Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Fikasnack om AI och lärande i högre utbildning med Olga Viberg

Podden "Fikasnack om framtidens utbildning" – avsnitt 66

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #66 bild på kvinna som ler.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 66 lajv med Olga Viberg.

Det pratas mycket om ChatGPT och andra generativa AI-verktyg. Hur har de förändrat studenternas sätt att lära på universitetet? Marcus Lithander (poddvärd) och Joakim Lilliesköld (vice programledare Framtidens utbildning) fikasnackar i avsnitt 66 med Olga Viberg (klusterledare för AI och lärande i högre utbildning och en ledande forskare inom AI inom utbildningar och learning analytics) om hennes vision för KTH som internationellt ledande inom AI i utbildning, pågående initiativ och vad som händer på Digital Futures forskningsfokusperiod till våren.

Tid: On 2025-10-22 kl 15.00 - 15.30

Plats: Zoom

Språk: Engelska

Medverkande: Marcus Lithander, Joakim Lilliesköld, Olga Viberg

Exportera till kalender

Artificiell intelligens förändrar i grunden hur vi arbetar, lär och skapar och högre utbildning är inget undantag. Frågan är inte om AI ska integreras i utbildningen, utan hur det kan göras på ett sätt som verkligen stärker studenters lärande och stöder lärares arbete. Vad innebär ansvarsfull och etisk AI-användning i praktiken? Och hur kan KTH ta ledningen internationellt i att forma framtidens utbildning med AI på ett mänskligt, rättvist och hållbart sätt?

Poddgäst: Olga Viberg

I detta lajvinspelade avsnitt träffar Marcus Lithander  (poddvärd) och Joakim Lilliesköld  (vice programledare Framtidens utbildning) Olga Viberg , nyutsedd klusterledare för AI och lärande i högre utbildning vid KTH. Olga berättar om sin vision för hur AI kan göra undervisningen mer personlig och effektiv, vilka risker finns det, vilka kompetenser som både studenter och lärare behöver i AI-medierade lär- och undervisningspraktiker, vilka initiativ som är på gång, och vad som händer under Digital Futures kommande forskningsfokusperiod om "Fostering Human Agency in AI-Mediated Education".

Foto: en kvinna och en man som ler mot kameran.

Ny principledare och klusterledare i Framtidens utbildning

Olga Viberg är utsedd till klusterledare för "AI och lärande i högre utbildning" på KTH och Marcus Lithander till principledare för ramverkets princip 3 ”Aktivt studentcentrerat lärande”.

Ny principledare och klusterledare

Om podden 2025

Tidigare avsnitt

KTH Play

Varje avsnitt textas i KTH Play , först automatiskt och sen (efter ett tag) med manuell korr. Vill du skriva ut textfilen hittar du transkribersfunktionen om du klickar på 1. ikonen längst uppe till höger i videovyn (textningsfält kommer fram till vänster i videovyn) och 2. Klickar på 3-pricksmenyn som kommer fram efter 1:an.

Spotify

Spotify

Youtube

youtube.com/@framtidensutbildning

Fikasnack om framtidens utbildning fortsätter varannan vecka med gäster från eller utanför KTH för kunskapsdelning, erfarenhetsutbyte och inspiration till utbildningsutveckling. Poddarna är vanligtvis lajv, men ibland är avsnitten förinspelade. Och ibland, när vi besöker olika KTH-miljöer, är poddarna bäst konsumerade som videopodd (KTH Play eller Youtube).

Fråga lajv i Zoomchatten eller mejla i förväg

Eftersom vi oftast poddar lajv, så har du möjlighet att ställa frågor och kommentera under samtalets gång. Du kan också ställa frågor i förväg genom att mejla framtiden@kth.se .

Vad skulle du vilja lyssna på?

Mejla till framtiden@kth.se  (skriv "Fikasnack" i ämnesraden) dina önskemål på ämnen du skulle vilja höra mer om eller gäster du skulle vilja att vi bjöd in till podden. 

Poddvärd: Marcus Lithander

Lär känna vår nya poddvärd: Johan lämnar över till Marcus Lithander att leda podden "Fikasnack om framtidens utbildning"