Projektet ska paketera och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil inom elektromobilitet – utan att skapa ett nytt masterprogram – och utreda möjligheten att skapa ”virtuella program”/”minors”. Fem arbetsgrupper jobbar med 10 delmål till och med 2025.
För specifika frågor relaterat till delmålen eller särskild enhet, kontakta även projektets initiativtagare och arbetsgruppsdeltagare (Klicka på "Kontakta AG-deltagare" under rubriken Projektorganisation)
Detta är ett KTH-gemensamt utvecklingsprojekt som bedrivs inom ramen för förändringsprogrammet "Framtidens utbildning".
Bakgrund/problemformulering
Samhället har stort behov av ingenjörer som kan olika delar av elektromobilitet. Det framkommer bland annat i fordonsindustrins återkoppling till KTH vid samverkan och deras annonserade examensarbeten och rapporter*. Önskemål om mer utbildningsinnehåll med E-mobility har även uttryckts av studenter på farkostteknik (CFATE).
KTH:s har redan kompetens och utbud inom E-mobility, men synliggör det inte (vilket andra lärosäten gör). Men det är inte hållbart att starta nya program för att synliggöra det, och spår inom program kommunicerar inte profileringen tillräckligt tydligt.
Syftet är att tydliggöra KTH:s kursutbud inom elektromobilitet och få fler studenter att läsa kurser inom E-mobilityområdet som kompletterar deras masterutbildning genom kartläggning och utforska hur strukturen för program och profilområden kan ändras.
Effektmål
Nya profilområden kan skapas genom att använda redan befintliga kurser. Resultat ska gå att applicera från kurs- till programnivå. Ska vara applicerbart på andra profilområden, t.ex. digitalisering.
I närtid ”fylls klassrummen” med fler studenter och större variation på programtillhörighet. Långsiktigt får KTH fler studenter.
Yrkesarbetande får genom livslångt lärande ett välpaketerat utbud av kurser inom elektromobilitet.
Fikasnack om Framtidens utbildning
Lyssna på podd om E-mobility
Vad innebär det för KTH, studenter och yrkesverksamma om KTH kan erbjuda och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil utan att behöva skapa och inrätta ny masterprogram? Mikael Nybacka, Jagruti Ramsing Thakur och studenten Shreyash Khatiwada samtalar med Johan om projektet på engelska.
Identifiera och kartlägga existerande elektromobilitetskurser och förberedande kurser som kan kombineras eller öppnas upp för studenter i andra program.
Skapa och visualisera profilering med hjälp av befintligt kursutbud. Högt upp i KTH:s webbstruktur ges elektromobilitet en profil, utan eget program, som sträcker sig över samtliga skolor. Ibland skapas ett spår, ibland en visualisering hur kurser kan höra samman.
Utreda möjlighet för studenter att skapa en egen profil av elektromobilitet inom sitt program; ”virtuella program” eller ”minors” skapas.
Avgränsningar och förutsättningar
Avgränsning: Projektet ska inte utveckla nya program eller kurser (endast identifera behov av nya kurser inom området).
Förutsättning: Projektet kommer behöva integrera och få stöd av studentrekrytering centralt samt de som sköter studentwebben.
Delmål
Under 2024-2025 ska 10 delmål genomföras av fem arbetsgrupper, AG (se AG-listan med deltagare under rubriken projektorganisation).
Grov tidplan
Juli-aug 2024: Anställning av amanuenser för hjälp med kartläggning.
Hösten 2024: Inventering av kurser och identifiering av viktiga datum för KTH:s system och studentkommunikation.
Jan 2025: En preliminär paketering som kan visas på webben mot presumtiva civ-ing H25.
Våren 2025: Paketering, genomgång förkunskapskrav och progression, MHU-märkning**.
Hösten 2025: Temat sjösatt på KTH:s utbildningswebb. Dela lärdomar. Förslag på fortsättning och bredare disseminering. Målet är att det ska vara klart så att det kan användas vid ansökan till mastersprogrammen.
** MHU = Miljö och hållbar utveckling
Arbetsgrupp och deadline anges inom parentes.
Projektet identifierar vilka kurser som finns inom elektromobilitet (AG1, okt-24).
Projektet identifierar hur elektromobilitet knyter an till olika mastrar (kartläggning). Kräver ett gott samarbete mellan skolor. Vår ansats är att alla skolor är berörda (AG 1, okt-24).
Projektet identifierar vilka överbryggande kurser som behövs för att ge rätt förkunskaper (AG2, april-25).
Projektet identifierar vilka kurser som kan slås samman och skapa effektivisering (t.ex. gemensam examination) (AG2, april-25).
Identifiera hur LL-erbjudande inom elektromobilitet kan åstadkommas (AG3, delmål baserat på befintliga kurser mars-25, nya kurser dec-25).
Utforma en tematisk profilering av elektromobilitet som ger en ingång på KTH:s ”Hitta din utbildning”, Paketering som Electromobility (AG4, okt-24).
Ta fram passande sökord för antagning.se så att KTH-kurser inom elektromobilitet dyker upp när intresserade söker utbildning/kurser inom området, vilket ej är fallet idag (AG4, okt-24).
Ge en samling av ”Lessons Learnt” för att göra motsvarande paketering för andra tematiska områden. Bl.a. hur samarbetar man mellan skolorna och ekonomisk fördelningsmodell (alla AG, dec-25)
Identifiera barriärer, både mjuka och hårda, för att implementera den här typen av profilering (AG5, dec-25).
Se över MHU-märkning av relaterade kurser inom elektromobilitet-för att synliggöra KTH:s arbete med hållbarhetsfrågor (AG1, okt-24).
Version 2 (förfining) av mål 1, 2, 6, 7, 10 som hade deadline hösten 2024 (Alla AG, okt -25).
2024 OKTOBER
AG1 ska vara klara med:
Mål 1) Identifiera vilka kurser som finns inom elektromobilitet.
Mål 2) Kartlägga hur elektromobilitet knyter an till olika mastrar. Kräver ett gott samarbete mellan skolor. Vår ansats är att alla skolor är berörda.
Mål 10) Se över MHU-märkning av relaterade kurser inom elektromobilitet-för att synliggöra KTH:s arbete med hållbarhetsfrågor.
AG4 ska vara klara med:
Mål 6) Utforma en tematisk profilering av elektromobilitet som ger en ingång på KTH:s ”Hitta din utbildning”, Paketering som Electromobility.
Mål 7) Ta fram passande sökord för antagning.se så att KTH-kurser inom elektromobilitet dyker upp när intresserade söker utbildning/kurser inom området, vilket ej är fallet idag
2025 MARS
AG3 ska vara klara med:
Mål 5a) Identifiera hur LL-erbjudande inom elektromobilitet kan åstadkommas baserat på befintliga kurser.
2025 APRIL
AG2 ska vara klara med:
Mål 3) vilka överbryggande kurser som behövs för att ge rätt förkunskaper.
Mål 4) vilka kurser som kan slås samman och skapa effektivisering (t.ex. gemensam examination).
2025 OKTOBER
ALLA AG ska vara klara med:
Mål 11) Version 2 av H24 mål (förfining)
2025 DECEMBER
AG3 ska vara klara med:
Mål 5b) Identifiering av hur LL-erbjudande inom elektromobilitet kan åstadkommas baserat på nya kurser.
AG5 ska vara klara med:
Mål 9) Identifiera barriärer, både mjuka och hårda, för att implementera den här typen av profilering.
ALLA AG ska vara klara med:
Mål 8) Ge en samling av ”Lessons Learnt” för att göra motsvarande paketering för andra tematiska områden. Bl.a. hur samarbetar man mellan skolorna och ekonomisk fördelningsmodell.
Projektorganisation
Mikael Nybacka leder en projektorganisation med representation från alla skolor, verksamhetsstöd (VS), studenter och näringsliv (ABE-skolan och externa organisationer i referensgruppen). En styrgrupp är på gång.
Fem arbetsgrupper (AG)
AG1 – Mappning av kurser Mats Leksell, Jagruti Thakur, Andreas Malmquist, Shreyash Khatiwada (amanuens), Lakshmi Koppula (amanuens)
AG2 – Struktur, paketering och kommunikation Mikael Nybacka, Anders Malmquist, Åsa Andersson (VS)
AG3– Livslångt lärande (LL) Göran Lindbergh, Carlos Casanueva
AG4 – Implementering i KTH:s webbstruktur Mikael Nybacka, Anders Malmquist, Patrik Gärdenäs (VS)