Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Ökad genomströmning på civilingenjör Teknisk kemi och högskoleingenjör Kemiteknik

Projektet innebär undersökning av orsaker till låg genomströmning och avhopp på kemiteknikprogrammen och sedan definition och implementation av åtgärder, vars effekt analyseras i jämförelse med tidigare år.

Projektkontext

Genomströmningen på civilingenjörsprogrammet Teknisk kemi (CTKEM) och högskoleingenjörsprogrammet Kemiteknik (TIKED) är idag inte så hög som önskvärt och avhoppen är fler än önskat. Många program på KTH har en likartad situation och orsakerna bakom är antagligen snarlika på alla program. Lyckade resultat för CTKEM och TIKED kan därför förhoppningsvis appliceras på övriga program på KTH. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Det övergripande syftet är att öka genomströmningen och minska avhoppen på civilingenjörsprogrammet Teknisk kemi (CTKEM) och högskoleingenjörsprogrammet Kemiteknik (TIKED),  

Projektresultat (output) 

  • Inhämtad statistik över examinationsgrad och genomströmning på program och kurser och när under utbildningen de hoppar av

  • Genomförda studentintervjuer och enkäter för att erhålla information om på vilket sätt studenterna själva och vi lärare kan bidra till en ökad genomströmning

  • Införda lärarledda/PA-ledda studentmöten under första terminen på TIKED för diskussion om tex: Studieteknik, förväntningar från KTH, skillnader på gymnasiet och universitetet osv.

  • Införda studentledda räknestugor i kurser under första terminen som utgör baskunskap för kommande kurs(er)

  • Viss omstrukturering av examinationsmoment under första terminen för mer kontinuerlig bedömning och examination (speciellt i flaskhals-kurser – de kurser som utgör särskild behörighet för kommande kurser)

  • Genomförda rekryteringsinsatser, tex. sökmotoroptimering, förbättrade hemsidor

  • Införda inslag av studieteknik tidigt i årskurs 1

  • Analys och uppföljning av resultat (effekter på genomströmning och avhopp i jämförelse med tidigare år) 

  • Paketerade lärdomar för spridning.

Tidplan 

Startdatum: 2023-06-01
Slutdatum: 2027-05-31  

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Integrerat livslångt lärande​ (2301-ABE)
Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad (2302-ABE)
Designstudions pedagogiska landskap på arkitektutbildningen (2303-ABE)
Digital och kontinuerlig examination (2304-CBH)
Breddad och relevant rekrytering till masterprogram (2305-CBH)
Ökad genomströmning på civilingenjör Teknisk kemi och högskoleingenjör Kemiteknik (2306-CBH)
Utveckling av programstrukturer och rekryteringsstrategier på avancerad nivå – UPRA (2307-CBH)
Masterprogram i hållbar digitalisering (2311-EECS)
Lärarlag och kritiska vänner (2312-EECS)
Kvalitet och mångfald i examination inom program (2313-EECS)
Möbius – tekniskt basår i Södertälje (2314-ITM)
HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar (2315-ITM)
Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN) (2316-ITM)
Production innovation and manufacturing lab (2317-ITM)
Nulägesanalyser för programombyggnad (2318-SCI)
Storskalig examination (2319-SCI)
Flexibelt inspelat material för aktivt lärande (2320-SCI)
Progression av studenters friläggningsförmåga (2321-SCI)
Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram (2322-SCI)
Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML (2323-SCI)