Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud
Detta KTH-gemensamma projekt innebär att skapa en strategisk plattform för idéutbyte och pedagogisk utveckling inom lärarkåren och en pilottestad pedagogisk vägledning om hur AI kan/bör/ska integreras som ämnesinnehåll i undervisning på KTH på några års sikt.
Projektkontext
I en värld av generativ AI blir det i utbildningssammanhang lätt fokus på fusk vid examination och bedömning. Men det är ett lite för snävt perspektiv. Utvecklingstakten för AI i världen går allt fortare, både eftersom AI själv bygger sin förmåga och då tillämpningsfälten, speciellt inom teknik, hela tiden utökas. Samhällets efterfrågan på yrkesverksamma med AI-kompetens ökar därmed snabbt. KTH behöver främja en bredare dialog och etablera en strategisk riktning för hur AI-relaterat innehåll kan integreras på ett planerat och strategiskt sätt i grundutbildningen på KTH.
Hur kan KTH säkerställa att studenterna på grund-, avancerad- och forskarnivå, får med sig relevant och vass AI-kompetens från sin utbildning?
Parallellt med detta projekt finns dels flera AI-relaterade projekt inom Framtidens utbildning och dels gör KTH ett arbete genom etikutskottet i fakultetsrådet "AI och lärande".
Syfte/Effekt (outcome)
Syftet är att KTH ska ligga i framkant när det gäller integrering av AI-färdigheter i utbildningen, speciellt utifrån arbetsmarknadens behov av AI-utbildade ingenjörer. Den önskade projekteffekten är att KTH har engagerade ambassadörer och förändringsledare som, med relevanta och stödjande verktyg, kan driva fortsatt arbete med att utveckla AI i undervisning inom alla skolor på KTH. Detta lägger grunden för att AI som ämnesinnehåll kan integreras i KTH:s kursplaner och lärandemål.
Projektresultat (output)
-
En plattform för idéutbyte och utveckling av pedagogik inom lärarkåren som leder till att kurser och program förändras till att innehålla AI-färdigheter inom relevanta ämnesområden.
-
En pedagogisk vägledning för hur AI ska/bör/kan inkluderas i undervisning på KTH. I och med att projektet är vägledande ska projektets processer redan vara testade inom 2-3 kurser per skola, på grund-, avancerad och forskarnivå.
Tidplan
Startdatum: 2024-09-01
Slutdatum: 2025-12-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:
- Poster: Poster_FrU25_2401-KTH_AI_250520.pdf (engelska)
- Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU24_2401-KTH_AI-integrering_241001.pdf
Resultat
- Kontaktskapande och samordning av övriga AI-projekt inom programmet Framtidens utbildning. Särskilt bör nämnas Olle Bälter och kollegor på EECS, Åsa Karin Engstrand ITM och Eva Liedholm Johnson ABE.
- Direktkontakt med KTH:s skolor för spridning av kunskap med seminarier om AI och innehållet i våra utbildningar, på skolkollegium, lärardagar mm
- Bredare spridning via flera Fikasnacks-poddar och gemensamma sessioner på Storträffen på våren 2025 med Åsa Karin Engstrand kring AI och etik, med övningar och diskussioner.
- Tillämpning genom deltagande i och samarbete med ett flertal examensarbeten som behandlar frågeställningen under 2025.
Projektet fortsätter på Institutionen för lärande (utan finansiering från Framtidens utbildning). I det arbetet ingår utveckling av ny högskolepedagogisk kurs, 3hp, Generative AI in University Teaching and Learning, VT2026 samt riktade satsningar inom prioriterade områden till KTH:s skolor.
