Designstudions pedagogiska landskap på arkitektutbildningen
Projektet innebär att kartlägga och utveckla den pedagogiska infrastruktur och metoder som skapar aktiva studenter som självständigt driver sig mot excellens på arkitektutbildningen, för att kunna dela kunskapen om det studentcentrerade lärandeformatet Designstudio till övriga utbildningar på KTH.
Detta utvecklingsprojekt som startade 2023, genomförs på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik (ABE) inom ramen för förändringsprogrammet "Framtidens utbildning". Utvecklingsarbetet kommer att fortsätta under 2024-2025.
Projektkontext
KTH:s arkitektutbildning har lång erfarenhet och en starkt förankrad utbildningstradition inom aktivt studentcentrerat lärande, Omedgörliga problem i Design Thinking, kontinuerliga bedömningar av studentens lärande inom ramen för designstudiomodellen samt kunskap om nödvändig pedagogisk infrastruktur och material såsom lärartäthet, ritsalsmiljöer, peer-to-peer learning, ateljéer och verkstäder. Majoriteten av kunskapsöverföringen sker inom projektkurserna genom upplägget Designstudio, där vi har utmärkta individuella kompetenser inom våra lärandemiljöer men vi kan och behöver utvecklas genom att agera tillsammans!
Projektet inkluderar samtliga studenter och lärare ARKIT/TARKM, arbetsgrupp av lärarrepresentanter och styrgruppen för arkitektprovet.
Syfte/Effekt (outcome)
-
Syftet är att tydliggöra dels vad som bör behållas respektive förändras för att utbildningen inom arkitektur ska fortsätta vara relevant och genomförbar även imorgon, och dels vad övriga KTH kan dra för nytta och lärdomar av metoder och förhållningssätt som används inom arkitektutbildningen.
-
Vi vill åstadkomma en verklig förändring som syftar till att förbättra studentens lärande inom KTH:s arkitektutbildning. Vi vill också förbättra och förtydliga lärarens förutsättningar för att bedriva sin lärargärning.
Projektresultat (output)
-
Kartläggning av de pedagogiska metoder och läraktiviteter som skapar aktiva studenter som driver sig självständigt mot excellens, via pedagogisk enkät till alla 22 studior inom ramen för arkitektutbildningen
-
Undersökning av Arkitektprovets status rörande breddad rekrytering.
-
Kommunikation och samverkan i form av workshops, dialog med lärare, studenter, och alumner.
-
Nulägesanalys av designstudions pedagogiska landskap vars modell är den dominerande inom KTH:s arkitektutbildning.
-
Kompetensutveckling kring arkitektutbildningens pedagogiska modell.
-
Specifik benchmark på utvalda ledande arkitekturskolor såsom ETH, Bartlett, UCL mfl med fokus på uppdaterad designstudiopedagogik som stöd för pedagogisk utveckling av KTH:s etablerade designstudiomodell.
-
Förtydligad modell för Designstudio-pedagogiken
-
Handlingsplaner och förslag till åtgärder för framtidens arkitektutbildning KTH-A.
Tidplan
Startdatum: 2023-06-01
Slutdatum: 2026-12-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.