Alla avsnitt av podden Fikasnack om framtidens utbildning - Johan Testsida
Nedan listas alla avsnitt av podden Fikasnack om framtidens utbildning i kronologisk ordning (det senaste överst), med länkar till kanalerna KTH Play, Spotify och YouTube.
[Hej Johan! Som tur är hade du inte gjort hela sidan: jag kom på att min plan var egentligen att göra som den blåa länken nedn (det är en puff med utseendet "utfällbar"). Du kan gärna börja med det du kan: det generiska, som avsnittslänkarna och webbsidelänk får du gärna lägga in. Ta textinnehåll så länge från puffarna som ligger i resursavdelningen med ID 2.99240./Sofie 250409.]
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 58 med Gunnar Tibert. Grafik: Malin Ringsby.
Vilka robotar som löser vardagsproblem kan produceras av förstaårsstudenter på civilingenjörsprogrammet i elektroteknik (CELTE)? Det får vi se i ett lite annorlunda fikasnack då poddvärden Marcus Lithander och vice programledare Gunnar Tibert besöker undervisningshuset (U-huset) på KTH Campus vid mässan för
elektroprojekt 1-kursen (Kurs-PM EH1010)
.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 57 med Carl Dahlberg. Grafik: Malin Ringsby.
Hur kan lärare undervisa både traditionellt och innovativt? Och dessutom på ett sätt som belönats med KTH:s pedagogiska pris 2024?
Carl Dahlberg
är forskare på institutionen för teknisk mekanik och undervisar i hållfasthetslära på civilingenjörsprogrammen i maskinteknik, farkostteknik och materialdesign. Lyssna på Carls fikasnack med poddvärden Marcus Lithander och Joakim Lilliesköld som är vice programledare i Framtidens utbildning.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 56 med Daniel Koch. Grafik: Malin Ringsby.
Är KTH:s lärmiljöer ett så kallat "wicked problem"? Eller hur definieras och översätts det egentligen? Oavsett är KTH:s lärmiljöer en högst aktuell utmaning som vi på KTH behöver hantera tillsammans: hur kan vi göra mesta möjliga av det vi har för att stödja pedagogik och lärande? Poddvärden Marcus Lithander och programledare Anna Jerbrant träffar
Daniel Koch
, vice grundutbildningsansvarig (GA) på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE) som från och med 2025 är utsedd till biträdande programledare i programledningen för Framtidens utbildning.
I enlighet med
KTH:s vision "...ta ledningen för en hållbar samhällsutveckling" och övergripande mål
ska KTH:s utbildning "...vara av högsta kvalitet och internationellt konkurrenskraftig", bland annat genom att "...utveckla studenternas praktiska yrkeskunnande och förmåga till nytänkande genom interaktiva undervisningsmoment, öppna experimentella miljöer och nära samarbeten med näringsliv och andra samhällsaktörer. Våra studenter ska genom våra utbildningar utveckla kritiskt tänkande och samarbetsförmåga för att på ett ansvarsfullt sätt kunna hantera komplexa utmaningar." Princip 2 i ramverket för Framtidens utbildning heter Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling och definitionen lyder: "Vid KTH utformas utbildningen så att studenterna utvecklar kunskaper och professionsbaserade förmågor för att kunna hantera komplexa och osäkra system i en föränderlig omvärld."
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Nina Wormbs. Grafik: Malin Ringsby.
Hur ska studenter veta om och i så fall hur de får använda AI i en kurs? Nu har fakultetsrådet tagit fram KTH-gemensam rekommendation om vad lärare ska säga till studenterna om vad som gäller. Prodekanus
Nina Wormbs
avslöjar "stölden", varför så kort och samtalar med Marcus och Joakim framtagandet, implementeringen och effekter för lärare och studenter kring AI och lärande.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Linus Remahl och Anders Cajander. Grafik: Malin Ringsby.
Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där
Anders Cajander
och
Linus Remahl
först visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 53 med Åsa-Karin Engstrand. Grafik: Malin Ringsby.
Hur kan etiska perspektiv läras ut för att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI? Marcus och Gunnar träffar
Åsa-Karin Engstrand
som berättar om resultat från ett utvecklingsprojekt om att utveckla en modell för etisk AI-integration på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 52 med Patrik Hilber. Grafik: Malin Ringsby.
Vad kan KTH och enskilda lärare göra för att få fler av studenterna att ta examen? Ta del av tips på konkreta åtgärder men även utmaningarna med att bredda deltagandet i våra utbildningar. Du får också veta hur du ska göra om du har en projektidé för att utveckla KTH:s utbildning. Marcus och Anna samtalar med
Patrik Hilber,
vice grundutbildningsansvarig (GA) på EECS och projektledare för "
Alla ska med – genomströmning
".
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 51 med Torbjörn Bäck och Torbjörn Gräslund. Grafik: Malin Ringsby.
Vad är kvalitet i utbildning egentligen och hur ser KTH:s kvalitetsarbete ut? Vad är guld värt för läraren? Hur kan kvalitetsarbete bli avstressande? Vad hände vid workshopparna för programansvariga och hur funkar det nya kursvärderingssystemet?
Vår nya poddvärd Marcus Lithander
och Anna Jerbrant samtalar med
Torbjörn Gräslund
(GA, CBH) och
Torbjörn Bäck
(vGA, SCI).
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 50 med Henrik Kniberg. Grafik: Malin Ringsby.
När dagens kunskaper inom generativ AI och programmering kommer vara daterad asap; hur förändras lärarrollen? Hur ska lärare lära sig för att kunna se till att examinerade studenter har "rätt" kunskaper som näringslivet efterfrågar? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med KTH-alumnen
Henrik Kniberg (eng, crisp.se)
om praktiska applikationer av generativ AI och hur det kommer förändra både utbildning och behovet av programmerare i framtiden.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 49 med Anders Rosén och Lena Gumaelius. Grafik: Malin Ringsby.
Vad får en student att säga till en kommun: "Det här är ingen bra utmaning"? Och vad säger alla lärare som jobbat utmaningsdrivet? Johan och Gunnar fikasnackar med
Anders Rosén
och
Lena Gumaelius
om bl.a. målkonflikter, komplex versus komplicerad, konkreta trix för hur lärare stegvis kan introducera omedgörliga problem i sin kurs (utan att ha alla svar!) och tips på olika kompetensutvecklingsaktiveteter.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 48 med Avid Fayaz och Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.
Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor
Arnold Pears
och studenten
Avid Fayaz (eng)
som själv poddar och är aktiv i
KTH AI Society (kthais.com)
.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 47 med Pontus Johnson. Grafik: Malin Ringsby.
Vad skulle lösa cybersäkerhetsproblemet enligt professor Pontus Johnson (eng)? I samtalet med Johan och Joakim får vi höra om allt från hans utmaningsdrivna projektkurs med "Capture the flag-upplägg", vad som krävs för uppskalningen, livslångt lärande-verksamheten, KTH Royal Roppers, till påbörjade och potentiella lärosätessamarbeten.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 46 med Mikael Nybacka. Grafik: Malin Ringsby.
Vad innebär det för KTH, studenter och yrkesverksamma om KTH kan erbjuda och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil utan att behöva skapa och inrätta ny masterprogram? Johan träffar Mikael Nybacka, Jagruti Ramsing Thakuroch studenten Shreyash Khatiwada som jobbar i ett KTH-gemensamt utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 45 med Helene Rune och Cecilia Månson Blom. Grafik: Malin Ringsby.
Vad behöver läraren göra och hur mycket sparar vi när KTH nu har samordnad examinationsadministrationen för skriftlig och digital tentamina och kontrollskrivningar som kräver tentavakter, inklusive Funka-tentamina? Lyssna på Johans diskussion me Helene Rune och Cecilia Månson Blom om uppbyggnaden och kommande skarpa läge i stor skala.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 44 med Nicole Kringos. Grafik: Malin Ringsby.
Nicole Kringos, som i många år arbetat för att bredda rekryteringen till KTH, leder nu ett KTH-gemensamt projekt som startar 2024 inom Framtidens utbildning. Nicole samtalar med Johan och Jocke om hur samarbete med lärcentrum har potential att stärka KTH:s breddade rekrytering "på riktigt" och samtidigt minska regional kompetensflykt ("brain drain").
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 43 med Gunnar Tibert. Grafik: Malin Ringsby.
Gunnar Tibert har många "hattar" på KTH. Nyligen tilldelades han Boreliusmedaljen 2024 för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”. Här resonerar han med Johan kring förändring och utveckling av pedagogik, utbud och ledarskap inom utbildning på kurs-, program-, skol- och KTH-nivå.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 42 med Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.
Till hösten drar ett antal nya utvecklingsprojekt igång inom ramen för Framtidens utbildning. Precis som förra året är de flesta projekten ganska begränsade i tid och omfattning och har sin “hemvist” på en skola. Nytt för i år är ett antal KTH-övergripande projekt som i flera fall tar avstamp i förra årets utvecklingsprojekt. I det här avsnittet berättar Arnold Pears om ett av de nya utvecklingsprojekten: "Pedagogisk användning av AI i undervisning".
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 41 med Mikael Lindström. Grafik: Malin Ringsby.
I november förra året beslutade KTH:s styrelse att koncentrera verksamheten till tre campus - till KTH Campus på Valhallavägen, till Solna och till Flemingsberg. Det betyder att verksamheten i Södertälje och Kista ska flytta till KTH Campus och Flemingsberg. Det är ett stort beslut som påverkar många, inte minst studenter och anställda på KTH. KTH:s prorektor Mikael Lindström berättar om flytten i det här avsnittet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 40 med Magnus Wiktorsson och Martin Edin Grimheden. Grafik: Malin Ringsby.
Möjligheten att kombinera teori med praktik, i form labbövningar eller praktiskt arbete i experimentella miljöer, är ett särdrag för all ingenjörs- och arkitektutbildning. Magnus Wiktorsson och Martin Edin Grimheden har projektlett ett arbete för att se hur man kan samordna några olika experimentella miljöer på KTH. Projektet går under namnet Product Innovation and Manufacturing Open Lab (PRIMO Lab). Hör om projektet i det här avsnittet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 39 med Lars Strannegård. Grafik: Malin Ringsby.
KTH antar studenter i olika så kallade urvalsgrupper, där de vanligaste är via gymnasiebetyg eller via resultat på högskoleprovet. Som myndighet har KTH inte så mycket frihet att ändra reglerna för detta. Handelshögskolan i Stockholm är ett privatägt lärosäte och har därför större frihet att utforma sina antagningsregler. Detta ska Handelshögskolan nu nyttja genom att ställa andra krav på de sökande studenterna, vilket Lars berättar om i det här avsnittet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 38 med Asif Farazee. Grafik: Malin Ringsby.
Farazee Asif har varit lärare på KTH i nästan 15 år och har bland annat varit med i arbetet att ta fram och driva kursen Circular Manufacturing System. För det arbetet blev han belönad med KTH:s pedagogiska pris 2023. Kursen har flera egenskaper som gör den unik i sitt slag, bl.a. kombineras teori och praktik i ett ramverk på ett pedagogiskt och användbart sätt som uppskattas av studenterna.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 37 med Sören Östlund. Grafik: Malin Ringsby.
KTH var runt millennieskiftet en av initiativtagarna till det numera världsomfattande ramverket om ingenjörsutbildning som kallas CDIO. En som varit med från början är KTH-professorn Sören Östlund. I den här podden berättar Sören om bakgrunden till CDIO, vad det är för något och kanske framför allt vad det har betytt och betyder för ingenjörsutbildningarna på KTH.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 36 med Anders Söderholm. Grafik: Malin Ringsby.
Utifrån sex grundläggande kriterier ska KTH:s utbildning utvecklas och förnyas. I utbildningsutbudet kommer också visionen om att KTH ska ta ett ledarskap i omställningen mot ett hållbart samhälle att avspeglas. Detta fastställdes i ett
inriktningsbeslut
av rektor 10 april, men vad innebär det och vad är bakgrunden till dessa sex kriterier? Detta berättar KTH:s rektor Anders om i det här avsnittet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 35 med Alina Lingnau. Grafik: Malin Ringsby.
Inför varje termin kan nationella studenter söka till KTH:s utbildningar. Detta avsnitt gästas av Alina Lingnau som är verksamhetsansvarig för utbildningskommunikation, gruppen som jobbar med studentrekrytering på KTH. Hon berättar om arbetet med att rekrytera nationella studenter till KTH.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 34 med Martin Viklund. Grafik: Malin Ringsby.
KTH har drygt 100 olika utbildningsprogram som alla leds av en lärare som är programansvarig. I rollen ingår en mängd ansvarsområden, allt från mottagningen av nya studenter till det systematiska kvalitetsarbetet. I det här avsnittet av podden berättar professor Martin Viklund om vad det innebär att vara programansvarig på KTH.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 33 med Gunnar Karlsson. Grafik: Malin Ringsby.
På KTH finns ett centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet som drivs i nära samarbete med Försvarsmakten. Ett av uppdragen är att utbilda värnpliktiga cybersoldater. Det berättade KTH-professorn Gunnar Karlsson, som har en nyckelroll i det arbetet, om i det här avsnittet av podden.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 32 med Helene Rune. Grafik: Malin Ringsby.
Skriftlig salstenta är bara en av många examinationsformer som studenterna stöter på under sina studier, men bakom varje tenta ligger en hel del administration, särskilt skriftliga tentor i stora salar. Under hösten 2023 pågick ett KTH-gemensamt pilotprojekt för att pröva nya idéer för den administrativa hanteringen av skriftliga tentor. Helene Rune gästade podden för att berätta om KTH-gemensam hantering av tentor.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 31 med Bengt Wittgren och Gabriel Montgomery. Grafik: Malin Ringsby.
Hösten 2024 startar et nya högskoleingenjörsprogrammet
Industriell teknik
på KTH. I utvecklingsarbetet är framtida arbetsgivare en viktig del för att få fram relevanta profiler i programmet med principen “en ingång - flera utgångar”. I det här avsnittet berättar Gabriel Montgomery och Bengt Wittgren om programmet och utvecklingsarbetet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 30 med David Puustinen och Gustav Svensson. Grafik: Malin Ringsby.
THS har genomfört en studie om vad ett livfullt campus innebär för KTH:s studenter. Ett livfullt campus är förstås mer än byggnader och lokaler, men vad behövs för att kunna säga att KTH har ett livfullt campus? David Puustinen och Gustav Svensson från THS gästade podden för att berätta om resultatet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 29 med Stefan Östlund. Grafik: Malin Ringsby.
Stefan Östlund är vicerektor för internationella relationer och gästade podden för att diskutera den internationella dimensionen i KTH:s utbildningar. KTH är, och vill fortsatt vara, ett globalt ledande tekniskt universitet inom utbildning. Stefan berättade vad det betyder och vilka komponenter som ingår i det arbetet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 28 med Mikael Enelund. Grafik: Malin Ringsby.
Mikael Enelund leder Tracks, ett utbildningskoncept på Chalmers som utvecklar både lärandet och lärandemiljöerna. Inom ramen för Tracks finns möjligheter till individualiserad studiegång och samverkan mellan näringsliv, samhälle och akademin. Han gästade podden för att berätta om konceptet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 27 med Anita Kullen. Grafik: Malin Ringsby.
Anita Kullen är lektor och ansvarig för kandidatexjobb-kursen på program i elektroteknik på EECS. I många år har hon varit ansvarig för kursen och har utvecklat den till att bli en omtyckt kurs både bland studenter och lärare. Hon gästade podden för att prata om arbetet med kandidatexjobb-kursen.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 26 med Arnold Pears. Grafik: Malin Ringsby.
Arnold Pears är professor i teknikvetenskapens lärande på KTH. Hans forskning fokuserar på att förstå inlärningsupplevelsen ur ett studentperspektiv, både när det gäller inlärning av specifika tekniska koncept och mer allmänt när det gäller ingenjörsfärdigheter och kompetenser. Han gästade podden för att prata om konsekvenser AI kommer att få för lärares undervisning.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 25 med Per Fagrell, Gunnar Tibert och Joakim Lilliesköld. Grafik: Malin Ringsby.
Förändringsprogrammet Framtidens utbildning har pågått i ett år nu efter att en programledning utsågs i december 2022. Hur har det första året varit och vad har det inneburit för utbildningen på KTH? Och vad finns det för planer för 2024 framåt? I det här avsnittet av podden samtalar poddvärden Johan med större delen av programledningen för Framtidens utbildning.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 24 med Joakim Jaldén. Grafik: Malin Ringsby.
Joakim Jaldén är bland annat programansvarig för civilingenjörsprogrammet Elektroteknik (CELTE) och del av Digital futures fakultet. Sedan 2013 har han jobbat aktivt med video i undervisningen och flippat (omvänt) klassrum vilket också är fokus för detta samtal.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 23 med Leif Kari. Grafik: Malin Ringsby.
Johan och Joakim fikasnackar med Leif Kari som varit KTH:s vicerektor för utbildning sedan 2019. Han berättar om sina erfarenheter från de fyra åren som vicerektor och sina tankar gällande de största utmaningarna inom utbildning de närmaste åren.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 22 med Ander Johansson. Grafik: Malin Ringsby.
Vad innebär livslångt lärande för KTH och hur har utvecklingen av kurser för yrkesverksamma sett ut de senaste åren? Johan och Per träffar Anders Johansson, samordnare för livslångt lärande.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 21 med Sofia Ritzén. Grafik: Malin Ringsby.
Vad är ett kvalitetssystem och varför har vi det? Hur skiljer sig ett system för kvalitetssäkring mot ett för kvalitetsutveckling? Hur har fakultetsrådets arbete med det nya reviderade kvalitetssystemet genomförts och när kommer lärare märka av implementeringen? Johan och Jocke samtalar med dekanus Sofia Ritzén.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 20 med Per Berglund. Grafik: Malin Ringsby.
Varför genomförs digital och kontinerlig examination? Vilka lärdomar har gjorts från tidigare genomförande? Vad betyder det i praktiken för studenten respektive läraren? Johan och Anna samtalar med Per Berglund, som tidigare varit prodekanus med särskilt ansvar för utbildningsfrågor.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 19 med Charlotte Janson och Pontus Juth. Grafik: Malin Ringsby.
På vilka sätt stödjer
KTH Bibliotekets
aktiviteter och undervisning breddat deltagande och ökad genomströmning? Borde kurserna vara obligatoriska för studenter? Vad säger lärare och studenter om studenternas digitala färdigheter? Charlotte Janson och Pontus Juth i samtal med Johan och Per.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 18 med Elina Eriksson och Daniel Pargman. Grafik: Malin Ringsby.
I höst kan de första studenterna läsa nya
masterprogrammet Hållbar digitalisering (eng)
. Johan och Per samtalar med Elina Eriksson och Daniel Pargman om vad det nya programmet tillför till KTH:s utbud av utbildningsprogram och om hur nya pedagogiska grepp kan ge färdiga studenter bättre förutsättningar att ta sig an komplexa utmaningar.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 17 med Sofia Ritzén. Grafik: Malin Ringsby.
Vad gör Aalto bra, som vi kan dra lärdom av? Johan och Per samtalar med dekanus Sofia Ritzén om bland annat makerspace, hantering av frågan utbildningsutbud, värdet av mål och data för att driva klok utveckling samt metavärdet av besöket på Aalto universitet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 16 med Stefan Stenbom. Grafik: Malin Ringsby.
Hur hanterade KTH pandemin? Vad är nyttan med learning analytics? Vad är Community of Inquiry, Stefans egna forskningsämne? Och hur jobbar vi vidare framåt?
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 15 med Elin Lindblad. Grafik: Malin Ringsby.
Varför är det så svårt att få bra stöd för andra examinationsformer än skriftlig tenta i sal? Johan och Anna samtalar med Elin Lindblad som har i uppdrag att etablera ett tvärfunktionellt team för flöde examination där arbetssätt för strukturerat tillsammansarbete ska utvecklas och testas.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 14 med Geir Øien. Grafik: Malin Ringsby.
Vilka utmaningar delar vi med NTNU:s utvecklingsprogram och vilka lärdomar kan vi dra från deras utvecklingsresa, som påbörjades några år före KTH? Johan samtalar med programledarna Jocke och Geir Øien, professor och centrumledare på NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 13 med Maja Rosén. Grafik: Malin Ringsby.
Vad tycker studenterna om KTH:s fysiska studiemiljö? Vilka behov ligger på topp fem för att kategoriseras som en bra studieplats för studenterna? Johan och Anna samtalar med Maja Rosén, utbildningsansvarig på Tekniska högskolans studentkår (THS).
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 12 med Malin Wennerholm och Eva Liedholm Johnson. Grafik: Malin Ringsby.
Johan och Per samtalar med Eva Liedholm Jonsson och Malin Wennerholm, grundutbildningsansvariga (GA) på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), om ABE:s tre utvecklingsprojekt som startat 2023 inom Framtidens utbildning.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 11 med Marcus Lithander. Grafik: Malin Ringsby.
Johan och Per träffar Marcus Lithander för ett samtal om kognitiv psykologi som stöd vid kursutveckling. Han lyfter en rad exempel och erfarenheter från utvecklingen av kurser inom livslångt lärande (LL) vid KTH.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 10 med Mats Nilsson och Anna Jerbrant. Grafik: Malin Ringsby.
Johan och Per träffar Mats Nilsson och Anna Jerbrant, grundutbildningsansvariga (GA) vid Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH) respektive industriell teknik och management (ITM). Samtalet rör utvecklingsprojekten på CBH och ITM, både processen kring hur projektet kom till och vilka projekt som nu startat.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 9 med Ruth Graham Grafik: Malin Ringsby.
Vart är ingenjörsutbildningen på väg och borde KTH oroa sig över att halka efter? Johan och Joakim samtalar med Dr Ruth Graham som har 20 års erfarenhet av akademisk forskning och utveckling av högre utbildning. KTH är ett av flera lärosäten som ska ingå i Dr Grahams kommande studie om bästa praxis i akademisk karriärutveckling.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 7 med Ines Lopez Arteaga. Grafik: Malin Ringsby.
Ines är dekan och leder utvecklingsarbete för framtidens ingenjörsutbildningar på Tekniska universitetet i Eindhoven, TU/e. Under samtalet med Jocke och Johan bidrog hon med en internationell vinkel på framtidens utbildning för ingenjörer.
Årets lärare på KTH, Luigia Brandimarte, pratade med Johan och Jocke om kreativt tvärdisciplinärt lärande utanför klassrummet. Det blev ett kollegialt samtal som kan inspirera andra lärare.