Utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem för hållbar utveckling och transformation
Detta KTH-gemensamma projekt innebär att skapa metoder och verktyg för att utveckla, synliggöra och dela utmaningsdrivna (CD) och problembaserade kurser, på en webbplattform (med exempel på funktioner och insikter från befintliga kurser och projekt)
Projektkontext
Hur ska KTH:s utbildning realisera visionen om att ta ledningen för en hållbar samhällsutveckling? Både praktik och forskning visar att utmaningsdriven undervisning (Challenge-Driven Education, CDE) har stor potential att utveckla studenternas förmågor att hantera komplexa och omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling. CDE främjar utvecklingen av nyckelkompetenser såsom systemtänkande, kritiskt tänkande, inter- och transdisciplinär samarbetsförmåga och handlingskompetens.
På KTH finns det några få innovativa utmaningsdrivna utbildningsmiljöer. Men det finns dock såväl praktiska som strukturella svårigheter och hinder både i att driva och utveckla befintliga kurser och i att sprida konceptet så att flera utbildningsprogram och studenter kan få möjlighet att arbeta utmaningsdrivet.
Syfte/Effekt (outcome)
Syftet är att stärka befintliga utmaningsdrivna (och liknande) kurser, lärare och utbildningsmiljöer och möjliggöra uppskalning och spridning av konceptet till flera lärare och utbildningsprogram på KTH. Effektmålet är att utmaningsdriven utbildning blir en omfattande, transformerande, och synlig del av KTH:s utbildningar.
Projektresultat (output)
-
Ett ‘Community of Transformation’/CoT som engagerar minst två lärare från respektive skola med formulerade former för samverkan och inkludering av nya deltagare med bland annat:
-
Enkät för att kartlägga lärares intresse för CDE, identifiera relevanta kurser och samla in synpunkter på behov och idéer
-
Kartläggning av befintliga CD-kurser
-
Workshoppar med KTH-lärare och besökande representanter från KTH Global Development Hubs (GDH:s) afrikanska partneruniversitet, för att skapa relationer, praktikgemenskap, delade erfarenheter och gemensamt identifierade möjligheter och utmaningar,
-
-
Testat format och verktyg för att synliggöra CD- och problembaserade kurser, i samarbete med deltagare från högskolepedagogikkursen LH233V Undervisning och lärande för utmaningsdriven utbildning i ett globalt sammanhang – med representanter från KTH, KI, Strathmore (Kenya) och Botho (Botswana och Lesotho). Detta verktyg kommer att användas vidare inom projektets växande praktikgemenskap.
-
Metoder och material för att inspirera och stödja lärare i att utveckla CD-kurser som görs tillgängliga via en webbplattform (med exempel på funktioner och insikter från befintliga kurser och projekt)
-
Konceptet Global Transformation Labs (GTL).
Tidplan
Startdatum: 2024-05-01
Slutdatum: 2026-03-30
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:
- Poster: Poster_FrU25_2402-KTH_Utmaningsdriven utbildning_250520.pdf (engelska)
- Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU24_2402-KTH_Utmaningsdriven utbildning.pdf
