Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till KTH ska ta ledningen i integrering av AI-färdigheter i utbildning genom att skapa en plattform för strategisk diskussion om hur AI kan/bör/ska integreras som ämnesinnehåll i undervisning på KTH på några års sikt.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P1: Väsentliga ämneskunskaper

P9: En utvecklande utbildningskultur​

P10: Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Här kommer projektdokumentation finnas tillgänglig för dig som har KTH-ID (du kan då läsa projektdokumentationen i inloggat läge).

Kontakta projektledaren

Arnold Pears
Arnold Pears professor
Skärmdump: Fyra män i digitalt möte (fyra "rutor").

PODD om Framtidens utbildning #48

Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning

Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor Arnold Pears  och studenten Avid Fayaz (eng)  som själv poddar och är aktiv i KTH AI Society (kthais.com) .

Spotify #48 / KTH Play #48

Bakgrund/problemformulering

I en värld av generativ AI blir det i utbildningssammanhang lätt fokus på fusk vid examination och bedömning. Men det är ett lite för snävt perspektiv; grunddiskussionen behöver vara bredare. ​Hur kan KTH få till en samordnad dialog och riktning kring hur AI-innehåll ska integreras på ett planerat och strategiskt sätt i (grund-)utbildning på KTH för att säkerställa att studenterna får med sig relevant och vass AI-kompetens från KTH?

Detta projekt kommer att jobba med kurser och program på grund-, avancerad- och forskarnivå.​ Parallellt med detta projekt påbörjas dels flera AI-relaterade projekt inom Framtidens utbildning och dels ett arbete genom etikutskottet i fakultetsrådet med arbetsgruppen "AI och lärande" (se längre ned på sidan).

Syfte och mål

Syftet är att KTH ska ligga i framkant när det gäller integrering av AI-färdigheter i utbildningen bland annat utifrån den framtida arbetsmarknadens behov av AI-utbildade ingenjörer.

Effektmål

  • Utveckla ambassadörer och förändringsledare som kan leda fortsatt arbete med att utveckla AI i undervisning inom alla skolor på KTH.
  • Lägga grunden för att AI som ämnesinnehåll kan integreras i KTH:s kursplaner och lärandemål.

Projektmål

  • Skapa en plattform för idéutbyte och utveckling av pedagogik inom lärarkåren som leder till att kurser och program förändras till att innehålla AI-färdigheter inom relevanta ämnesområden.
  • En pedagogisk vägledning för hur AI ska/kan/bör inkluderas i undervisning på KTH. I och med att projektet är vägledande ska även projektets processer redan vara testade inom 2-3 kurser per skola, på grund- avancerad och forskarnivå.

Avgränsningar och förutsättningar

Projektet kommer inte hantera frågor som rör:

  • etiska aspekter av AI-användning, t.ex. fusk, plagiat eller bedömning/examination;
  • t.ex. administrativa processer där AI skulle kunna användas som verktyg.

Projektet behöver ha en relation till fakultetsrådet och fakultetsnämnder. En särskild relation behövs till övriga utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning som berör AI samt till arbetsgruppen "AI och lärande" som nyligen bildats av fakultetsrådets etikutskott.

Delmål med preliminär tidplan

Resultatmål är att jobba med 1-3 kurser per skola för att antingen a) lösa identifierade problem i kurs och/eller b) utveckla användning av AI i kurs.

Grov tidplan

  • HT24: identifiera lärare (och kurser) som ska ingå i projektet, planera aktiviteter och leverabler för projektet;
  • VT25: utifrån medverkande projektdeltagares kurser identifiera och genomlysa moment där AI kan/bör ingå. I nästa steg identifiera andra ämnen och kurser där AI kan/bör ingå;
  • HT25: omformulera kursplaner och lärandemål och skapa nytt utbildningsinnehåll utifrån identifierade behov. Formulera projektplan för en eventuell uppskalning.

Projektorganisation

Utöver projektledaren Arnold Pears, planeras:

  • Projektdeltagare i form av (minst) en lärare från varje skola;
  • Administrativt stöd för att samordna case med mera av Institutionen för lärande (LES, ITM);
  • Styrgrupp.

Andra AI-relaterade projekt/initiativ på KTH

Detta projekt samordnar och koordinerar andra AI-relaterade projekt och initiativ på KTH:

  • Fakultetsrådets etikutskott  har en arbetsgrupp för AI och lärande
    • Arbetsgruppsledare: Prodekanus Nina Wormbs
  • Rent frågebaserat lärande (pQBL) med AI-genererade lärandemål och aktiviteter* på EECS
    • Projektet ska utveckla pQBL-material i Torus för fem kurser med hjälp av generativ AI för effektivare läromedel till studenterna och minskad kursutvecklingstid för lärare. (Projektledare: Olle Bälter)
  •  Interaktivt lärande med automatiserad återkoppling och kontinuerlig examination (IAK)* på EECS
    • (Projektledare: David Broman)
  • Modell för etisk AI-integration på civilingenjörsprogrammet industriell ekonomi* på ITM
    • Projektet ska utveckla en modell för hur etiska perspektiv kan läras ut inom ämnet industriell ekonomi för att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI. (Projektledare: Åsa-Karin Engstrand)
  • Digital guide för AI-integration inom industriell ekonomi och organisation* på ITM
    • Projektet ska utveckla och testa en digital guide för hantering av AI inom undervisning och examination kopplat till industriell ekonomi och organisation, med mastern teknikbaserat entreprenörskap (TTBEM) som pilot. (Projektledare: Anna Nyquist)

*Projekt inom Framtidens utbildning 2024

Relaterat: poddavsnitt, läsning och presentationer

Skärmdump: Tre personer i digitalt möte (tre "rutor").

Podd #50

Fikasnack om generativ AI och programmering

När dagens kunskaper inom generativ AI och programmering kommer vara daterad asap; hur förändras lärarrollen? Hur ska lärare lära sig för att kunna se till att examinerade studenter har "rätt" kunskaper som näringslivet efterfrågar? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med KTH-alumnen Henrik Kniberg (eng, crisp.se)  om praktiska applikationer av generativ AI och hur det kommer förändra både utbildning och behovet av programmerare i framtiden.

Spotify #50  /  KTH Play #50

Generativ AI i ett nötskal (YouTube)

Arnold Pears

Podd #42

Fikasnack om det KTH-gemensamma AI-projektet som startar i höst

Till hösten drar ett antal nya utvecklingsprojekt igång inom ramen för Framtidens utbildning. Precis som förra året är de flesta projekten ganska begränsade i tid och omfattning och har sin “hemvist” på en skola. Nytt för i år är ett antal KTH-övergripande projekt som i flera fall tar avstamp i förra årets utvecklingsprojekt. I det här avsnittet berättar Arnold Pears om ett av de nya utvecklingsprojekten: ​"Pedagogisk användning av AI i undervisning"​.

Spotify #42  / KTH Play #42

Arnolds profil

Arnold Pears

Podd #26

Fikasnack med Arnold om AI i utbildning

Arnold Pears är professor i teknikvetenskapens lärande på KTH. Hans forskning fokuserar på att förstå inlärningsupplevelsen ur ett studentperspektiv, både när det gäller inlärning av specifika tekniska koncept och mer allmänt när det gäller ingenjörsfärdigheter och kompetenser. Han gästade podden för att prata om konsekvenser AI kommer att få för lärares undervisning.

Spotify #26  / KTH Play #26

Generativ AI – en utbildningskatastrof? (intervju från 21 augusti 2023)

Arnolds profil

Man i kavaj håller en presentation.

Presentation

Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?

"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?

Grafik: robothand möter mänsklig hand.
Grafik från Unsplash.

Läsning

Artiklar på temat "AI och människan"

I en serie artiklar med AI och människan i fokus presenteras spännande forskning från KTH.

Tema: AI och människan (kth.se)

Abstrakt grafik i olika färger

Fristående kurser inom AI på KTH

KTH erbjuder många gratis fristående kurser inom AI. Flera kurser ges online på distans och vi har kurser både för nybörjare och för dig som vill bygga på dina kunskaper.

Rapporter om AI

UKÄ-rapport om AI och högskolans utbildningsutbud

På Regeringens uppdrag har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) analyserat vilken påverkan artificiell intelligens (AI) kan få för högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov.

Läs nyhet "AI skapar nya kompetensbehov – högskolorna behöver anpassa sitt utbildningsutbud"

Rapporten: Artificiell intelligens och högskolans utbildningsutbud (pdf, uka.se)

Lyssna på podden Ämbetet #8: Hur kommer AI att påverka högskolans utbildningar?

Motsvarande uppdrag gavs till Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) Artificiell intelligens påverkan på yrkeshögskolans utbildningsutbud (myh.se)

Fler projekt som påbörjats 2024 

Under sidfoten lan du läsa om fler projekt som startats inom ramen för Framtidens utbildning. Fler projektwebbsidor publiceras löpande.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-11-22
KTH: ​AI som ämnesinnehåll i utbildning
KTH: Utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem för hållbar utveckling och transformation
KTH: E-mobility som masterprofil på tvären
KTH: Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande
EECS: Nollvisionen – alla ska med!