Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kvalitet och mångfald i examination inom program

Projektet syftar till att utveckla kvalitet och mångfald i examination inom programmen och kurserna vid EECS, skolan för elektroteknik och datavetenskap. Viktiga kvalitetsaspekter är validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, autenticitet, fusksäkerhet, snabb återkoppling och genomförandekostnad. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning

Bakgrund

Mappning till Framtidens utbildningsprinciperna​

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning.

  • P3. Aktivt studentcentrerat lärande.
  • P4. Bedömning och examination för lärande.
  • P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen.

Definitioner av principerna

Synen på bedömningar håller på att förändras på många nivåer i utbildningssystemet.

  • Generativa AI-verktyg ger nya möjligheter för studenter att arbeta med uppgifter.
  • Det finns nya tekniska möjligheter för digital examination.
  • Under de senaste åren har nya examinationsformer utvecklats som kan spridas.
  • Utfallsbaserade betygskriterier och examinationer som kräver att varje student uppfyller alla lärandemål för att bli godkänd är ännu inte implementerade i alla kurser.
  • KTH strävar efter en mer kontinuerlig bedömning och luckrar upp läsårets tidigare strikta uppdelning i läs- och tentamensveckor.

Syfte

  • Vi vill ta ett helhetsgrepp på den summativa bedömningen på EECS.

  • Tydliga förväntningar på bedömning i skolans kurser och program.

  • Höja kunskapsnivån om bedömning bland lärare.

  • Alla EECS kursexaminationer ska vara tydligt beskrivna i kursplaner och kursmemorandum och genomföras med god kvalitet.

  • Tydligheten och tillförlitligheten i bedömningen av skolans examensarbeten bör förbättras.

Utmaningar

  • Efter pandemin och tillgången till generativ AI kan alternativa bedömningsformer behöva användas.
  • Det finns en brist på kunskap om kvalitetskriterier och vikten av mångfald i bedömningen bland många programansvariga (PA) och lärare.
  • Skolans (EECS) krav och förväntningar på examinationen har inte varit tydliga och kända.
  • På grund av tidsbrist måste PA och lärare prioritera sin tid, och i många fall prioriteras inte analys och arbete med examinationer.

Resultat och lärdomar

Producerade dokument:

Metoder som kan delas:

  • Identifiera skillnader mellan tentamensschemat och Ladok-komponenterna.
  • Anpassa kursens tentamensbeskrivningar i kursplaner och kursmemorandum.
  • Utvärdera kvalitet/mångfald i examinationen i kurser med PA.
  • Kommitté för att övervaka ändringar av kursplaner före beslut.

Förslag till förbättringar

Målsättning

Förbättra kvaliteten och mångfalden i bedömningarna och lärarnas/AP:s kunskap om kvalitetsaspekterna i bedömningarna.

Milstolpar

  1. Sätt upp mål för kvalitet och mångfald i bedömningar inom kurser, program och examensarbeten.
  2. Anpassa lärarna till dessa mål.
  3. Utvärdera nuvarande status i förhållande till målen.
  4. Samla in programspecifika förfrågningar om revidering av examinationer.
  5. Samarbeta med studierektorer och lärare om revideringsförfrågningar.
  6. Utveckla lärarnas stöd och kompetens.
  7. Korrigera felaktigheter i kursplanerna.
  8. Revidera EECS Code of Honour.
  9. Förfina metoder och kriterier för bedömning av examensarbeten.

Nästa steg

  • Kontakta alla lärare som har deltagit i projektet före tidsfristerna för revidering av läroplanen (1 september och 1 mars).
  • Publicera målen för kvalitet och mångfald i bedömningen på intranätet.
  • EECS Kommitté för granskning av kursplaner bör utvärdera nya och reviderade kursplaner i enlighet med dessa mål.
  • Endast lärare som uppfyller de angivna kompetenskraven ska utses till kurs- och examensarbetesexaminatorer.
F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML