Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande
Detta KTH-gemensamma projekt syftar till att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande genom att ta reda på vad som krävs för att samarbetet med kommunala lärcentrum ska kunna skalas upp.
Utvecklingsprojektet bedrivs inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.
Bakgrund/problemformulering
Idag attraherar KTH fortfarande mest från akademiska hem i närområdet och vårt utbud för yrkesverksamma gör det svårt att kombinera vidareutbildning med arbete (särskilt som omställningsstudiestödet endast möjliggör 44 veckors inkomstbortfall).
Vi behöver lära oss hur vi kan komplettera våra strukturer dels för att lyckas med en bredare rekrytering till samtliga nivåer i KTH:s utbildningsutbud (tekniskt basår, högskole- och civilingenjörskurser samt uppdragsutbildningar) och dels kunna erbjuda yrkesverksamma vidareutbildningsmöjligheter lokalt i kommunerna där de bor eller arbetar för att undvika att vi bidrar till regional kompetensflykt (s.k. brain drain).
Vad är ett Nitus lärcentrum? (nitus.se)
Syfte och mål
Syftet med piloten är att ta större regionalt ansvar genom att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande med nya samverkansformer.
Effektmål
KTH har en systemdemonstrator med lärdomar om:
- vilka strukturella förändringar som krävs för en möjlig uppskalning av KTH:s samarbete med kommunlokala lärcentrum för vidareutbildning för yrkesverksamma via fjärrundervisning.
- hur vi kan bredda rekrytering utan att öka regional brain drain.
Projektmål
Projektmålet är att kunna ge en rekommendation på hur KTH ska kunna skala upp samarbetet med lärcentrum genom att hitta svara på nedan frågor:
-
Hur skapar vi KTH-tillhörighet?
-
Hur säkerställer vi kvalitet (t.ex. kvalificerat stöd lokalt)?
-
Vilka extra processer behöver vi på KTH (t.ex. kring antagning eller avtalshantering)?
-
Hur fungerar ansvarsfördelning (t.ex. i koppling med näringsliv infra)?
-
Frågor kring regelverk (t.ex. kring distribuerat tekniskt basår)?
-
Vilka tidsplanering behöver vi att förhålla oss till?
-
Hur förvaltar vi samarbetet långsiktigt?
-
Hur utökar vi partnerskapet?
-
Hur kopplar vi detta samarbete till övriga FOI-aktiviteter?
Delmål med grov tidplan
Projektet har tre arbetsgrupper som ansvarar för nedan tre delmål.
- VT26: att använda av lokala infrastrukturer (ex laboratorier) hos lokalt näringsliv för praktik och hands-on delen i digitala KTH-kurser som erbjuds på ett lärcentrum.
- VT26: att erbjuda tekniskt basår för att möjliggöra en lokal teknisk utbildning parallellt med ett arbete och utan en braindrain till storstan;
- VT25: att samla studerande från olika lärcentrum för att tillsammans följa en digital KTH-kurs, med möjliga campusbesök i Stockholm.
Efter vårterminen 2026, förväntas projektmålen (svar på de nio frågorna) kunna nås och rekommendationer för uppskalning kan sammanställas.
Projektorganisation
Projektet leds av Nicole Kringos. Projektgruppen består av ledare för arbetsgrupper (AG) ansvariga för de tre ovan angivna delmålen.
22 av Nitus kommunala lärcentrum
Nitus är ett nationellt nätverk av ett mängd . Projektet samarbetar med 22 Nitus-orter. Tillsammans med Nitus ordförande Lars-Uno Åkesson, ingår i dessa i projektorganisationen.
Hitta Nitus samtliga lärcentrum (nitus.se)
Kursansvariga lärare
Valet av kurserna som vi ska erbjuda i AG3 bestäms tillsammans med lärcentrum (eftersom det måste grunda sig i lokalt intresse och relevant näringsliv verksamma i kommunen). Lärare som är ansvariga för utvalda kurser förväntas också delta i projektorganisationen, eller åtminstone delta i projektutvärderingen.
Relaterat
Ny satsning på tekniskt basår i Stockholmsregionen (kth.se 2024-09-03)