Ny biträdande programledare och ny koordinator i programledningen

Programledningen för Framtidens utbildning välkomnar professor Karin Odelius som ny biträdande programledare tillika CBH-representant och gruppchef Karin Almgren som en ny programkoordinator (beslut fattades av rektor i juni 2025). Här berättar de varför de ville jobba med Framtidens utbildning, största utmaningen och vad de ser mest fram emot.
Efter att programägaren (rektor Anders Söderholm) fattade beslut i juni 2025 om Framtidens utbildnings programorganisation kunde programledningen nystarta efter semestern med Karin Odelius som biträdande programledare och CBH-representant och Karin Almgren som koordinator. Utöver att undervisa och forska är Karin Odelius vice grundutbildningsansvarig på CBH. Karin Almgren är gruppchef på verksamhetsstödets (VS) ledningskansli (MO). Här berättar de om varför de ville jobba med Framtidens utbildning, största utmaningen och vad de ser mest fram emot.
Karin Odelius – biträdande programledare (CBH)

Varför ville du jobba med Framtidens utbildning?
– Jag tycker att det är en förmån att få undervisa och har en längre tid varit involverad i grundutbildningen som programansvarig och lite mer nyligen som vice grundutbildningsansvarig på CBH. Arbetet med Framtidens utbildning är både spännande för mig som person och viktigt för KTH som lärosäte. När jag då fick möjligheten att bidra till det förändringsarbete som Framtidens utbildning innebär var det en självklarhet för mig att jag ville vara med. Att få vara med på ett arbete där vi kan lära av varandras pedagogiska upplägg, genomföra piloter för nya utbildningsmetoder och samverka för en framtida stärkt utbildning på KTH känns fantastiskt.
Vad är den största utmaningen och vad ser du fram emot mest med ditt nya uppdrag?
– Just nu ser jag mest möjligheter och ser fram emot att kunna bidra med ytterligare ett perspektiv på det arbete som genomförs. Jag kommer från en praktisk och laborativ miljö, något som jag också tycker är viktigt att det avspeglas i utbildningen. Jag ser verkligen fram emot att bidra till den pedagogiska utvecklingen och det förändringsarbete av utbildningarna som redan pågår på alla campus. En utmaning i detta, som i så mycket annat, är att få ännu fler att ”hänga på” och att på bästa sätt brett sprida den kunskap som finns och byggs upp. Samtidigt är det något jag ser fram emot att göra, så frågan är om det är en utmaning eller mer inspiration.
Karin Almgren – programkoordinator

Varför ville du jobba med Framtidens utbildning?
– Utbildning kan ha så stor påverkan på människors liv och jag tycker få saker känns så givande att jobba med som utbildning och utbildningsfrågor. Under åren på KTH har jag sökt mig till utbildningsutveckling genom olika roller, från programansvarig student, till lärare och studierektor och nu som koordinator för Framtidens utbildning. Mitt mål är att i stort och smått bidra till att förbättra och underlätta för studenter, lärare och de som leder utbildningsfrågor på KTH. Som koordinator hoppas jag kunna göra just det.
Vad är den största utmaningen och vad ser du fram emot mest med ditt nya uppdrag?
– Det roligaste tycker jag är bredden inom Framtidens utbildning. Alla skolor deltar både genom de erfarna och kloka personer som ingår i programledningen och genom de utvecklingsprojekt som genomförs av engagerade och kunniga personer på skolorna och inom verksamhetsstödet. Förändringsarbete är alltid utmanande, men med de här förutsättningarna kommer vi tillsammans föra KTH:s utbildning framåt.
Berättat för: Sofie Kim