Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Nulägesanalyser för programombyggnad

Civilingenjörsrogrammet i Farkostteknik och masterprogrammet i Flyg- och rymdteknik kommer att omstruktureras. Detta projekt syftar till att analysera den nuvarande situationen genom diskussioner med intressenter såsom studenter, lärare och branschaktörer. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för teknikvetenskap, SCI inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Bakgrund

Civilingenjörsprogrammet farkostteknik på KTH är unikt i Sverige och öppnar karriärvägar inom utvecklingoch forskning av transportslag som tåg, bilar, flygplan, fartyg och rymdfarkoster, men också inom alla tekniska discipliner som är centrerad på multidisciplinaritet och rörliga komponenter. Med fokus på framtiden, programmet syftar till att skapa lösningar för resurseffektiva fordon och hållbara transportsystem. 

Syfte

  • Utforska hur programmet kan utvecklas i olika riktningar för att möta framtida behov.

Delmål

  • Studera tidigare förändringsprocesser inom andra utbildningsprogram som rapporterat en viss återgång till sina ursprungliga former. - Avklarat
  • Skapa rätt miljö och mentalitet inom det bredare programlaget, för att säkerställa hållbara förändringsförslag för lärarna och med en kollegial vy av förändringsprocessen. - Avklarat
  • Nulägesanalys med syftet att förstå programmets status och de omgivande intressenterna, jämföra det med befintliga program i andra lärmiljöer. Målet är att ha en god bild och förståelse för såväl den interna strukturen och utvecklingen som externa intressenters behov och framtida samhällsutmaningar. - Pågående
  • Analys för civilingenjörsprogrammet med fokus på utvecklingen av Kandidatdelen, med ett lösare förhållningssätt till inriktningarna på masternivå. - Kommande
  • Analys för en specialisering inom programmet Civilingenjör i Aerospace Engineering. - Kommande

Kontakta projektledarna

Carlos Casanueva
Carlos Casanueva universitetslektor
Raffaello Mariani
Raffaello Mariani universitetslektor
Stefan Hallström
Stefan Hallström universitetslektor
Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-05-02
F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML