Johan lämnar över till Marcus Lithander att leda podden "Fikasnack om framtidens utbildning"

Efter 50 avsnitt av Fikasnackspodden lämnar Johan Flid Fridell över värdskapet till en ny stjärna – Marcus Lithander undervisar och forskar vid Instititutionen för lärande (LES). Här berättar han om vad lyssnarna kan förvänta sig framöver och Johan ger honom några goda råd på vägen.
Sedan poddstarten 2023, har Johan Flid Fridell varit värd för de 50 första avsnitten av lajvpodden "Fikasnack om framtidens utbildning" – kollegiala samtal för kunskap och perspektiv på utbildningsutveckling både på KTH och i omvärlden – som drivs av programledningen för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Nu kommer lyssnarna få höra en ny röst som leder de lajvsända fikasnacken varannan onsdag kl. 15.00.
Marcus, hur kommer det sig att du tackade ja till detta uppdrag?
– Först och främst är det en fantastisk möjlighet att få träffa och lära mig mer om alla intressanta, smarta och kreativa kollegor och studenter här på KTH. Sen är jag nyfiken på hur KTH fungerar organisatoriskt och verksamhetsmässigt – trots att jag jobbat här ett tag, har jag inte full koll ännu. Dessutom så lockar poddformatet som jag tycker är ett bra sätt att diskutera viktiga frågor och idéer på ett engagerande sätt. Så jag ser fram emot att få en bättre förståelse för den interna dynamiken om hur allt hänger ihop och att bidra till att utveckla koncpetet vidare.
Ganska nyligen uppmärksammades det i DN* om ditt område, kognitionspsykologi; vad är det och hur är det relevant för utbildning och podden?
– Ja, kul att det pratas mer om kognitionsvetenskap inom utbildningsområdet. Samtidigt som jag inte vill att det bara känns som en ny trend för lärare. Jag är glad att DN:s artikel lyfter perspektivet, som jag också vill betona när vi pratar kognitionspsykologi, att forskningen erbjuder många användbara "hands on"-metoder. En verktygslåda med allt från vilket material du bör inkludera – eller inte inkludera – i din PowerPoint, till hur du kan använda quizfrågor som stöd i din undervisning. Det ger oss en möjlighet att konkretisera vad som faktiskt fungerar i utbildningen, vilket jag tänker är högst intressant för podden. Att konkretisera utbildningsvetenskap är inte alltid helt lätt, men vi ska försöka göra det i podden.
Av de poddavsnitt du lyssnat på hittills – har du någon/några favoritavsnitt?
– Helt ärligt har jag inte hunnit lyssna på alla avsnitt än. Men jag fastnade särskilt för ett avsnitt om lärcentrum, dels för att det diskuterade samarbeten med näringslivet och andra aktörer utanför campus, vilket jag tycker är viktigt för utbildningens relevans och utveckling. Och dels för att jag själv håller på med distanskurser och tycker att användningen av lokala lärcenter är en smart lösning. Det är faktiskt något vi skulle kunna prova i miniformat i våra kurser.
– Det är alltid inspirerande när man får den där känslan av att "det där skulle jag vilja prova i min egen undervisning" efter att ha lyssnat på ett avsnitt. Det visar verkligen hur bra podden är på att fånga sådana insikter.
Vad kan lyssnarna förvänta sig, har du några förändringar du planerar?
– Till att börja med ska jag försöka göra ett lika bra jobb som Johan har gjort. Kan vi få in samma mix av skärpa, ödmjukhet och nyfikenhet som Johan har levererat, kommer jag känna mig nöjd. Lyssnarna kan också förvänta sig att jag kommer ställa många frågor om hur KTH som organisation fungerar, jag kanske inte är ensam om att inte vara så insatt än. Men det skulle också vara kul med mer aktiva lyssnare, så till er som lyssnar: Vad skulle ni vilja veta mer om?
– En idé som jag vet har bollats lite är att göra några reportageliknande inslag. Men vi får se – ett avsnitt i taget!
50 avsnitt Johan, hur kommer det sig att du behöver lämna podden och hur känns det?

– Jag har fått möjlighet att träda in i rollen som verksamhetsarkitekt i en ny enhet på IT-avdelningen, vilket ska bli väldigt roligt. Men det innebar att jag var tvungen att släppa podderiet, vilket självfallet är lite bitterljuvt eftersom det är så roligt att jobba med den. Inte minst för det som Marcus säger: det ger en chansen att lära sig så mycket om allt som händer inom framför allt KTH:s utbildningsverksamhet. Marcus känns dock som en perfekt person att ta arbetet vidare och göra podden ännu bättre.
Är det något eller några avsnitt du vill lyfta, som du kommer ihåg särskilt eller tycker kändes extra bra?
– Oj, det är faktiskt väldigt svårt att välja någon favorit, men de avsnitt där våra lärare är med och berättar om sina erfarenheter är väldigt bra. Där känner jag att vi har bidragit till att synliggöra viktiga insatser och förhoppningsvis inspirerat fler att våga testa nya grepp och fått nya perspektiv.
Varför Marcus? Och har du något medskick till honom?
– För att Marcus i mitt tycke är en helt perfekt person att ta podden till nästa nivå. Han arbetar på institutionen för lärande vid ITM- skolan och är passionerad och nyfiken på allt som rör pedagogik och utveckling. Det var väldigt roligt att han tackade ja till att ta över podden. Han ska bara vara sig själv, våga vara nyfiken och ställa öppna frågor, så kommer det bli lysande!
Berättat för: Sofie Kim