Förstudie för storskalig examination
Projektet ska genomföra en förstudie om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på stora grundkurser i matematik. Syftet är att öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser och frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete. Projektet genomförs på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.
![Ikoner: en bok och ett förstoringsglas på ett dokument.](/polopoly_fs/1.1260861.1688121271!/image/Projektbild_F%40KTH-19-SCI.jpg)
Bakgrund
Matematik undervisas på alla KTH:s civilingenjörsprogram och grundkurserna i olika kursomgångar med mycket stora studentgrupper. Examinationen är storskalig i sin natur, idag med ett mycket omfattande manuellt rättningsarbete. Denna förstudie utgår förutsättningslöst från en diskussion om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på sådana stora grundkurser i matematik.
![Grafik: 2-3 kvadratiska gröna och blåa textfält klustrade på 5 rader, som är inringade med streck.](/polopoly_fs/1.1260865.1688122570!/image/Projektlo%CC%88k_F%40KTH-19-SCI_ENG_Storskalig%20examination_500x335pxl.jpeg)
Syfte
- Öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser.
- Frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete så att lärarna kan utnyttja sin tid bättre som pedagoger, i studentkontakten och för pedagogisk utveckling.
I samband med översynen av examinationsformer ska projektet även undersöka:
- bra upplägg för att använda målrelaterade betygskriterier
- möjligheten att datorisera delar av examinationen i matematik.
Delmål med preliminär tidsplan
-
Maj-aug 2023: Projektledarna presenterar preliminär idé, en arbetsgrupp med fakultetslärare formas och diskussionerna inleds. Kontakter knyts med stödfunktioner som IT-support och E-lärande.
-
HT23: Arbetsgruppen möts regelbundet för att diskutera och arbeta fram examinationsformer som passar i stor skala. Regelbunden kontakt med stödfunktioner.
-
Jan 2024: Arbetsgruppen rekommenderar hur arbetet ska fortsätta, t.ex. en pilot på någon av de mindre kurserna.