Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Aktiviteter inom Framtidens utbildning

Webbstrukturen och sidinnehållet är under utveckling.

Aktuella projekt

Kalender

Andra initiativ/projekt

Nedan projekt och initiativ genomförs av andra enheter inom ramen för Framtidens utbildning.

Projekt Tekniska högskolans studentkår (THS)

Ett livfullt studiesocialt campus

Projekt Fakultetsrådet (FR)

Nytt kvalitetssystem – programuppföljning vartannat år

Nytt kvalitetssystem – årlig uppföljning av kurser

Podden Fikasnack om framtidens utbildning

Läs om Fikasnackspodden och hitta alla tidigare avsnitt

Farazee Asif

Podd #38

Fikasnack med Asif, mottagare av KTH:s pedagogiska pris 2023

Farazee Asif har varit lärare på KTH i nästan 15 år och har bland annat varit med i arbetet att ta fram och driva kursen Circular Manufacturing System. För det arbetet blev han belönad med KTH:s pedagogiska pris 2023. Kursen har flera egenskaper som gör den unik i sitt slag, bl.a. kombineras teori och praktik i ett ramverk på ett pedagogiskt och användbart sätt som uppskattas av studenterna. 

Spotify #38  / KTH Play #38

”Studenternas idéer kan bli spin off-företag” (intervju med Asif 12 december 2023)

KTH:s pedagogiska pris

Asifs profil

Sören Östlund

Podd #37

Fikasnack om CDIO, ett globalt ramverk om ingenjörsutbildning

KTH var runt millennieskiftet en av initiativtagarna till det numera världsomfattande ramverket om ingenjörsutbildning som kallas CDIO. En som varit med från början är KTH-professorn Sören Östlund. I den här podden berättar Sören om bakgrunden till CDIO, vad det är för något och kanske framför allt vad det har betytt och betyder för ingenjörsutbildningarna på KTH.

Spotify #37  / KTH Play #37

Sörens profil

CDIO-initiativets hemsida

Anders Söderholm i Zoom

Podd #36

Fikasnack med KTH:s rektor Anders Söderholm

Utifrån sex grundläggande kriterier ska KTH:s utbildning utvecklas och förnyas. I utbildningsutbudet kommer också visionen om att KTH ska ta ett ledarskap i omställningen mot ett hållbart samhälle att avspeglas. Detta fastställdes i ett inriktningsbeslut  av rektor 10 april, men vad innebär det och vad är bakgrunden till dessa sex kriterier? Detta berättar KTH:s rektor Anders om i det här avsnittet.

Spotify #36  / KTH Play #36

KTH:s rektor Anders Söderholm

Anders blogg

Foto: röd café-entré med text på: "Fikasnack om framtidens utbildning"

Nästa poddavsnitt

Nästa fikasnack

Välkommen med frågor och synpunkter i Zoomchatten varje onsdag kl. 15.00–15.30.

Om Fikasnackspodden

Blå-vit grafik: I lökformade lager är principnamnen klustrade i områden.

Bli medskapare till ramverket för Framtidens utbildning

Framtidens utbildning  är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.​ Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden. 

Vi hoppas att du som lärare, anställd eller student vill bidra med olika perspektiv och nya idéer till ramverket.

Jag vill medskapa till ramverket

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-05-02