Ny principledare och klusterledare i Framtidens utbildning

Programledningen har utsett Olga Viberg till klusterledare för "AI och lärande i högre utbildning" på KTH och Marcus Lithander till principledare för ramverkets princip 3 ”Aktivt studentcentrerat lärande”.
Sedan rektorsbeslut i juni 2025 har programledaren fått programägarens mandat att utse en eller flera princip- och klusterledare för Framtidens utbildning. Två ledare har utsetts och fler kan tillkomma framöver.
Gemensamt för de båda rollerna är att de ska leda samordning och följa upp projekt kopplade till respektive kluster inom Framtidens utbildning och andra relevanta satsningar inom utbildningsutveckling vid KTH.
Beslut om programledning och programorganisation 2025-06-03
Olga Viberg – klusterledare för "AI och lärande i högre utbildning"

Olga är docent i medieteknik specialiserad på teknikstött lärande med fokus på AI för lärande, datadrivet stöd för lärande och undervisning samt ansvarsfull AI-integrering i STEM-utbildningen. Hon är bland annat aktiv i Digital Futures utbildningsgrupp för utbildningstransformation och driver flera relevanta forskarprojekt.
Varför vill du arbeta med Framtidens utbildning?
– Jag ser Framtidens utbildning som ett unikt tillfälle att bidra till en transformativ förändring av hur vi lär, undervisar och utvecklar kompetenser i en tid där artificiell intelligens förändrar hela samhället. Min vision är att KTH ska vara en internationellt ledande aktör i att integrera AI i utbildning – både som innehåll och som verktyg – på ett sätt som förbättrar villkor för studenters lärande, stödjer lärare och stärker samhällets förmåga att möta framtidens utmaningar.
– För mig innebär Framtidens utbildning att skapa en kultur där utbildningen är adaptiv, inkluderande och livslång. AI kan ge oss verktyg för att göra undervisningen mer personlig och effektiv, men också för att skapa helt nya former av samarbete mellan människor och maskiner.
Hur ser de närmaste planerna ut?
– De närmaste planerna är att samla pågående initiativ kring AI och utbildning, etablera ett kluster för erfarenhetsutbyte, starta pilotprojekt med AI-stött lärande samt utveckla en vision för ansvarsfull användning av AI inom högre utbildningen på KTH. Till våren kommer jag att leda en forskningsfokusperiod på Digital Futures om "Fostering Human Agency in AI-Mediated Education". Men det kan jag berätta lite om när jag premiärpoddar i Fikasnack den 22 oktober.
Marcus Lithander – principledare för "Aktivt studentcentrerat lärande" (P3)

Marcus har en doktorsexamen i tillämpad kognitiv psykologi och arbetar som forskare på Digitalt Lärande vid KTH. Han utvecklar kurser och bedriver forskning om studenters lärande, metakognition, pedagogiska missuppfattningar och kritiskt tänkande. Marcus är även poddvärd för Fikasnack om framtidens utbildning .
Varför vill du arbeta med Framtidens utbildning?
– Min utmaning är att omvandla forskning till faktiska beteenden. Jag vill arbeta med Framtidens utbildning därför att jag ser ett stort behov av att sprida forskning om utbildning på ett sätt som vilar på solid forskning om hur människor lär sig. Vi vet mycket om hur vi borde göra för att lära oss på ett bra sätt, men vi vet också att vi inte alltid gör som vi borde. Min vision är en utbildning där studenter enkelt förstår hur man lär på ett långsiktigt sätt och får verktyg som leder till långsiktigt lärande.
Hur ser de närmaste planerna ut?
– Till en början handlar det om att stödja projekten inom Framtidens utbildning. Vilka hinder upplever projekten som Framtidens utbildning kan hjälpa till med? Sedan är ju kunskap inget värd om den inte används, varför jag vill bidra till kunskapsspridning av alla bra projektresultat och lärdomar. Eftersom jag älskar bra guider och manualer hoppas jag också kunna stötta de projekt som vill ha hjälp att slutpaketera projektresultaten så vi får tydliga verktyg som hjälper lärare och studenter att förbättra lärandet.
Berättat för: Sofie Kim