Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Lärarlag och kritiska vänner

Projektet kommer att definiera rutiner för att bygga och underhålla lärarteam för alla större kurser och för att organisera "kritiska vänner"-grupper på alla avdelningar på skolan. Syftet är att säkra utbildningskvalitetsprocesser. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Bakgrund

Lärarlag och ”kritiska vänner”-grupper har i EECS-skolans tidigare kvalitetsarbete föreslagits som samarbetsformer för att förbättra situationen för lärare på stora kurser, gemensam kompetensutveckling och kvalitetssäkring (se rapporten Utbildningskvalitetsprocesser vid KTH EECS).

Vi har identifierat större kurser som skulle gynnas av lärarlag genom en enkät som skickats till samtliga programledare och studierektorer. Enkäten följdes upp med intervjuer. Slutsatsen är att vissa lärarlag samordnar undervisningen i ämnesrelaterade kurser som idag inte har lärarlag men som skulle gynnas av ett ökat samarbete, och olika exempel kan lyftas fram som goda exempel.

Mappning till Framtidens utbildningsprinciperna

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning:​

  • P9. En utvecklande utbildningskultur

  • P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen
  • P11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling

Definitioner av principerna

Syfte

Rekommendationer för implementering av lärarlag och grupper av ”kritiska vänner” för att:

Övergripande mål

Fastställa rutiner för att skapa och upprätthålla lärarlag för alla större kurser och för att organisera grupper av ”kritiska vänner”.

Viktiga milstolpar

Nulägesanalys; Förslag på hur lärarlag och kritiska vänner ska fungera och hur dessa kan upprätthållas; Pilot med kurser med stort behov av lärarlag eller kritiska vänner; Pilot utvärderas

Utmaningar

Att projektet inte har nått pilotfasen beror på att tidplanen i projektspecifikationen var för optimistisk. Kartläggningen blev mycket mer komplicerad än förväntat. En anledning är att rekommendationerna i rapporten baserades på en felaktig definition av ”kritiska vänner”-grupper. Även i grupparbetet på EECS Lärardag, där vi tydligt definierade ”kritiska vänner”-grupper, visade det sig att begreppet snabbt ledde till feltolkningar som påverkade diskussionerna.

Resultat och lärdomar

Identifierade kursgrupper som kommer att ha nytta av ett lärarteam.
Exempel på bästa praxis för olika former av samarbete som kan tolkas som lärarlag
Rekommendationer om hur man kan organisera lärarlag och ”kritiska vänner”-grupper.

Förslag till förbättringar

Förslag på hur lärarlag och kritiska vänner bör fungera och hur dessa kan upprätthållas: Vi anordnade en session på EECS Lärardag för att introducera begreppen (lärarlag och gruppen ”kritiska vänner”) och samla in feedback om fördelar och utmaningar i ett grupparbete som har lett till preliminära slutsatser som vi kommer att beskriva i projektrapporten.

Pilot och uppföljning: Kartläggningen tog mycket mer tid än förväntat, vilket innebar att vi inte har lyckats lansera en pilot med utvalda kurser enligt tidsplanen.

När vi formulerar rekommendationer är det viktigt att vi fokuserar på de förväntade positiva effekterna för enskilda lärare och skapar motivation; rekommendationerna får inte uppfattas som detaljstyrning och tidstjuvar.

Nästa steg

Börja med ett litet antal ”kritiska vänner”-grupper och lärarlag som är engagerade, hjälp dem att lyckas och gör framgången synlig.

F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML