Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Nytt automatiserat system för kursvärdering och kursanalys i Canvas

Systemet används för alla kurser från läsperiod 3, VT25 – du kan få tidigt tillträde i läsperiod 2

Två studenter sitter med en lärare vid ett bord. De pratar och tittar på en laptop-
Publicerad 2024-11-12

KTH lanserar ett nytt system för kursvärdering och kursanalys som är automatiserat i Canvas för att spara tid för dig som lärare. Det nya systemet används för alla kursomgångar från och med läsperiod 3, VT25, och är en viktig del i arbetet att stärka kvaliteten i KTH:s kurser. Du kan också anmäla dig för att få tidigt tillträde till systemet redan i läsperiod 2, HT24.

Som lärare behöver du med hjälp av det nya systemet inte göra något förrän det är dags att skriva kursanalys – allt annat sker automatiskt.

  • Enkät och mall för kursanalys skapas automatiskt i kursrummet i Canvas. Mejl går ut till dig som kursansvarig lärare när de finns tillgängliga.
  • Du kan anpassa enkäten genom att justera startdatum eller lägga till frågor.
  • Studenterna har elva dagar på sig att besvara enkäten, därefter kan du skriva kursanalysen. Resultat av enkät utan fritextsvar och en begränsad del av din analys publiceras automatiskt för studenterna i Canvas.

Arbetet har tidigare skett manuellt via verktyget LEQ, men sker automatiskt för alla kurser på KTH från och med läsperiod 3.

Utrullning i tre faser

För att säkerställa att systemet funkar bra rullas det ut i tre faser:

Fas 1: Pilot i läsperiod 1

Systemet testas på utvalda kurser i läsperiod 1, HT24. I piloten utvärderas systemet tekniskt och medverkande lärare får ge sin återkoppling för att förfina systemet.

Fas 2: Tidigt tillträde i läsperiod 2

Du kan anmäla dig för att få tidigt tillträde och testa systemet redan i läsperiod 2, HT24. Genom en bredare testning samlar vi in mer data för förbättringar.

Anmäl din kurs för tidigt tillträde

Fas 3: Lansering för alla kurser i läsperiod 3

Kursenkät och kursanalys görs i systemet för alla kurser som slutar under läsperiod 3, VT25, och framåt. Systemet fortsätter att utvärderas och förbättras löpande.

Minskar tidsåtgången för lärare

Det lärare behöver göra är att skriva och fylla i kursanalysen, allt annat sker automatiskt i Canvas. Om man vill kan man även justera enkätens startdatum och lägga till frågor innan den publiceras för studenter. På så sätt kan kursvärderingen anpassas för respektive kurs.

Porträttbild av Sofia Ritzén
Sofia Ritzén, dekanus

– En av de viktigaste fördelarna med det nya systemet är att det underlättar arbetet och minskar tidsåtgången för lärare. Det ska vara smidigt att utvärdera sin kurs, säger Sofia Ritzén, dekanus och ansvarig för KTH:s kvalitetssystem för utbildning.

Det nya systemet har tagits fram bland annat eftersom lärare upplevde det tidigare systemet (LEQ) som krångligt, för att skapa tydliga rutiner kring hur kursvärderingar och kursanalyser ska göras och för att lättare se utvecklingsbehov och genomföra kursutveckling.

När kursanalysen är ifylld publiceras en begränsad del av den automatiskt i kursrummet i Canvas, och information om förändringar som införs till nästa kursomgång publiceras även på kursens sida i Kurs- och programkatalogen .

Alla studenter får tycka till om kursen

Eftersom enkäter publiceras automatiskt säkerställer det att studenter och doktorander alltid får möjlighet att ge sina åsikter om kursen. Automatisk publicering möjliggör också att studenter får ta del av både siffersvaren från kursenkäten och av lärarens tankar om hur kursen ska utvecklas framåt.

– Andra lärosäten som utvecklat liknande automatiserade system för kursvärdering har sett en ökning i svarsfrekvensen från studenter. Genom att det nya systemet är integrerat direkt i Canvas, den plattform där studenter befinner sig som mest, hoppas vi att fler studenter tar sig tid att besvara enkäten, säger Oliver Andersson, samordnare i projektet att ta fram det nya systemet.

Systemet har utvecklats i ett år

Arbetet med att ta fram det nya systemet har skett under lite mer än ett års tid av en projektgrupp ledd av IT-avdelningen genom delportfölj utbildning . Mallar, processer och tidsramar har tagits fram i samarbete med bland annat fakultetsrådet, grundutbildningsansvariga, kvalitetssamordnare och en referensgrupp för projektet. Systemet har också testats för ett antal kurser i läsperiod 1, HT24, innan den öppna, större testningen i läsperiod 2. Systemet kommer också fortsatt utvärderas och utvecklas. 

Här kan du läsa om projektet: Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys

En del av KTH:s nya kvalitetssystem

Det nya systemet för kursvärdering och kursanalys är en del av det pågående arbetet att implementera det reviderade kvalitetssystemet för utbildning. Att värdera och analysera kurser är en viktig del för att säkerställa utbildningens kvalitet. Systemet är också viktigt för att säkerställa att KTH följer lagkraven i högskoleförordningen som reglerar lärosätenas ansvar att genomföra kursvärderingar och -analyser.

Kvalitetsarbete inom utbildning

Nyhetsartikel 8 januari 2024: Ny riktlinje för kvalitetsarbete klar

Har du frågor?

Om du har tekniska problem, kontakta it-support@kth.se

Om du undrar något om kursenkät, kursanalys eller KTH:s kvalitetsarbete i stort är du välkommen att kontakta kvalitetssamordningen på kvalitetssamordning@kth.se