Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Lärarlag och kritiska vänner

Projektet innebär att definiera rutiner för att bygga och underhålla lärarlag för större kurser och att organisera "kritiska vänner"-grupper på skolans institutioner. Syftet är att samtidigt förbättra arbetssituationen för lärare, gemensam kompetensutveckling och kurskvalitet.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P9. En utvecklande utbildningskultur

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen 

P11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling 

Definitioner av principerna

Kontakt

Iolanda Leite
Iolanda Leite universitetslektor
Anders Västberg
Anders Västberg universitetslektor

Detta projekt genomfördes på Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2312-EECS).

Projektkontext  

Lärarlag och ”kritiska vänner”-grupper har i EECS-skolans tidigare kvalitetsarbete föreslagits som samarbetsformer för att förbättra situationen för lärare på stora kurser, gemensam kompetensutveckling och kvalitetssäkring (se rapporten Utbildningskvalitetsprocesser vid KTH EECS). Både lärarlag och kritiska vänner är redan introducerade och provade i skolan, men i mindre omfattning och utan väldefinierade processer. Det behövs rutiner för att bygga och upprätthålla dels lärarlag för stora kurser, dels ”kritiska vänner”-grupper på skolans institutioner. Sådana rutiner borde också harmoniseras med KTH:s nya kvalitetssystem. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Projektets syfte är att rekommendera hur lärarlag och ”kritiska vänner”-grupper kan skapas och upprätthållas för att: 

  • Lärare ska kunna stödja och avlasta varandra vid sjukdom eller hög arbetsbelastning

  • Möjliggöra samordning och återanvändning av liknande kursinnehåll 

  • Möjliggöra kursutveckling på ett mera gemensamt och systematiskt sätt och utbyta/återanvända goda exempel mellan kurser 

Projektresultat (output) 

  • Nulägesanalys: identifiering av graden av samarbete och samordning i större kurser och på olika institutioner, goda exempel som tillämpas redan idag och av vilka områden som skulle gynnas av ökat samarbete

  • Workshoppar (t.ex. på skolans lärardag) för att presentera och diskutera möjliga lösningar

  • Förslag på rutiner för hur lärarlag och kritiska vänner ska fungera och hur dessa kan upprätthållas (inkl. exempel på bästa praxis för olika former av samarbete);

  • Pilot i några kurser med stort behov av lärarlag eller kritiska vänner

  • Utvärdering av piloten.

Tidplan 

Startdatum: 2023-06-01
Slutdatum: 2024-05-31 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-23