Masterprogram i hållbar digitalisering
Projektet driver kursutveckling för EECS nya masterprogram, med progression i hållbarhet och jämlikhet, förmåga att hantera omedgörliga problem, koppling till ämnesområdena och anpassning till livslångt lärande. Syftet är att erbjuda ett mastersprogram med tydligt hållbarhetsfokus och koppling mellan hållbar
utveckling och skolans ämnesområden. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.
Bakgrund
Samhället står inför stora förändringar kopplade till hållbarhetsfrågor, varav vissa beskriver framtiden/nutiden som VUCA - volatil, osäker, komplex och tvetydig (olatile, uncertain, complex, and ambiguous). Ingenjörsutbildningar har hittills varit framgångsrika i att skapa ingenjörer och ledare som löser problem, men nu behöver våra studenter hantera svåra eller svårlösta problem - som inte har en enkel lösning.
På EECS har det inte funnits något masterprogram med en tydlig hållbarhetsprofil; detta masterprogram uppfyller hållbarhetsmålet (kravet) att alla utbildningsprogram ska kunna uppvisa ett tydligt hållbarhetsfokus. I detta projekt vill vi utveckla kurser som stödjer studenterna i att hantera komplexitet och osäkerhet, samtidigt som de lär sig att leda sig själva och andra i medskapande processer.
Syfte
- Ge civilingenjörsstudenter en stark hållbarhetsprofil.
- Förbereda studenter för att kunna hantera problem och leda förändringsarbete kopplat till hållbar utveckling.
- Modularisera individuella kurser så att yrkesverksamma enkelt kan vidareutbilda sig inom hållbar digitalisering.
- Bidra till hållbar samhällsutveckling, främst inom digitalisering.
Utmaningar
Det finns områden där ingenjörsutbildningen är och har varit bra - till exempel att hantera komplexa problem på ett systematiskt sätt och med erfarenhet. I dagens VUCA-situation behöver vi ta oss an svårlösta problem - problem eller situationer som i Cynefine-ramverket hamnar i komplexitetsrymden (eller till och med i kaos). Vi har inte metoder för detta eller mycket erfarenhet där vi vill utveckla kurser och metoder.
Resultat och lärdomar
Vi kommer att skriva en vetenskaplig artikel med fokus på att utvärdera hur man kan arbeta med svårlösta problem inom högre utbildning. Presentera resultaten både vetenskapligt och populärvetenskapligt.
Förslag till förbättringar
Modularisera kursen (DM2800) - ej implementerat - vi måste ge kursen minst en gång + hantera målkonflikter
Hålla Art of Hosting-delen på en helg eller 3 på varandra följande heldagar - ej implementerat - möjligt att schemalägga?
Nästa steg
Ej tillämpligt