Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

#59

#59 Videopodd

Du kanske behöver sätta på ljudet aktivt.
Publicerad 2025-06-05

Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander och Linus Remahl visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders Cajander.

Du kan även se videofilerna i KTH Play: där kan du smidigt hoppa mellan tidsstämplarna och ladda ned textfil (som du t.ex. kan använda för översättning).

KTH Play #54 / YouTube #54 / Spotify #54 (endast ljudfil)

Tidsstämplar för fikasnackets innehåll

  • 03:12 [Maker]space
  • 06:10 Linus visar en arbetsstation
  • 09:28 Linus visar lödstationen
  • 15:35 Ugn för egentillverkning av kretskort
  • 16:28 [Codesign]space
  • 17:05 [Cloud]space
  •  20:21 Äntligen fikasnack med bullar (som Joakim tajmar)
  • 20:35 Varför är det så viktigt med de här miljöerna för lärandet?
  • 23:00 [Social]space för lärandet blir tvärvetenskapligt forum
  • 24:32 Lärmiljöernas koppling till CDIO
  • 25:16 Öppen inkluderande miljö? Hur funkar det?
  • 26:14 Lärandemiljö eller slöjdsal – vad gör skillnaden?
  • 27:23 Anders visar "knuten"
  • 28:13 Delaktigt (ChatGPT-fritt) lärande av inbyggda system vid Campus Flemingsberg

Bonusmaterial: träffa användare av makerspacet

Marcus intervjuar användare av makerspacets utrustning – vad de gör och hur de använder makerspacet. Marcus får även testa deras verktyg.

Karta över KTH Spaces i Flemingsberg

Poddeltagare

Gäster

Poddvärdar

Kontakt

framtiden@kth.se