Integrerat livslångt lärande
Projektet innebär kartläggning, utvärdering och behovsanalys för att vidareutveckla och utöka kursutbudet för livslångt lärande för att nå målet 20 procent av skolans utbildningsvolym.
Detta utvecklingsprojekt genomfördes på ABE-skolan under 2023 och 2024 inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.
Projektkontext
KTH har som mål att 20 procent av utbildningsvolymen ska utgöras av livslångt lärande-verksamhet. Att integrera livslångt lärande är en av principerna i förändringsprogrammet Framtidens utbildning och syftar till att främja individuell kompetensutveckling och yrkesomställning för studenter och yrkesverksamma i olika livsfaser. Genom livslångt lärande håller sig utbildningen attraktiv och relevant även i en snabbt föränderlig och osäker värld, där kravbilden på kompetens kan ändras snabbt.
Syfte/Effekt (outcome)
-
Att livslångt lärande ska utgöra en integrerad del av ABE-skolans utbildning.
-
Att utveckla verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring för ABE-skolans arbete med livslångt lärande.
Projektresultat (output)
Resultaten från projektet förväntas kunna ge skalbarhet till gagn för KTH.
-
Kartläggning och utvärdering av livslångt lärande inom ABE-skolans befintliga kursutbud och aktiviteter.
-
Analys av efterfrågan (marknadsundersökning) bland studenter och arbetsgivare.
-
Översyn av verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring för skolans arbete med livslångt lärande.
-
Förslag på kursutbud.
-
Förslag på arbetsformer för verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring
Tidplan
Startdatum: 2023-03-01
Slutdatum: 2025-02-28
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.
-
Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU24_2301-ABE_LivslångtLärande_2024-06-25.pdf