Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Integrerat livslångt lärande

Projektet innebär kartläggning, utvärdering och behovsanalys för att vidareutveckla och utöka kursutbudet för livslångt lärande för att nå målet 20 procent av skolans utbildningsvolym.

Detta utvecklingsprojekt genomfördes på ABE-skolan under 2023 och 2024 inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning

Projektkontext  

KTH har som mål att 20 procent av utbildningsvolymen ska utgöras av livslångt lärande-verksamhet. Att integrera livslångt lärande är en av principerna i förändringsprogrammet Framtidens utbildning och syftar till att främja individuell kompetensutveckling och yrkesomställning för studenter och yrkesverksamma i olika livsfaser. Genom livslångt lärande håller sig utbildningen attraktiv och relevant även i en snabbt föränderlig och osäker värld, där kravbilden på kompetens kan ändras snabbt.  

Syfte/Effekt (outcome) 

  • Att livslångt lärande ska utgöra en integrerad del av ABE-skolans utbildning. 

  • Att utveckla verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring för ABE-skolans arbete med livslångt lärande. 

Projektresultat (output) 

Resultaten från projektet förväntas kunna ge skalbarhet till gagn för KTH. 

  • Kartläggning och utvärdering av livslångt lärande inom ABE-skolans befintliga kursutbud och aktiviteter. 

  • Analys av efterfrågan (marknadsundersökning) bland studenter och arbetsgivare. 

  • Översyn av verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring för skolans arbete med livslångt lärande. 

  • Förslag på kursutbud. 

  • Förslag på arbetsformer för verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring 

Tidplan 

Startdatum: 2023-03-01
Slutdatum: 2025-02-28 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge. 

Relaterat innehåll

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #22, bild på Anders.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 22 med Ander Johansson. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #22

Fikasnack med Anders om Livslångt lärande

Vad innebär livslångt lärande för KTH och hur har utvecklingen av kurser för yrkesverksamma sett ut de senaste åren? Johan och Per träffar Anders Johansson, samordnare för livslångt lärande.

Spotify #22  / KTH Play #22

Anders profil

Interna webbresurser om livslångt lärande på KTH

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #12, bild på Malin och Eva.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 12 med Malin Wennerholm och Eva Liedholm Johnson. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #12

Fikasnack om utvecklingsprojekt på ABE

Johan och Per samtalar med Eva Liedholm Jonsson och Malin Wennerholm, grundutbildningsansvariga (GA) på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), om ABE:s tre utvecklingsprojekt som startat 2023 inom Framtidens utbildning.

Spotify #12  / KTH Play #12 (textad)

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #11, bild på Marcus.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 11 med Marcus Lithander. Grafik: Malin Ringsby.

PODD #11

Fikasnack om kognitiv psykologi som stöd vid kursutveckling

Johan och Per träffar Marcus Lithander för ett samtal om kognitiv psykologi som stöd vid kursutveckling. Han lyfter en rad exempel och erfarenheter från utvecklingen av kurser inom livslångt lärande (LL) vid KTH.

Spotify #11  / KTH Play #11 (textad)

"Exempelkurs för livslångt lärande" (Canvas Commons)

Hur du kan använda kognitiv psykologi för att öka studenternas lärande (Lunch 'n' Learn)

Foto: Pexels

Artikel 2024-05-08

KTH och FEI i samarbete för förstärkt uppdragsutbildning av fastighetsmäklare

KTH lanserar nu i samarbete med Företagsekonomiska Institutet (FEI) en ny uppdragsutbildning till fastighetsmäklare. Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng och genomförs under cirka 18 till 20 månader med flera utbildningsstarter per termin. Den första starten sker redan i juni 2024.

KTH och FEI i samarbete för förstärkt uppdragsutbildning av fastighetsmäklare

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-02
Integrerat livslångt lärande​ (2301-ABE)
Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad (2302-ABE)
Designstudions pedagogiska landskap på arkitektutbildningen (2303-ABE)
Digital och kontinuerlig examination (2304-CBH)
Breddad och relevant rekrytering till masterprogram (2305-CBH)
Ökad genomströmning på civilingenjör Teknisk kemi och högskoleingenjör Kemiteknik (2306-CBH)
Utveckling av programstrukturer och rekryteringsstrategier på avancerad nivå – UPRA (2307-CBH)
Masterprogram i hållbar digitalisering (2311-EECS)
Lärarlag och kritiska vänner (2312-EECS)
Kvalitet och mångfald i examination inom program (2313-EECS)
Möbius – tekniskt basår i Södertälje (2314-ITM)
HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar (2315-ITM)
Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN) (2316-ITM)
Production innovation and manufacturing lab (2317-ITM)
Nulägesanalyser för programombyggnad (2318-SCI)
Storskalig examination (2319-SCI)
Flexibelt inspelat material för aktivt lärande (2320-SCI)
Progression av studenters friläggningsförmåga (2321-SCI)
Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram (2322-SCI)
Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML (2323-SCI)