor på EECS, Åsa Karin Engstrand ITM och Eva Liedholm Johnson ABE.
  • Direktkontakt med KTH:s skolor för spridning av kunskap med seminarier om AI och innehållet i våra utbildningar, på skolkollegium, lärardagar mm
  • Bredare spridning via flera Fikasnacks-poddar och gemensamma sessioner på Storträffen på våren 2025 med Åsa Karin Engstrand kring AI och etik, med övningar och diskussioner.
  • Tillämpning genom deltagande i och samarbete med ett flertal examensarbeten som behandlar frågeställningen under 2025.

Projektet fortsätter på Institutionen för lärande (utan finansiering från Framtidens utbildning). I det arbetet ingår utveckling av ny högskolepedagogisk kurs, 3hp, Generative AI in University Teaching and Learning, VT2026 samt riktade satsningar inom prioriterade områden till KTH:s skolor.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-11-13