Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud
Detta KTH-gemensamma projekt syftar till KTH ska ta ledningen i integrering av AI-färdigheter i utbildning genom att skapa en plattform för strategisk diskussion om hur AI kan/bör/ska integreras som ämnesinnehåll i undervisning på KTH på några års sikt.
Bakgrund/problemformulering
I en värld av generativ AI blir det i utbildningssammanhang lätt fokus på fusk vid examination och bedömning. Men det är ett lite för snävt perspektiv; grunddiskussionen behöver vara bredare. Hur kan KTH få till en samordnad dialog och riktning kring hur AI-innehåll ska integreras på ett planerat och strategiskt sätt i (grund-)utbildning på KTH för att säkerställa att studenterna får med sig relevant och vass AI-kompetens från KTH?
Detta projekt kommer att jobba med kurser och program på grund-, avancerad- och forskarnivå. Parallellt med detta projekt påbörjas dels flera AI-relaterade projekt inom Framtidens utbildning och dels ett arbete genom etikutskottet i fakultetsrådet med arbetsgruppen "AI och lärande" (se längre ned på sidan).
Syfte och mål
Syftet är att KTH ska ligga i framkant när det gäller integrering av AI-färdigheter i utbildningen bland annat utifrån den framtida arbetsmarknadens behov av AI-utbildade ingenjörer.
Effektmål
- Utveckla ambassadörer och förändringsledare som kan leda fortsatt arbete med att utveckla AI i undervisning inom alla skolor på KTH.
- Lägga grunden för att AI som ämnesinnehåll kan integreras i KTH:s kursplaner och lärandemål.
Projektmål
- Skapa en plattform för idéutbyte och utveckling av pedagogik inom lärarkåren som leder till att kurser och program förändras till att innehålla AI-färdigheter inom relevanta ämnesområden.
- En pedagogisk vägledning för hur AI ska/kan/bör inkluderas i undervisning på KTH. I och med att projektet är vägledande ska även projektets processer redan vara testade inom 2-3 kurser per skola, på grund- avancerad och forskarnivå.
Avgränsningar och förutsättningar
Projektet kommer inte hantera frågor som rör:
- etiska aspekter av AI-användning, t.ex. fusk, plagiat eller bedömning/examination;
- t.ex. administrativa processer där AI skulle kunna användas som verktyg.
Projektet behöver ha en relation till fakultetsrådet och fakultetsnämnder. En särskild relation behövs till övriga utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning som berör AI samt till arbetsgruppen "AI och lärande" som nyligen bildats av fakultetsrådets etikutskott.
Delmål med preliminär tidplan
Resultatmål är att jobba med 1-3 kurser per skola för att antingen a) lösa identifierade problem i kurs och/eller b) utveckla användning av AI i kurs.
Grov tidplan
- HT24: identifiera lärare (och kurser) som ska ingå i projektet, planera aktiviteter och leverabler för projektet;
- VT25: utifrån medverkande projektdeltagares kurser identifiera och genomlysa moment där AI kan/bör ingå. I nästa steg identifiera andra ämnen och kurser där AI kan/bör ingå;
- HT25: omformulera kursplaner och lärandemål och skapa nytt utbildningsinnehåll utifrån identifierade behov. Formulera projektplan för en eventuell uppskalning.
Projektorganisation
Utöver projektledaren Arnold Pears, planeras:
- Projektdeltagare i form av (minst) en lärare från varje skola;
- Administrativt stöd för att samordna case med mera av Institutionen för lärande (LES, ITM);
- Styrgrupp.
Andra AI-relaterade projekt/initiativ på KTH
Detta projekt samordnar och koordinerar andra AI-relaterade projekt och initiativ på KTH:
- Fakultetsrådets etikutskott har en arbetsgrupp för AI och lärande
- Arbetsgruppsledare: Prodekanus Nina Wormbs
- Rent frågebaserat lärande (pQBL) med AI-genererade lärandemål och aktiviteter* på EECS
- Projektet ska utveckla pQBL-material i Torus för fem kurser med hjälp av generativ AI för effektivare läromedel till studenterna och minskad kursutvecklingstid för lärare. (Projektledare: Olle Bälter)
- Interaktivt lärande med automatiserad återkoppling och kontinuerlig examination (IAK)* på EECS
- (Projektledare: David Broman)
- Modell för etisk AI-integration på civilingenjörsprogrammet industriell ekonomi* på ITM
- Projektet ska utveckla en modell för hur etiska perspektiv kan läras ut inom ämnet industriell ekonomi för att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI. (Projektledare: Åsa-Karin Engstrand)
- Digital guide för AI-integration inom industriell ekonomi och organisation* på ITM
- Projektet ska utveckla och testa en digital guide för hantering av AI inom undervisning och examination kopplat till industriell ekonomi och organisation, med mastern teknikbaserat entreprenörskap (TTBEM) som pilot. (Projektledare: Anna Nyquist)
*Projekt inom Framtidens utbildning 2024
Relaterat: poddavsnitt, läsning och presentationer
Fler projekt som påbörjats 2024
Under sidfoten lan du läsa om fler projekt som startats inom ramen för Framtidens utbildning. Fler projektwebbsidor publiceras löpande.