THS har på uppdrag av Framtidens utbildning undersökt det studiesociala livet; hur ser förutsättningarna ut idag och hur påverkar det KTH:s konkurrenskraft och genomströmning?
Fikasnack om lärdomar från ett genomströmningsprojekt
Vad kan KTH och enskilda lärare göra för att få fler av studenterna att ta examen? Ta del av tips på konkreta åtgärder men även utmaningarna med att bredda deltagandet i våra utbildningar. Du får också veta hur du ska göra om du har en projektidé för att utveckla KTH:s utbildning. Marcus och Anna samtalar med Patrik Hilber, vice grundutbildningsansvarig (GA) på EECS och projektledare för " Alla ska med – genomströmning ".
Vad är kvalitet i utbildning egentligen och hur ser KTH:s kvalitetsarbete ut? Vad är guld värt för läraren? Hur kan kvalitetsarbete bli avstressande? Vad hände vid workshopparna för programansvariga och hur funkar det nya kursvärderingssystemet? Vår nya poddvärd Marcus Lithander och Anna Jerbrant samtalar med Torbjörn Gräslund (GA, CBH) och Torbjörn Bäck (vGA, SCI).
När dagens kunskaper inom generativ AI och programmering kommer vara daterad asap; hur förändras lärarrollen? Hur ska lärare lära sig för att kunna se till att examinerade studenter har "rätt" kunskaper som näringslivet efterfrågar? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med KTH-alumnen Henrik Kniberg (eng, crisp.se) om praktiska applikationer av generativ AI och hur det kommer förändra både utbildning och behovet av programmerare i framtiden.