Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förstudie för storskalig examination

Projektet ska genomföra en förstudie om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på stora grundkurser i matematik. Syftet är att öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser och frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete. Projektet genomförs på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Bakgrund

Matematik undervisas på alla KTH:s civilingenjörsprogram och grundkurserna i olika kursomgångar med mycket stora studentgrupper. Examinationen är storskalig i sin natur, idag med ett mycket omfattande manuellt rättningsarbete. Denna förstudie utgår förutsättningslöst från en diskussion om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på sådana stora grundkurser i matematik.

Grafik: 2-3 kvadratiska gröna och blåa textfält klustrade på 5 rader, som är inringade med streck.

Mappning till principerna för Framtidens utbildning

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning:

  • P1. Väsentliga ämneskunskaper
  • P3. Aktivt studentcentrerat lärande
  • P4. Bedömning och examination för lärande
  • P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd
  • P9. En utvecklande utbildningskultur
  • P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Syfte

  • Öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser.
  • Frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete så att lärarna kan utnyttja sin tid bättre som pedagoger, i studentkontakten och för pedagogisk utveckling.

I samband med översynen av examinationsformer ska projektet även undersöka:

  • bra upplägg för att använda målrelaterade betygskriterier
  • möjligheten att datorisera delar av examinationen i matematik. 

Delmål med preliminär tidsplan

  • Maj-aug 2023: Projektledarna presenterar preliminär idé, en arbetsgrupp med fakultetslärare formas och diskussionerna inleds. Kontakter knyts med stödfunktioner som IT-support och E-lärande. 

  • HT23: Arbetsgruppen möts regelbundet för att diskutera och arbeta fram examinationsformer som passar i stor skala. Regelbunden kontakt med stödfunktioner. 

  • Jan 2024: Arbetsgruppen rekommenderar hur arbetet ska fortsätta, t.ex. en pilot på någon av de mindre kurserna.

Kontakta projektledarna

Katarina Gustavsson
Katarina Gustavsson universitetslektor
Lars Filipsson
Lars Filipsson universitetslektor
Integrerat livslångt lärande​ (ABE-2301)
Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad (ABE-2302)
Designstudions pedagogiska landskap (ABE-2303)
Digital och kontinuerlig examination (CBH-2304)
Breddad och relevant rekrytering till masterprogram (CBH-2305)
Ökad genomströmning (CBH-2306)
Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå (CBH-2307)
Masterprogram i hållbar digitalisering (EECS-2311)
Lärarlag och kritiska vänner (EECS-2312)
Kvalitet och mångfald i examination inom program (EECS- 2313)
Möbius – tekniskt basår i Södertälje (ITM-2314)
HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar (ITM-2315)
Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN) (ITM-2316)
Production innovation and manufacturing lab (ITM-2317)
Nulägesanalyser för programombyggnad (SCI-2318)
Storskalig examination (SCI-2319)
Flexibelt inspelat material för aktivt lärande (SCI-2320)
Progression av studenters friläggningsförmåga (SCI-2321)
Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram (SCI-2322)
Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML (SCI-2323)