Integrerat livslångt lärande
Projektet Livslångt lärande vid Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE) syftar till att utöka och vidareutveckla kursutbudet för livslångt lärande för att nå målet 20 procent av den totala utbildningsvolymen.
Detta utvecklingsprojekt som startade 2023, genomförs på ABE-skolan inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning. Genomförandet fortsätter under 2024–2025.
Bakgrund
KTH har som mål att 20 procent av utbildningsvolymen ska utgöras av livslångt lärande-verksamhet. Att integrera livslångt lärande är en av principerna i förändringsprogrammet Framtidens utbildning och syftar till att främja individuell kompetensutveckling och yrkesomställning för studenter och yrkesverksamma i olika livsfaser. Genom livslångt lärande håller sig utbildningen attraktiv och relevant även i en snabbt föränderlig och osäker värld, där kravbilden på kompetens kan ändras snabbt. Resultaten från projektet förväntas kunna ge skalbarhet till gagn för KTH.
Syfte och mål
- Att livslångt lärande ska utgöra en integrerad del av ABE-skolans utbildning.
- Att utveckla verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring för ABE-skolans arbete med livslångt lärande.
Delmål och preliminär tidplan
1 mars 2023–februari 2025:
- Kartläggning och utvärdering av livslångt lärande inom ABE-skolans befintliga kursutbud och aktiviteter.
- Analys av efterfrågan (marknadsundersökning) bland studenter och arbetsgivare.
- Översyn av verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring för skolans arbete med livslångt lärande.
- Förslag på kursutbud.
- Förslag på arbetsformer för verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring.
För en mer utförlig beskrivning, se rapporten (A3:an) eller läs den engelska sidan .