Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Aktiviteter inom Framtidens utbildning

Aktuella projekt

Fler nya projektsidor kommer publiceras löpande under hösten. 

Kalender

Andra initiativ/projekt

Nedan projekt och initiativ genomförs av andra enheter inom ramen för Framtidens utbildning.

Podden Fikasnack om framtidens utbildning

Läs om Fikasnackspodden och hitta alla tidigare avsnitt

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #58, bild på byggnad och emblem.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 58 lajv från mässa i elektroteknik projekt 1 i undervisningshuset på KTH Campus. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #58

Fikasnack från mässa i Elektroprojekt 1 med studenter och lärare

Vilka robotar som löser vardagsproblem kan produceras av förstaårsstudenter på civilingenjörsprogrammet i elektroteknik (CELTE)? Det får vi se i ett lite annorlunda fikasnack då poddvärden Marcus Lithander och vice programledare Gunnar Tibert besöker undervisningshuset (U-huset) på KTH Campus vid mässan för elektroprojekt 1-kursen (Kurs-PM EH1010) .

Kapitelindelat och snart textat: KTH Play #58

YouTube #58 / Spotify #58

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #57, bild på Carl.

Podd #57

Fikasnack med prisade pedagogen Carl Dahlberg

Hur kan lärare undervisa både traditionellt och innovativt? Och dessutom på ett sätt som belönats med KTH:s pedagogiska pris 2024? Carl Dahlberg  är forskare på institutionen för teknisk mekanik och undervisar i hållfasthetslära på civilingenjörsprogrammen i maskinteknik, farkostteknik och materialdesign. Lyssna på Carls fikasnack med poddvärden Marcus Lithander och Joakim Lilliesköld som är vice programledare i Framtidens utbildning.

Spotify #57  / YouTube #57  /
Snart kapitelindelat och textat: KTH Play #57

Engagerade lärare belönades med KTH:s pedagogiska pris

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #56, bild på Daniel.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 56 med Daniel Koch. Grafik: Malin Ringsby.

POdd #56

Fikasnack om lärmiljöer – ett omedgörligt problem (?)

Är KTH:s lärmiljöer ett så kallat "wicked problem"? Eller hur definieras och översätts det egentligen? Oavsett är KTH:s lärmiljöer en högst aktuell utmaning som vi på KTH behöver hantera tillsammans: hur kan vi göra mesta möjliga av det vi har för att stödja pedagogik och lärande? Marcus Lithander och Anna Jerbrant träffar Daniel Koch , vice GA på ABE-skolan, som från och med 2025 är utsedd till biträdande programledare i programledningen för Framtidens utbildning.

Spotify #56  / YouTube #56  /
Kapitelindelat och textat: KTH Play #56

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-11-22