Kvalitet och mångfald i examination inom program
Projektet innebär att utveckla kvalitet och mångfald i examination inom programmen och kurserna vid EECS, skolan för elektroteknik och datavetenskap. Viktiga kvalitetsaspekter är validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, autenticitet, fusksäkerhet, snabb återkoppling och genomförandekostnad.
Projektkontext
Det finns många anledningar att se över hur vi examinerar våra kurser. Generativa AI-verktyg ger nya möjligheter för studenterna att arbeta med uppgifter, varför alternativa bedömningsformer kan behöva användas. Det finns nya tekniska möjligheter för digital examination och nya examinationsformer som kan spridas. Målrelaterade betygskriterier och examination som kräver att varje student uppfyller alla lärandemål för att bli godkänd är ännu inte implementerat i alla kurser. KTH strävar efter mer kontinuerlig examination och luckrar upp läsårets tidigare hårda indelning i läsveckor och tentaveckor.
Uppgiften att planera examinationsformer är inte enkel. Det finns många kvalitetsaspekter på examination som behöver vägas mot varandra, till exempel validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, autenticitet, fusksäkerhet, snabb återkoppling, genomförandekostnad. Beroende på lärandemålen som ska examineras, studentgruppen, resurser etc. behöver olika kvalitetsaspekter fokuseras i olika examinationer.
Samtidigt finns en brist på kunskap om kvalitetskriterier och vikten av mångfald i bedömningen bland många programansvariga (PA) och lärare och skolans (EECS) krav och förväntningar på examinationen har inte varit tydliga och kända. På grund av tidsbrist måste PA och lärare prioritera sin tid, och i många fall prioriteras inte analys och arbete med examinationer.
Ett helhetsgrepp på den summativa bedömningen på EECS behövs för alla skolans utbildningsprograms obligatoriska och villkorligt valbara kurser.
Syfte/Effekt (outcome)
Syftet med projektet är att säkerställa att studenterna kan hantera olika situationer när de behöver återge kunskap, och att dra nytta av teknikutvecklingen och den pedagogiska utvecklingen av examinationsformer, för att:
- skapa tydligare förväntningar på bedömning i skolans kurser och program.
- höja examinationernas kvalitet
- öka mångfalden av examinationsformer
- höja kunskapsnivån om bedömning bland lärare
- öka tydligheten och tillförlitligheten i bedömningen av skolans examensarbeten.
Projektresultat (output)
- Definierade mål för examinationers kvalitet och mångfald på skolan, publicerade på skolans intranät
- Information och diskussion (t.ex. workshoppar) om möjliga examinationsformer, kvalitetsaspekter, AI-verktyg mm
- Inventering och analys av examinationsformer i alla skolans program samt fastställd ambitionsnivå per program
- Kompetensutveckling för lärare
- Plan för strukturerade förändringar för att säkerställa examinationsformernas mångfald och kvalitet per program (förändring av kursplaner och framtagning av nya betygskriterier).
Tidplan
Startdatum: 2023-06-01
Slutdatum: 2024-05-31 men arbetet med genomförande av förändringsplanen löper till VT25
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:
- Poster: Poster_FrU24vt_2313-EECS_KvalitetMångfaldExamination_240506.pdf (engelska)
- Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU23_2313-EECS_KvalitetMångfaldExamination.pdf
Slutresultat
Producerade dokument:
Metoder som kan delas:
- Identifiera skillnader mellan tentamensschemat och Ladok-komponenterna.
- Anpassa kursens tentamensbeskrivningar i kursplaner och kursmemorandum.
- Utvärdera kvalitet/mångfald i examinationen i kurser med PA.
- Kommitté för att övervaka ändringar av kursplaner före beslut.