Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Förstudie för storskalig examination i matematik

Projektet innebär att genomföra en förstudie om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på stora grundkurser i matematik. Syftet är att öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser och frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete.

Grafik: 2-3 kvadratiska gröna och blåa textfält klustrade på 5 rader, som är inringade med streck.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P4. Bedömning och examination för lärande

P1. Väsentliga ämneskunskaper 

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd 

P9. En utvecklande utbildningskultur 

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen 

Definitioner av principerna

Kontakt

Katarina Gustavsson
Katarina Gustavsson universitetslektor
Lars Filipsson
Lars Filipsson universitetslektor

Detta projekt genomfördes på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2319-SCI).

Projektkontext  

Matematik undervisas på alla KTH:s civilingenjörsprogram och grundkurserna i olika kursomgångar med mycket stora studentgrupper. Examinationen är storskalig i sin natur, idag med ett mycket omfattande manuellt rättningsarbete. Det behövs en förstudie som förutsättningslöst utgår från en diskussion om hur en examination, där lärande och kvalitet ligger i fokus, bör se ut i framtiden på sådana stora kurser i matematik. Det finns stora behov av stöd från KTH, då system och organisation för examinationen måste nyutvecklas; i första hand från IT-support och E-lärande. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet med projektet är att: 

  • öka kvaliteten på examinationen i storskaliga kurser.

  • frigöra lärarresurser från manuellt rättningsarbete så att lärarna kan utnyttja sin tid bättre som pedagoger, i studentkontakten och för pedagogisk utveckling. 

Projektresultat (output) 

  • Förslag på examinationsformer som passar i stor skala., där lärande och kvalitet ligger i fokus, för stora grundkurser i matematik. I samband med detta ingår:

  • bra upplägg för att använda målrelaterade betygskriterier

  • möjligheten att datorisera delar av examinationen i matematik.

  • Rekommendation om hur arbetet ska fortsätta, t.ex. en pilot på någon av de mindre kurserna. 

Tidplan 

Startdatum: 2023-08-01
Slutdatum: 2024-01-31 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-22