Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Integrerat livslångt lärande

Projektet Livslångt lärande vid Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE) syftar till att utöka och vidareutveckla kursutbudet för livslångt lärande för att nå målet 20 procent av den totala utbildningsvolymen.

Mappade principer

Graf: Av 13 färgade textrutor omringade av blåa linjer är de tre grönmarkerade listade nedan.
Klicka på bilden för att se textdetaljerna i ramverket för Framtidens utbildning.

Projektet mappas till de grönmarkerade ramverksprinciperna:

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

P13. Integrerat livslångt lärande

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen i inloggat läge.

Projektdirektiv

Projektdirektiv_Integrerat Livslångt lärande – F@KTH-01-ABE (Word i OneDrive)

Rapport "A3"

Projektrapport A3_F2301-ABE (OneDrive)

Projektledare

Magnus Helgesson
Magnus Helgesson universitetsadjunkt
Stefan Petersson
Stefan Petersson universitetsadjunkt

Detta utvecklingsprojekt som startade 2023, genomförs på ABE-skolan inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning. Genomförandet fortsätter under 2024–2025.

Bakgrund

KTH har som mål att 20 procent av utbildningsvolymen ska utgöras av livslångt lärande-verksamhet. Att integrera livslångt lärande är en av principerna i förändringsprogrammet Framtidens utbildning och syftar till att främja individuell kompetensutveckling och yrkesomställning för studenter och yrkesverksamma i olika livsfaser. Genom livslångt lärande håller sig utbildningen attraktiv och relevant även i en snabbt föränderlig och osäker värld, där kravbilden på kompetens kan ändras snabbt.​ Resultaten från projektet förväntas kunna ge skalbarhet till gagn för KTH.

 Syfte och mål

  • Att livslångt lärande ska utgöra en integrerad del av ABE-skolans utbildning.
  • Att utveckla verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring för ABE-skolans arbete med livslångt lärande.

Delmål och preliminär tidplan

1 mars 2023–februari 2025:

  • Kartläggning och utvärdering av livslångt lärande inom ABE-skolans befintliga kursutbud och aktiviteter.
  • Analys av efterfrågan (marknadsundersökning) bland studenter och arbetsgivare.
  • Översyn av verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring för skolans arbete med livslångt lärande.
  • Förslag på kursutbud.
  • Förslag på arbetsformer för verksamhetsstöd, kommunikation och marknadsföring.

För en mer utförlig beskrivning, se rapporten (A3:an) eller läs den engelska sidan .

Relaterat innehåll

Ansikten på två blonda kvinnor: Eva och Malin.

Podd #12

Fikasnack om utvecklingsprojekt på ABE

Johan och Per samtalar med Eva Liedholm Jonsson och Malin Wennerholm, grundutbildningsansvariga (GA) på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), om ABE:s tre utvecklingsprojekt som startat 2023 inom Framtidens utbildning.

Spotify #12  / KTH Play #12 (textad)

Foto: Pexels

Artikel 2024-05-08

KTH och FEI i samarbete för förstärkt uppdragsutbildning av fastighetsmäklare

KTH lanserar nu i samarbete med Företagsekonomiska Institutet (FEI) en ny uppdragsutbildning till fastighetsmäklare. Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng och genomförs under cirka 18 till 20 månader med flera utbildningsstarter per termin. Den första starten sker redan i juni 2024.

KTH och FEI i samarbete för förstärkt uppdragsutbildning av fastighetsmäklare

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-05-09
F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML