Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
Projektet ska skapa ett inspelat material i fysik som är flexibelt så att lärare kan välja att använda materialet som förberedelse, som ersättning för eller efter campusbaserade aktiviteter.
Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning. Projektet är föresenat men återupptas under 2024.
Bakgrund och problemformulering
Under pandemin skapades stora mängder inspelat material, som delvis fortsatt att användas efter pandemin. Detta gäller även de grundläggande fysikkurserna från Tillämpad fysik, som går under arbetsnamnet elvågkurser.
Via en intervjustudie ser vi att lärarna på elvågkurserna försöker använda det inspelade materialet i kombination med undervisning på plats, men att det blir svårt då det inspelade materialet är skapat för att ersätta föreläsningarna. Detta låser in lärarna och tvingar dem att antingen kräva att studenterna ska ha sett hela filmerna före föreläsningen, vilket blir alltför arbetssamt, eller inga, vilket ger precis samma undervisning som före pandemin men med lägre närvaro.
Syfte och mål
Syftet är att skapa ett strukturerat och flexibelt inspelat material, som lärarna på Elvåg-kurserna vill använda.
Effektmål
- Ge tillgång till ett mer flexibelt inspelat material som ökar möjligheten till mer aktivt lärande på campus.
- Skapa möjlighet för kursansvariga att kunna anpassa undervisningen på plats.
Utmaningar
Via en intervjustudie ser vi att lärarna på elvågkurserna försöker använda det inspelade materialet i kombination med undervisning på plats, men att det blir svårt då det inspelade materialet är skapat för att ersätta föreläsningarna. Detta låser in lärarna och tvingar dem att antingen kräva att studenterna ska ha sett hela filmerna före föreläsningen, vilket blir alltför arbetssamt, eller inga, vilket ger precis samma undervisning som före pandemin men med lägre närvaro.
Pandemin accelererade situationen, men grunden handlar om att lära oss använda nya digitala hjälpmedel, i detta fall inspelningar, för att förändra undervisningen. Förhoppningsvis till det bättre!
Förbättringsförslag
- Skapa ett gemensamt material som fler lärare kan ställa sig bakom;
- Göra materialet tillgängligt för alla lärare på liknande kurser;
- Strukturera materialet i mindre bitar för flexibilitet.
Resultat och lärdomar
Just nu är hela organisationen pressad och vi blev tvugna att pausa projektet pga bl a sjukdom. Men kanske lär vi oss om hur lärare kan samarbeta kring ett inspelat material, om hur det kan distribueras till lärarna, och om en fungerande struktur för materialet.
Nästa steg/Uppföljningsplan
Det första testet blir att se hur många lärare som vill använda materialet, och i vilken utsträckning. Nästa test blir att se om och hur det påverkar undervisningen på plats, men det är nog ett eget projekt!