Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kvalitet och mångfald i examination inom program

Projektet syftar till att utveckla kvalitet och mångfald i examination inom programmen och kurserna vid EECS, skolan för elektroteknik och datavetenskap. Viktiga kvalitetsaspekter är validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, autenticitet, fusksäkerhet, snabb återkoppling och genomförandekostnad. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning

Bakgrund

Mappning till Framtidens utbildningsprinciperna​

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning.

  • P3. Aktivt studentcentrerat lärande.
  • P4. Bedömning och examination för lärande.
  • P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen.

Definitioner av principerna

Synen på bedömningar håller på att förändras på många nivåer i utbildningssystemet.

  • Generativa AI-verktyg ger nya möjligheter för studenter att arbeta med uppgifter.
  • Det finns nya tekniska möjligheter för digital examination.
  • Under de senaste åren har nya examinationsformer utvecklats som kan spridas.
  • Utfallsbaserade betygskriterier och examinationer som kräver att varje student uppfyller alla lärandemål för att bli godkänd är ännu inte implementerade i alla kurser.
  • KTH strävar efter en mer kontinuerlig bedömning och luckrar upp läsårets tidigare strikta uppdelning i läs- och tentamensveckor.

Syfte

  • Vi vill ta ett helhetsgrepp på den summativa bedömningen på EECS.

  • Tydliga förväntningar på bedömning i skolans kurser och program.

  • Höja kunskapsnivån om bedömning bland lärare.

  • Alla EECS kursexaminationer ska vara tydligt beskrivna i kursplaner och kursmemorandum och genomföras med god kvalitet.

  • Tydligheten och tillförlitligheten i bedömningen av skolans examensarbeten bör förbättras.

Utmaningar

  • Efter pandemin och tillgången till generativ AI kan alternativa bedömningsformer behöva användas.
  • Det finns en brist på kunskap om kvalitetskriterier och vikten av mångfald i bedömningen bland många programansvariga (PA) och lärare.
  • Skolans (EECS) krav och förväntningar på examinationen har inte varit tydliga och kända.
  • På grund av tidsbrist måste PA och lärare prioritera sin tid, och i många fall prioriteras inte analys och arbete med examinationer.

Resultat och lärdomar

Producerade dokument:

Metoder som kan delas:

  • Identifiera skillnader mellan tentamensschemat och Ladok-komponenterna.
  • Anpassa kursens tentamensbeskrivningar i kursplaner och kursmemorandum.
  • Utvärdera kvalitet/mångfald i examinationen i kurser med PA.
  • Kommitté för att övervaka ändringar av kursplaner före beslut.

Förslag till förbättringar

Målsättning

Förbättra kvaliteten och mångfalden i bedömningarna och lärarnas/AP:s kunskap om kvalitetsaspekterna i bedömningarna.

Milstolpar

  1. Sätt upp mål för kvalitet och mångfald i bedömningar inom kurser, program och examensarbeten.
  2. Anpassa lärarna till dessa mål.
  3. Utvärdera nuvarande status i förhållande till målen.
  4. Samla in programspecifika förfrågningar om revidering av examinationer.
  5. Samarbeta med studierektorer och lärare om revideringsförfrågningar.
  6. Utveckla lärarnas stöd och kompetens.
  7. Korrigera felaktigheter i kursplanerna.
  8. Revidera EECS Code of Honour.
  9. Förfina metoder och kriterier för bedömning av examensarbeten.

Nästa steg

  • Kontakta alla lärare som har deltagit i projektet före tidsfristerna för revidering av läroplanen (1 september och 1 mars).
  • Publicera målen för kvalitet och mångfald i bedömningen på intranätet.
  • EECS Kommitté för granskning av kursplaner bör utvärdera nya och reviderade kursplaner i enlighet med dessa mål.
  • Endast lärare som uppfyller de angivna kompetenskraven ska utses till kurs- och examensarbetesexaminatorer.
Integrerat livslångt lärande​ (ABE-2301)
Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad (ABE-2302)
Designstudions pedagogiska landskap (ABE-2303)
Digital och kontinuerlig examination (CBH-2304)
Breddad och relevant rekrytering till masterprogram (CBH-2305)
Ökad genomströmning (CBH-2306)
Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå (CBH-2307)
Masterprogram i hållbar digitalisering (EECS-2311)
Lärarlag och kritiska vänner (EECS-2312)
Kvalitet och mångfald i examination inom program (EECS- 2313)
Möbius – tekniskt basår i Södertälje (ITM-2314)
HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar (ITM-2315)
Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN) (ITM-2316)
Production innovation and manufacturing lab (ITM-2317)
Nulägesanalyser för programombyggnad (SCI-2318)
Storskalig examination (SCI-2319)
Flexibelt inspelat material för aktivt lärande (SCI-2320)
Progression av studenters friläggningsförmåga (SCI-2321)
Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram (SCI-2322)
Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML (SCI-2323)