Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förstudie för storskalig examination

Projektet ska genomföra en förstudie om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på stora grundkurser i matematik. Syftet är att öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser och frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete. Projektet genomförs på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Bakgrund

Matematik undervisas på alla KTH:s civilingenjörsprogram och grundkurserna i olika kursomgångar med mycket stora studentgrupper. Examinationen är storskalig i sin natur, idag med ett mycket omfattande manuellt rättningsarbete. Denna förstudie utgår förutsättningslöst från en diskussion om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på sådana stora grundkurser i matematik.

Grafik: 2-3 kvadratiska gröna och blåa textfält klustrade på 5 rader, som är inringade med streck.

Mappning till principerna för Framtidens utbildning

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning:

  • P1. Väsentliga ämneskunskaper
  • P3. Aktivt studentcentrerat lärande
  • P4. Bedömning och examination för lärande
  • P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd
  • P9. En utvecklande utbildningskultur
  • P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Syfte

  • Öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser.
  • Frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete så att lärarna kan utnyttja sin tid bättre som pedagoger, i studentkontakten och för pedagogisk utveckling.

I samband med översynen av examinationsformer ska projektet även undersöka:

  • bra upplägg för att använda målrelaterade betygskriterier
  • möjligheten att datorisera delar av examinationen i matematik. 

Delmål med preliminär tidsplan

  • Maj-aug 2023: Projektledarna presenterar preliminär idé, en arbetsgrupp med fakultetslärare formas och diskussionerna inleds. Kontakter knyts med stödfunktioner som IT-support och E-lärande. 

  • HT23: Arbetsgruppen möts regelbundet för att diskutera och arbeta fram examinationsformer som passar i stor skala. Regelbunden kontakt med stödfunktioner. 

  • Jan 2024: Arbetsgruppen rekommenderar hur arbetet ska fortsätta, t.ex. en pilot på någon av de mindre kurserna.

Kontakta projektledarna

Katarina Gustavsson
Katarina Gustavsson universitetslektor
Lars Filipsson
Lars Filipsson universitetslektor
F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML