Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Lärmaterial för träning av friläggningsförmåga inom teknisk mekanik

Projektet innebär att skapa lärandematerial som utvecklar studenternas friläggningsförmåga, på en digital plattform som möjliggör automatisk återkoppling, systematisk uppföljning (learning analytics) och delning av materialet mellan flera lärare.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P1. Väsentliga ämneskunskaper

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P4. Bedömning och examination för lärande 

P9. En utvecklande utbildningskultur 

Definitioner av principerna

Contact

Arne Nordmark
Arne Nordmark universitetslektor
Carl Dahlberg
Carl Dahlberg forskare

Detta projekt genomförs på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2321-SCI). 

Projektkontext  

Studenternas förmåga att frilägga inom teknisk mekanik har stora effekter på genomströmningen, eftersom denna förmåga är nyckeln till att uppfylla lärandemålen i både grundkurser och fortsättningskurser i mekanik, hållfasthetslära och närliggande ämnen. Under många år har studenterna haft svårt att tillägna sig denna förmåga. Detta var ett projekt inom framtidens utbildning redan 2023, men då fick det inte luft under vingarna. Nu förnyar vi projektorganisationen och gör en ny satsning. Behovet av projektet är fortfarande stort, då vi ser att studenterna fortfarande behöver förbättra friläggningsförmågan, vilket skulle underlätta för mekanikkurserna och de efterföljande kurser som beror av dem. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Det främsta syftet är att förbättra studenternas förmåga att frilägga inom teknisk mekanik. Detta är nyckeln till att uppfylla lärandemålen i både grundkurser och fortsättningskurser i mekanik, hållfasthetslära och närliggande ämnen. Därigenom vill vi nå: 

  • Ökad genomströmning i samtliga grundkurser i mekanik och hållfasthetslära  

  • Ökad genomströmning i fortsättningskurser inom teknisk mekanik och närliggande ämnen  

  • Ökad insikt bland lärare kring studenters friläggningsförmåga och orsaker till svårigheter att utveckla denna förmåga  

  • Ökat samarbete mellan lärare i olika kurser men inom samma institution 

Projektresultat (output) 

  • Vald plattform för det digitala verktyget, med tillräcklig funktionalitet för automatisk återkoppling och systematisk uppföljning (learning analytics) 

  • Insamlade uppgiftsexempel som tränar friläggningsförmåga, med sortering av exemplen utifrån progressionsnivå 

  • Digitalt lärmaterial med skapade uppgifter som
    - ger studenter återkoppling och vägledning i deras lärande.
    - kan delas av flera lärare och som ger möjlighet till systematisk uppföljning 

  • Resultatuppföljning efter användning av det digitala verktyget  

Tidplan 

Startdatum: 2025-05-15
Slutdatum: 2026-06-30 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

  • Poster: Projektets första poster kommer vid Storträffen 2025-12-01

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13