Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Digital och kontinuerlig examination

Projektet innebär att utveckla digital bedömning inom bioteknik och kemirelaterade ämnen via KTH Digicertus Exam (Safe Exam Browser), både för kontinuerlig delbedömning av teorimoduler och för bedömning av högre konceptuell förståelse som tentor med ritnings- och essäfrågor.

Projektkontext  

Modern pedagogik pekar på att kontinuerlig examination både ökar studenternas djupinlärning och är ett sätt att hjälpa studenternas kontinuerliga lärande under kursens gång. Digital examination kan vara ett sätt att minska lärarens arbetsinsats, utöka möjligheterna till mer avancerade och mer varierade examinationsmoment som inte är tillgängliga vid vanlig skriftlig salsexamination och dessutom examinera i en korrekt kontext. 

En grundläggande förståelsenivå kan bedömas genom flervalsfrågor. Sådana quiz kan automatiskt korrigeras i Canvas. Den resurskrävande skanningsprocessen kan potentiellt begränsas och så småningom överges vid KTH. Att bedöma en högre nivå av konceptuell förståelse digitalt är dock svårt idag. Det finns ett generellt behov av att underlätta övergången av en kurs till digital bedömning och att utforska möjligheterna att implementera nya verktyg för att bedöma konceptuell förståelse på högre nivå. 

Syfte/Effekt (outcome) 

  • Kontinuerlig digital bedömning som en effektiv lärandeaktivitet och ett verktyg för elevers djupinlärning. 

  • Tid och resurser sparas för lärare och administratörer. 

  • För första gången möjliggöra digital bedömning av högre konceptuell förståelse inom bioteknik- och kemirelaterade ämnen

  • Utökning av vad som är möjligt att examinera, vilket innebär en positiv effekt på KTH-nivå (kan mätas, eller i alla fall synliggöras, via kursernas examinationstyper). 

Projektresultat (output) 

Kurser som utvecklas för att inkludera digitala kontinuerliga bedömningar med hjälp av Canvas-quiz och dessutom ett digitalt slutprov. För respektive kurs kommer lämplig extern programvara (t.ex. för kemisk ritning) att implementeras i Canvas där det är möjligt. 

  • BB1150 Biokemi 1  

  • BB1200 Analys av biomolelyler  

  • BB1050 Bioteknik 

  • BB1000 Programmering i Python 

  • Dokumenterade resultat och lärdomar för kunskapsspridning 

Tidplan 

Startdatum: 2023-06-01
Slutdatum: 2026-06-01 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Integrerat livslångt lärande​ (2301-ABE)
Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad (2302-ABE)
Designstudions pedagogiska landskap på arkitektutbildningen (2303-ABE)
Digital och kontinuerlig examination (2304-CBH)
Breddad och relevant rekrytering till masterprogram (2305-CBH)
Ökad genomströmning på civilingenjör Teknisk kemi och högskoleingenjör Kemiteknik (2306-CBH)
Utveckling av programstrukturer och rekryteringsstrategier på avancerad nivå – UPRA (2307-CBH)
Masterprogram i hållbar digitalisering (2311-EECS)
Lärarlag och kritiska vänner (2312-EECS)
Kvalitet och mångfald i examination inom program (2313-EECS)
Möbius – tekniskt basår i Södertälje (2314-ITM)
HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar (2315-ITM)
Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN) (2316-ITM)
Production innovation and manufacturing lab (2317-ITM)
Nulägesanalyser för programombyggnad (2318-SCI)
Storskalig examination (2319-SCI)
Flexibelt inspelat material för aktivt lärande (2320-SCI)
Progression av studenters friläggningsförmåga (2321-SCI)
Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram (2322-SCI)
Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML (2323-SCI)