Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande genom att ta reda på vad som krävs för att samarbetet med kommunala lärcentrum ska kunna skalas upp.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd

P8. Flebxibla och strukturerade studievägar

P12. Breddad rekrytering och breddat deltagande

P13. Integrerat livslångt lärande

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Här kommer projekdokumentation länkas till för dig som har KTH-ID.

Kontakt

För specifika frågor relaterat till delmålen, kontakta "Ledare för arbetsgrupper" (klicka på det blåa under rubriken Projektorganisation)

Utvecklingsprojektet bedrivs inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Bakgrund/problemformulering

Idag attraherar KTH fortfarande mest från akademiska hem i närområdet och vårt utbud för yrkesverksamma gör det svårt att kombinera vidareutbildning med arbete (särskilt som omställningsstudiestödet endast möjliggör 44 veckors inkomstbortfall).

Vi behöver lära oss hur vi kan komplettera våra strukturer dels för att lyckas med en bredare rekrytering till samtliga nivåer i KTH:s utbildningsutbud (tekniskt basår, högskole- och civilingenjörskurser samt uppdragsutbildningar) och dels kunna erbjuda yrkesverksamma vidareutbildningsmöjligheter lokalt i kommunerna där de bor eller arbetar för att undvika att vi bidrar till regional kompetensflykt (s.k. brain drain).

Vad är ett Nitus lärcentrum? (nitus.se)

Syfte och mål

Syftet med piloten är att ta större regionalt ansvar genom att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande med nya samverkansformer.

Effektmål

KTH har en systemdemonstrator med lärdomar om:

  • vilka strukturella förändringar som krävs för en möjlig uppskalning av KTH:s samarbete med kommunlokala lärcentrum för vidareutbildning för yrkesverksamma via fjärrundervisning.
  • hur vi kan bredda rekrytering utan att öka regional brain drain.
Skärmdump: Nicole Kringos med headset.

PODD #44

Fikasnack om Lärcentrum för breddad rekrytering och livslångt lärande

Nicole Kringos, som i många år arbetat för att bredda rekryteringen till KTH, leder nu ett KTH-gemensamt projekt som startar 2024 inom Framtidens utbildning. Nicole samtalar med Johan och Jocke om hur samarbete med lärcentrum har potential att stärka KTH:s breddade rekrytering "på riktigt" och samtidigt minska regional kompetensflykt ("brain drain").

Spotify #44 / KTH Play #44

Nicoles profil ; Projektwebbsida: Lärcentrum

Ny satsning på tekniskt basår i Stockholmsregionen

Projektmål

Projektmålet är att kunna ge en rekommendation på hur KTH ska kunna skala upp samarbetet med lärcentrum genom att hitta svara på nedan frågor:

  1. Hur skapar vi KTH-tillhörighet? 

  2. Hur säkerställer vi kvalitet (t.ex. kvalificerat stöd lokalt)? 

  3. Vilka extra processer behöver vi på KTH (t.ex. kring antagning eller avtalshantering)? 

  4. Hur fungerar ansvarsfördelning (t.ex. i koppling med näringsliv infra)? 

  5. Frågor kring regelverk (t.ex. kring distribuerat tekniskt basår)? 

  6. Vilka tidsplanering behöver vi att förhålla oss till? 

  7. Hur förvaltar vi samarbetet långsiktigt? 

  8. Hur utökar vi partnerskapet? 

  9. Hur kopplar vi detta samarbete till övriga FOI-aktiviteter?

Delmål med grov tidplan

Projektet har tre arbetsgrupper som ansvarar för nedan tre delmål.

  1. VT26: att använda av lokala infrastrukturer (ex laboratorier) hos lokalt näringsliv för praktik och hands-on delen i digitala KTH-kurser som erbjuds på ett lärcentrum.
  2. VT26: att erbjuda tekniskt basår för att möjliggöra en lokal teknisk utbildning parallellt med ett arbete och utan en braindrain till storstan;
  3. VT25: att samla studerande från olika lärcentrum för att tillsammans följa en digital KTH-kurs, med möjliga campusbesök i Stockholm.

Efter vårterminen 2026, förväntas projektmålen (svar på de nio frågorna) kunna nås och rekommendationer för uppskalning kan sammanställas.

Projektorganisation

Projektet leds av Nicole Kringos. Projektgruppen består av ledare för arbetsgrupper (AG) ansvariga för de tre ovan angivna delmålen.

22 av Nitus kommunala lärcentrum

Nitus är ett nationellt nätverk av ett mängd . Projektet samarbetar med 22 Nitus-orter. Tillsammans med Nitus ordförande Lars-Uno Åkesson, ingår i dessa i projektorganisation.

Hitta Nitus samtliga lärcentrum (nitus.se)

Kursansvariga lärare

Valet av kurserna som vi ska erbjuda i AG3 bestäms tillsammans med lärcentrum (eftersom det måste grunda sig i lokalt intresse och relevant näringsliv verksamma i kommunen). Lärare som är ansvariga för utvalda kurser förväntas också delta i projektorganisationen, eller åtminstone delta i projektutvärderingen.

Relaterat

Ny satsning på tekniskt basår i Stockholmsregionen (kth.se 2024-09-03)

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-10-09
F2403-KTH: E-mobility som masterprofil på tvären
F2409-KTH: Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande