Lärarlag och kritiska vänner
Projektet kommer att definiera rutiner för att bygga och underhålla lärarteam för alla större kurser och för att organisera "kritiska vänner"-grupper på alla avdelningar på skolan. Syftet är att säkra utbildningskvalitetsprocesser. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.
Bakgrund
Lärarlag och ”kritiska vänner”-grupper har i EECS-skolans tidigare kvalitetsarbete föreslagits som samarbetsformer för att förbättra situationen för lärare på stora kurser, gemensam kompetensutveckling och kvalitetssäkring (se rapporten Utbildningskvalitetsprocesser vid KTH EECS).
Vi har identifierat större kurser som skulle gynnas av lärarlag genom en enkät som skickats till samtliga programledare och studierektorer. Enkäten följdes upp med intervjuer. Slutsatsen är att vissa lärarlag samordnar undervisningen i ämnesrelaterade kurser som idag inte har lärarlag men som skulle gynnas av ett ökat samarbete, och olika exempel kan lyftas fram som goda exempel.
Syfte
Rekommendationer för implementering av lärarlag och grupper av ”kritiska vänner” för att:
Övergripande mål
Fastställa rutiner för att skapa och upprätthålla lärarlag för alla större kurser och för att organisera grupper av ”kritiska vänner”.
Viktiga milstolpar
Nulägesanalys; Förslag på hur lärarlag och kritiska vänner ska fungera och hur dessa kan upprätthållas; Pilot med kurser med stort behov av lärarlag eller kritiska vänner; Pilot utvärderas
Utmaningar
Att projektet inte har nått pilotfasen beror på att tidplanen i projektspecifikationen var för optimistisk. Kartläggningen blev mycket mer komplicerad än förväntat. En anledning är att rekommendationerna i rapporten baserades på en felaktig definition av ”kritiska vänner”-grupper. Även i grupparbetet på EECS Lärardag, där vi tydligt definierade ”kritiska vänner”-grupper, visade det sig att begreppet snabbt ledde till feltolkningar som påverkade diskussionerna.
Resultat och lärdomar
Identifierade kursgrupper som kommer att ha nytta av ett lärarteam.
Exempel på bästa praxis för olika former av samarbete som kan tolkas som lärarlag
Rekommendationer om hur man kan organisera lärarlag och ”kritiska vänner”-grupper.
Förslag till förbättringar
Förslag på hur lärarlag och kritiska vänner bör fungera och hur dessa kan upprätthållas: Vi anordnade en session på EECS Lärardag för att introducera begreppen (lärarlag och gruppen ”kritiska vänner”) och samla in feedback om fördelar och utmaningar i ett grupparbete som har lett till preliminära slutsatser som vi kommer att beskriva i projektrapporten.
Pilot och uppföljning: Kartläggningen tog mycket mer tid än förväntat, vilket innebar att vi inte har lyckats lansera en pilot med utvalda kurser enligt tidsplanen.
När vi formulerar rekommendationer är det viktigt att vi fokuserar på de förväntade positiva effekterna för enskilda lärare och skapar motivation; rekommendationerna får inte uppfattas som detaljstyrning och tidstjuvar.
Nästa steg
Börja med ett litet antal ”kritiska vänner”-grupper och lärarlag som är engagerade, hjälp dem att lyckas och gör framgången synlig.