Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utveckling av programstrukturer och rekryteringsstrategier på avancerad nivå – UPRA

Projektet innebär att utveckla en eller flera programstrukturer med sammanlänkade kursutbud som möjliggör både valfrihet och ämnesdjup, samtidigt som kursutbudet ses över/omstruktureras/minskas/planeras annorlunda. Även förbättrade rekryteringsstrategier ingår.

Mappning till principerna

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper: 

P8. Flexibla och strukturerade studievägar

P1. Väsentliga ämneskunskaper 

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P4. Bedömning och examination för lärande 

P11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling 

P12. Breddad rekrytering och deltagande 

Definitioner av principerna

Kontakt

Markus Kärkäs
Markus Kärkäs universitetslektor, avdelningschef
Karin Odelius
Karin Odelius professor

Projektkontext  

På CBH finns det masterprogram som har ett relativt litet antal studenter, som samtidigt erbjuder en stor valfrihet i kursutbudet med många olika kurser. Det innebär att det finns kurser som konsekvent eller i perioder har ett litet antal studenter som erbjuds specialiserad utbildning. Det finns ett behov av att undersöka hur en programstruktur (eller olika programstrukturer) kan designas som fortsatt erbjuder valfrihet men även djupa ämneskunskaper. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Att identifiera och utvärdera en eller flera programstrukturer med sammanhängande kurser som möjliggör en kombination av valfrihet, ämnesdjup samt kunskaps- och färdighetsutveckling, samtidigt som kursutbudet ses över/struktureras om/minskas/planeras annorlunda, i kombination med framtagande utav förbättrade rekryteringsprocesser av internationella masterstudenter. 

Projektresultat (output)

  • Undersökning utav befintliga programstrukturer för masterprogram av motsvarande storlek, diskussioner med programansvariga för dessa program samt framtagning av statistikunderlag för kurserna i masterprogrammen Makromolekylära material (TMMMM) samt Molekylär struktur och vetenskap (TMVTM).  

  • Diskussioner med studenter och lärare om ämneskunskap vs. valfrihet, möjliga nya programstrukturer samt SWOT-analyser av de olika programstrukturerna.  

  • Förslag på nya programstrukturer för de två masterprogrammen för vidareutveckling och anpassning till nuvarande programs ämne. Diskussioner och förankring i lärarlag samt ev. diskussioner för framtagande utav nya kurser och deras ämnesinnehåll, läraktiviteter, examination etc. 

  • Rekryteringsstrategier för den internationella masterantagningen. 

  • Förslag på progression i omedgörliga problem, med fördel med programövergripande moment, i de två programmen 

  • Dokumenterade resultat och lärdomar för kunskapsspridning 

Tidplan 

Startdatum: 2023-06-01
Slutdatum: 2026-03-31 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Integrerat livslångt lärande​ (2301-ABE)
Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad (2302-ABE)
Designstudions pedagogiska landskap på arkitektutbildningen (2303-ABE)
Digital och kontinuerlig examination (2304-CBH)
Breddad och relevant rekrytering till masterprogram (2305-CBH)
Ökad genomströmning på civilingenjör Teknisk kemi och högskoleingenjör Kemiteknik (2306-CBH)
Utveckling av programstrukturer och rekryteringsstrategier på avancerad nivå – UPRA (2307-CBH)
Masterprogram i hållbar digitalisering (2311-EECS)
Lärarlag och kritiska vänner (2312-EECS)
Kvalitet och mångfald i examination inom program (2313-EECS)
Möbius – tekniskt basår i Södertälje (2314-ITM)
HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar (2315-ITM)
Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN) (2316-ITM)
Production innovation and manufacturing lab (2317-ITM)
Nulägesanalyser för programombyggnad (2318-SCI)
Storskalig examination (2319-SCI)
Flexibelt inspelat material för aktivt lärande (2320-SCI)
Progression av studenters friläggningsförmåga (2321-SCI)
Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram (2322-SCI)
Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML (2323-SCI)