Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Framtidens utbildning får förstärkt programorganisation

Gruppfoto: två kvinnor och fem män.
Programledningen för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Från vänster till höger: Daniel Koch, Gunnar Tibert, Sofie Kim, Per Fagrell, Anna Jerbrant, Mats Nilsson och Joakim Lilliesköld. Foto: Jon Lindhe, KTH.
Publicerad 2025-01-29

Anna Jerbrant, ny programledare från 1 november 2024, kommenterar den nya programorganisationen och planerna för våren. Den nya organisationen ska ge programmet bättre förutsättningar att hantera den omfattande projektportföljen och alla övergripande förändringsinitiativ på ett strukturerat sätt för att stödja KTH:s långsiktiga visioner och mål.

Vad de nya biträdande programledarna ser fram emot

Svartvitt foto på Daniel.
Daniel Koch, ABE: "Att kunna bidra med kunskap och erfarenhet från att bedriva utbildning som har annan karaktär än mycket av KTH:s undervisning. Samtidigt är min erfarenhet att det går att lära sig väldigt mycket kring pedagogik i kontakt med andra utbildningar, både för att förstå styrkor och svagheter i egna metoder och i att se nya möjligheter."
Mats Nilsson, CBH: "Att på nära håll kunna påverka hur programmet utvecklas och förhoppningsvis blir en större angelägenhet för många skolor i samverkan"

Strax före jul 2024 skrev rektor under beslutet om en förstärkt programorganisation. Efter att Anna Jerbrant (ITM) utsetts till programledare för förändringsprogrammet Framtidens utbildning har en viktig uppgift varit att ta fram förslag på en ny organisation och förankra den hos programmets styrgrupp och KTH:s fakultetsråd. 

Nya utmaningar och utökat uppdrag

Med en växande projektportfölj och nya uppdrag ökar behoven och vikten av bättre representation och struktur för att kunna hantera uppdragen. Därför kommer programledningen få representation från alla skolor, en referensgrupp från verksamhetsstödet inrättas och rollen principledare ska tillsättas.  

Sedan etableringen har fler än 50 utvecklingsprojekt som på olika sätt berör alla fem skolor på KTH initierats inom Framtidens utbildning.  

– Rektor uttryckte redan från början en önskan att projekten skulle kunna bli uppskalningsbara utanför institutionen eller skolan. Vi har sett att det ställer helt andra krav på styrning och projektmetodik – därav förstärkningen av programorganisationen, säger Anna Jerbrant.  

Med förstärkningen av två nya programledare, görs en arbetsfördelning mellan programledarna; Joakim Lilliesköld (EECS) och Gunnar Tibert (SCI) blir vice programledare. De nya biträdande programledarna Mats Nilsson (CBH) och Daniel Koch (ABE) kommer få mer ansvar över vissa delar av projektportföljen. 

– Vi är oerhört glada över att ha representanter från alla skolor i programledningen, samtidigt som vi får in personer med kompletterande erfarenheter och kompetenser. 

I tillägg ska det utses 13 principledare, huvudsakligen från redan involverade i programorganisationen, som kommer få ett principområdesansvar för att få till tydligare fokus på framdrift inom principen och kunskapsdelning.  

– Vi behöver bättre koordinering av initiativ och aktiviteter som pågår i utvecklingsprojekten – då blev det naturligt att organisera utifrån strukturen som ramverket  erbjuder, fortsätter Anna. 

Planerna för våren 

I en föränderlig när- och omvärld kan planer ändras snabbt. Men det som ligger på bordet idag är att programledningen utse principledare, introducera de nya till programorganisationen, driva podden ”Fikasnack om framtidens utbildning”, fortsätta stödja pågående utvecklingsprojekt och initiera process för nya projekt på varje skola under 2025. Man kommer också jobba vidare med extern benchmarking och utbyte med andra lärosäten (främst Chalmers och NTNU) samt öka samarbetet med till exempel FEEAF*. 

– Dessutom har vi nyligen fått i uppdrag att leda arbetet med att ta fram ett utkast för ett inriktningsbeslut för KTH:s lärmiljöer. Beslutet inkluderar både fysiska och digitala lärmiljöer och berör många olika funktioner på KTH, avslutar Anna Jerbrant.

*Future Education External Advisory Forum 

Text: Sofie Kim

Organisationskarta  

Organisationskarta beskrivs nedan.
Karta över KTH:s temporära organisation för förändringsprogrammet Framtidens utbildning.

Framtidens utbildnings organisation från 2025 

Beslut om ​programledning och programorganisation för Framtidens utbildning​ (V-2024-1137)

Programägare

Rektor Anders Söderholm 

Styrgrupp

KTH:s ledningsgrupp

Rådgivande styrgrupp

  • Vicerektorer för internationalisering
  • Vicerektor för forskning
  • Dekanus
  • Vice universitetsdirektör
  • Prefekt Lärande
  • Gruppchef Planering och utredning/ledningskansliet (MO)

Programsamordning

  • Programledare
  • Programkoordinator
  • Programkommunikatör

Core team

  • Programledningen
  • Chef utbildningsinflytande Tekniska högskolans studentkår (THS)
  • Dekanus
  • Alla grundutbildningsansvariga (GA) och vice GA
  • Alla principledare

Referensgrupp verksamhetsstöd (VS)

  • Chef Utbildningsstöd (EDO)
  • Chef IT-avdelningen (IT)
  • Chef KTH Biblioteket (KTHB)
  • Chef Fastighetsavdelningen (PD)
  • Chef Kommunikationsavdelningen (COM)*
  • 2:a biträdande universitetsdirektör (leder VS utvecklingsprogram)
  • Ordförande Delportfölj utbildning (DPU)

*tillkom efter rektorsbeslutet.

Organisation av arbetet med Framtidens utbildning 

KTH:s organisation