Masterprogram i Hållbar digitalisering
Projektet innebär kursutveckling för EECS nya masterprogram, med progression i hållbarhet och jämlikhet, förmåga att hantera omedgörliga problem, tydlig koppling mellan hållbarhet och skolans ämnesområden samt anpassning till livslångt lärande.
Projektkontext
Samhället står inför stora förändringar kopplade till hållbarhetsfrågor, där vissa beskriver framtiden/nutiden som VUCA - volatil, osäker, komplex och tvetydig (volatile, uncertain, complex, and ambiguous). Ingenjörsutbildningar har hittills varit framgångsrika i att skapa ingenjörer och ledare som löser problem på ett systematiskt sätt och med erfarenhet. I dagens VUCA-situation behöver vi ta oss an svårlösta problem –- problem eller situationer som i Cynefine-ramverket hamnar i komplexitetsrymden (eller till och med i kaos). Vi har inte metoder för detta eller mycket erfarenhet när vi vill utveckla kurser och metoder. Slutligen har det på EECS inte tidigare funnits något masterprogram med en tydlig hållbarhetsprofil.
Syfte/Effekt (outcome)
Syftet är att erbjuda ett mastersprogram med tydligt hållbarhetsfokus och tydlig koppling mellan hållbar utveckling och skolans ämnesområden, för att därigenom:
-
Ge civilingenjörsstudenter en stark hållbarhetsprofil.
-
Förbereda studenter för att kunna hantera problem och leda förändringsarbete kopplat till hållbar utveckling.
-
Modularisera individuella kurser så att yrkesverksamma enkelt kan vidareutbilda sig inom hållbar digitalisering.
-
Bidra till hållbar samhällsutveckling, främst inom digitalisering.
Projektresultat (output)
-
Fyra nyutvecklade kurser och harmonisering av befintliga kurser till programmet (första antagning 2024)
-
Workshoppar med personer som kommer att vara aktiva i programmet; dess lärare, PA för skolan samt PA för skolans fyra civilingenjörsprogram, representanter från PriU grupper för hållbarhet och JML samt även för intresserad administrativ personal
-
Lösningar för progression inom hantering av omedgörliga problem och koppling mellan hållbarhet/JML och teknik ska vara användbara i andra program.
-
En vetenskaplig artikel med fokus på att utvärdera hur man kan arbeta med svårlösta problem inom högre utbildning. Presentation av resultaten både vetenskapligt och populärvetenskapligt.
Tidplan
Startdatum: 2023-06-01
Slutdatum: 2024-05-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:
- Poster: PosterFrU24vt_2311-EECS_MasterHållbarDigitalisering_240506.pdf (engelska)
- Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU23_2311-EECS_Master hållbar digitalisering.pdf