Förstudie för storskalig examination i matematik
Projektet innebär att genomföra en förstudie om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på stora grundkurser i matematik. Syftet är att öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser och frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete.
Projektkontext
Matematik undervisas på alla KTH:s civilingenjörsprogram och grundkurserna i olika kursomgångar med mycket stora studentgrupper. Examinationen är storskalig i sin natur, idag med ett mycket omfattande manuellt rättningsarbete. Det behövs en förstudie som förutsättningslöst utgår från en diskussion om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på sådana stora kurser i matematik. Det finns stora behov av stöd från KTH, då system och organisation för examinationen måste nyutvecklas; i första hand från IT-support och E-lärande.
Syfte/Effekt (outcome)
Syftet med projektet är att:
-
öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser.
-
frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete så att lärarna kan utnyttja sin tid bättre som pedagoger, i studentkontakten och för pedagogisk utveckling.
Projektresultat (output)
-
Förslag på examinationsformer som passar i stor skala., där lärande och kvalitet ligger i fokus, för stora grundkurser i matematik. I samband med detta ingår:
-
bra upplägg för att använda målrelaterade betygskriterier
-
möjligheten att datorisera delar av examinationen i matematik.
-
Rekommendation om hur arbetet ska fortsätta, t.ex. en pilot på någon av de mindre kurserna.
Tidplan
Startdatum: 2023-08-01
Slutdatum: 2024-01-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:
- Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU23_2319-SCI_Matte-examination.pdf
- Slutrapport: Slutrapport_A3_FrU24vt_2319_SCI_Matte-examination.pdf