Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem för hållbar utveckling och transformation

Detta KTH-övergripande projekt syftar till att stärka befintliga utmaningsdrivna kurser och lärare som adresserar omedgörliga problem för hållbar utveckling och transformation, och möjliggöra uppskalning och spridning av sådana utbildningsformer till fler utbildningsprogram.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P2: Hantera omedgörliga problem​

P3: Aktivt studentcentrerat arbete​

P9: En utvecklande utbildningskultur​

P10: Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Här kommer projektdokumentation finnas tillgänglig för dig som har KTH-ID (du kan då läsa projektdokumentationen i inloggat läge).

Kontakta projektledaren

Anders Rosén
Anders Rosén universitetslektor

Bakgrund och problemformulering

Hur ska KTH:s utbildning realisera visionen om att ta ledningen för en hållbar samhällsutveckling? Både praktik och forskning visar att utmaningsdriven* undervisning har stor potential att utveckla studenternas förmågor att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling, till exempel genom att öka studenternas medvetenhet om hållbarhetsutmaningar och genom att utveckla nyckelkompetenser såsom systemtänkande, kritiskt tänkande, inter- och transdisciplinär samarbetsförmåga och handlingskompetens.

På KTH finns det några få innovativa utmaningsdrivna utbildningsmiljöer. Men det finns dock såväl praktiska som strukturella svårigheter och hinder både i att driva och utveckla befintliga kurser och i att sprida konceptet så att flera utbildningsprogram och studenter kan få möjlighet att arbeta utmaningsdrivet.

*Utmaningsdriven utbildning (Challenge-Driven Education, CDE) d.v.s. kurser och andra utbildningsaktiviteter där studenter – helst från olika discipliner – i dialog och samarbete med externa aktörer (industri, offentlig sektor eller civilisamhället) arbetar i projekt som adresserar verkliga omedgörliga utmaningar kopplade till omställningen mot ett hållbart och jämställt samhälle.

Syfte och mål

Syftet är att stärka befintliga utmaningsdrivna (och liknande) kurser, lärare och utbildningsmiljöer och möjliggöra uppskalning och spridning av utmaningsdrivna lärande- och undervisningsformer till flera lärare och utbildningsprogram på KTH.

Effektmål

Effektmålet är att utmaningsdriven utbildning blir en omfattande, transformerande, och synlig del av KTHs utbildningar.

Projektmål

A. Identifiera och samla lärare från KTH:s fem skolor.

B. Dela erfarenheter och idéer.

C. Utveckla format för att synliggöra.

D. Utveckla en prototyp för en webbplattform.

E. Utveckla planer för projektets fortsättning.

Delmål med preliminär tidplan 2024

Projektet planeras pågå under tre år, men mål och tidplan för 2024 är:

  • Maj–Aug 2024: Inventera kurser och lärare på respektive skola och bjuda in lärare till workshoppar; Designa workshoppar.
  • Juni/Sep 2024: Workshop 1, dela erfarenheter, identifiera hinder och möjligheter; ta fram kravspec för webbplattform
  • Sep–Nov 2024: Utveckla
    • format för att synliggöra utmaningsdrivna kurser och genomförsda studentprojekt, samt demos för några kurser och projekt.
    • prototyp för webbplattform
    • Samverka inom CoT kring ovanstående utveckling och identifiera hinder och möjligheter.
  • Dec 2024: Workshop 2: Återkoppling på plattformsprototypen, plan för fortsättning. Uppdatera plattformsprototypen baserat på återkopplingen.

Projektorganisation

Projektet leds av KTH Global Development Hub, har en arbetsgrupp med lärare från KTH:s samtliga fem skolor, och genomförs i samverkan med ett antal ytterligare lärare från samtliga skolor, experter på Institutionen för Lärande, och andra relevanta intressenter.

Projektledning: Global Development Hub (GDH)

Arbetsgrupp med skolrepresentanter

Projektet engagerar minst två lärare/lärarlag per skola vilka arbetar med eller mot att implementera utmaningsdriven utbildning.

Institutionen för lärande (LES)

På LES finns KTH:s forskningsbaserade kokmpetens inom utbildning och lärande.

Lär dig mer om utmaningsdriven utbildning och omedgörliga problem

Kursen LH233V: Lärande för utmaningsdriven utbildning med globala utvecklingsmål – anmäl dig senast 30/11 2024

Kursen ger stöd till lärare som vill lära sig mer om och implementera wicked problems, utmaningsdriven utbildning och andra former av projektbaserat lärande. Läs mer om kursen LH233V  och ansök till vårterminens kursomgång: det är först till kvarn för de 34 platserna, dock senast 30 november.

Ansök till LH233V (formulär)

Diskutera omedgörliga problem (wicked problems) på Storträffen 28/11 2024

Storträffen är en del av kvalitetssystemet på KTH. På höstens Storträff för utbildning 28 november kommer det finnas minst ett diskussionsbord om omedgörliga problem, varav ett kommer ledas av Gunnar Tibert. Nu kan du anmäla dig och rösta på diskussionsämnen till Storträffen som denna gång har det övergripande temat: När alla drar sitt strå till stacken - små insatser som gör stor skillnad.

Läs mer, anmäl dig och rösta på ämnen till Storträffen HT24

Storträffen har tidigare haft omedgörliga problem som tema. Se dokumentationen, som inkluderar huvudtalaren Luigia Brandimartes inspirerande presentation; en representation av framtidens utbildning? Avgör själv: Storträff för att lösa stora utmaningar – fokus på AI och "Wicked Problems"

Lunchseminarier om omedgörliga problem

PriU-grupperna för hållbar utveckling och jämställdhet, mångfald och lika villkor (JML)startar tillsammans i december en seirie lunchseminarier som kommer fortsätta under våren. Alla seminarier sker kl. 12:15-13:00 i Zoom, kth-se.zoom.us/my/aroxyz . De två första:

 Relaterad läsning

Magganhubben: För utveckling av utmaningsdriven utbildning för ett mer rättvist och hållbart samhälle (eng, kth.se)

Tanzania modell för ny pedagogisk satsning (kth.se)

Magganhubbens pilotprojekt i Openlabs lokaler (openlabsthlm.se)

Utmaningsdriven utbildning, CDE (eng)

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-11-21
KTH: ​AI som ämnesinnehåll i utbildning (2401)
KTH: Utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem för hållbar utveckling och transformation
KTH: E-mobility som masterprofil på tvären (2403)
KTH: Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande (2409)
EECS: Nollvisionen – alla ska med!