Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Aktiviteter inom Framtidens utbildning

Aktuella projekt

Fler nya projektsidor kommer publiceras löpande under hösten. 

Andra initiativ/projekt

Nedan projekt och initiativ genomförs av andra enheter inom ramen för Framtidens utbildning.

Podden Fikasnack om framtidens utbildning

Läs om Fikasnackspodden och hitta alla tidigare avsnitt

Skärmdump: 3 personer i digitalt möte.

Podd #52

Fikasnack om lärdomar från ett genomströmningsprojekt

Vad kan KTH och enskilda lärare göra för att få fler av studenterna att ta examen? Ta del av tips på konkreta åtgärder men även utmaningarna med att bredda deltagandet i våra utbildningar. Du får också veta hur du ska göra om du har en projektidé för att utveckla KTH:s utbildning. Marcus och Anna samtalar med Patrik Hilber,  vice grundutbildningsansvarig (GA) på EECS och projektledare för " Alla ska med – genomströmning ".

Spotify#52 / YouTube#52 / KTHPlay#52

Skärmdump: 4 personer i digitalt möte.

Podd #51

Fikasnack om kvalitet i utbildningen

Vad är kvalitet i utbildning egentligen och hur ser KTH:s kvalitetsarbete ut? Vad är guld värt för läraren? Hur kan kvalitetsarbete bli avstressande? Vad hände vid workshopparna för programansvariga och hur funkar det nya kursvärderingssystemet? Vår nya poddvärd Marcus Lithander  och Anna Jerbrant samtalar med Torbjörn Gräslund  (GA, CBH) och Torbjörn Bäck  (vGA, SCI).

Spotify#51 / YouTube#51 / KTHPlay#51

Kvalitetsarbete inom utbildning

Nytt systemstöd för kursvärdering och -analys

Skärmdump: Tre personer i digitalt möte (tre "rutor").

Podd #50

Fikasnack om generativ AI och programmering

När dagens kunskaper inom generativ AI och programmering kommer vara daterad asap; hur förändras lärarrollen? Hur ska lärare lära sig för att kunna se till att examinerade studenter har "rätt" kunskaper som näringslivet efterfrågar? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med KTH-alumnen Henrik Kniberg (eng, crisp.se)  om praktiska applikationer av generativ AI och hur det kommer förändra både utbildning och behovet av programmerare i framtiden.

Spotify #50  /  KTH Play #50

Generativ AI i ett nötskal (YouTube)

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-11-22