Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Masterprogram i hållbar digitalisering

Projektet driver kursutveckling för EECS nya masterprogram, med progression i hållbarhet och jämlikhet, förmåga att hantera omedgörliga problem, koppling till ämnesområdena och anpassning till livslångt lärande. Syftet är att erbjuda ett mastersprogram med tydligt hållbarhetsfokus och koppling mellan hållbar
utveckling och skolans ämnesområden. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Mappning till Framtidens utbildningsprinciperna

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning.

  • P1. Väsentliga ämneskunskaper
  • P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling
  • P13. Integrerat livslångt lärande

Definitioner av principerna

Bakgrund

Samhället står inför stora förändringar kopplade till hållbarhetsfrågor, varav vissa beskriver framtiden/nutiden som VUCA - volatil, osäker, komplex och tvetydig (olatile, uncertain, complex, and ambiguous). Ingenjörsutbildningar har hittills varit framgångsrika i att skapa ingenjörer och ledare som löser problem, men nu behöver våra studenter hantera svåra eller svårlösta problem - som inte har en enkel lösning.

På EECS har det inte funnits något masterprogram med en tydlig hållbarhetsprofil; detta masterprogram uppfyller hållbarhetsmålet (kravet) att alla utbildningsprogram ska kunna uppvisa ett tydligt hållbarhetsfokus. I detta projekt vill vi utveckla kurser som stödjer studenterna i att hantera komplexitet och osäkerhet, samtidigt som de lär sig att leda sig själva och andra i medskapande processer.

Syfte

  • Ge civilingenjörsstudenter en stark hållbarhetsprofil.
  • Förbereda studenter för att kunna hantera problem och leda förändringsarbete kopplat till hållbar utveckling.
  • Modularisera individuella kurser så att yrkesverksamma enkelt kan vidareutbilda sig inom hållbar digitalisering.
  • Bidra till hållbar samhällsutveckling, främst inom digitalisering.

Utmaningar

Det finns områden där ingenjörsutbildningen är och har varit bra - till exempel att hantera komplexa problem på ett systematiskt sätt och med erfarenhet. I dagens VUCA-situation behöver vi ta oss an svårlösta problem - problem eller situationer som i Cynefine-ramverket hamnar i komplexitetsrymden (eller till och med i kaos). Vi har inte metoder för detta eller mycket erfarenhet där vi vill utveckla kurser och metoder.

Resultat och lärdomar

Vi kommer att skriva en vetenskaplig artikel med fokus på att utvärdera hur man kan arbeta med svårlösta problem inom högre utbildning. Presentera resultaten både vetenskapligt och populärvetenskapligt.

Förslag till förbättringar

Modularisera kursen (DM2800) - ej implementerat - vi måste ge kursen minst en gång + hantera målkonflikter

Hålla Art of Hosting-delen på en helg eller 3 på varandra följande heldagar - ej implementerat - möjligt att schemalägga?

Nästa steg

Ej tillämpligt

F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML