Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Nulägesanalyser för programombyggnad

Civilingenjörsrogrammet i Farkostteknik och masterprogrammet i Flyg- och rymdteknik kommer att omstruktureras. Detta projekt syftar till att analysera den nuvarande situationen genom diskussioner med intressenter såsom studenter, lärare och branschaktörer. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för teknikvetenskap, SCI inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Bakgrund

Civilingenjörsprogrammet farkostteknik på KTH är unikt i Sverige och öppnar karriärvägar inom utvecklingoch forskning av transportslag som tåg, bilar, flygplan, fartyg och rymdfarkoster, men också inom alla tekniska discipliner som är centrerad på multidisciplinaritet och rörliga komponenter. Med fokus på framtiden, programmet syftar till att skapa lösningar för resurseffektiva fordon och hållbara transportsystem. 

Syfte

  • Utforska hur programmet kan utvecklas i olika riktningar för att möta framtida behov.

Delmål

  • Studera tidigare förändringsprocesser inom andra utbildningsprogram som rapporterat en viss återgång till sina ursprungliga former. - Avklarat
  • Skapa rätt miljö och mentalitet inom det bredare programlaget, för att säkerställa hållbara förändringsförslag för lärarna och med en kollegial vy av förändringsprocessen. - Avklarat
  • Nulägesanalys med syftet att förstå programmets status och de omgivande intressenterna, jämföra det med befintliga program i andra lärmiljöer. Målet är att ha en god bild och förståelse för såväl den interna strukturen och utvecklingen som externa intressenters behov och framtida samhällsutmaningar. - Pågående
  • Analys för civilingenjörsprogrammet med fokus på utvecklingen av Kandidatdelen, med ett lösare förhållningssätt till inriktningarna på masternivå. - Kommande
  • Analys för en specialisering inom programmet Civilingenjör i Aerospace Engineering. - Kommande

Kontakta projektledarna

Carlos Casanueva Perez
Carlos Casanueva Perez universitetslektor
Raffaello Mariani
Raffaello Mariani universitetslektor
Stefan Hallström
Stefan Hallström universitetslektor
Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-09-05
Integrerat livslångt lärande​ (ABE-2301)
Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad (ABE-2302)
Designstudions pedagogiska landskap (ABE-2303)
Digital och kontinuerlig examination (CBH-2304)
Breddad och relevant rekrytering till masterprogram (CBH-2305)
Ökad genomströmning (CBH-2306)
Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå (CBH-2307)
Masterprogram i hållbar digitalisering (EECS-2311)
Lärarlag och kritiska vänner (EECS-2312)
Kvalitet och mångfald i examination inom program (EECS- 2313)
Möbius – tekniskt basår i Södertälje (ITM-2314)
HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar (ITM-2315)
Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN) (ITM-2316)
Production innovation and manufacturing lab (ITM-2317)
Nulägesanalyser för programombyggnad (SCI-2318)
Storskalig examination (SCI-2319)
Flexibelt inspelat material för aktivt lärande (SCI-2320)
Progression av studenters friläggningsförmåga (SCI-2321)
Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram (SCI-2322)
Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML (SCI-2323)