Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Progression av generella färdigheter och förmågor inom CING-program

Projektet innebär att ta fram en roadmap för progression, en målmatris per program och ett gemensamt, stödjande arbetssätt för CING-PA för kunskaper, förmågor och färdigheter som är generella (ämnesoberoende) och nödvändiga för att uppfylla examensmålen och för en hållbar samhällsutveckling.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

P1. Väsentliga ämneskunskaper

P3. Aktivt studentcentrerat lärande

P4. Bedömning och examination för lärande

P9. En utvecklande utbildningskultur

Definitioner av principerna

Kontakt

Anna Burvall
Anna Burvall universitetslektor

Detta projekt genomförs på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2323-SCI). 

Projektkontext

Skolans civilingenjörsprogram (CING) har kurser där studenterna kan träna generella färdigheter och få kunskap om hållbar utveckling, jämställdhet, mångfald och lika villkor, rapportskrivning, presentationsteknik, etik, etc. De senaste åren har utbildningen på skolans civilingenjörsprogram förbättrats dramatiskt i sådana generella färdigheter, som förmågan att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Utvecklingen har skett på enskilda programansvarigas (PA) och kursansvarigas initiativ. Ett mer gemensamt och systematiskt angreppssätt behövs för att fortsätta den positiva trenden. I programanalyserna identifierades också AI – som hjälpmedel och studieetiskt – som ett eftersatt generellt område inom CING-utbildningen. 

Syfte/Effekt (outcome)

Syftet är att:

  • säkerställa en god progression för generella kunskaper, färdigheter och förmågor som är nödvändiga för att uppfylla examensmålen och för att studenterna ska kunna bidra till en hållbar samhällsutveckling
  • skapa arbetssätt inom gruppen så att programansvarig inte lämnas ensam med utvecklingsarbetet.

Projektresultat (output)

  • En roadmap för progression av kunskaper, färdigheter, förmågor och värderingsförmåga och förhållningssätt under årskurser 1-3 inom fyra CING-utbildningar för att studenterna bättre ska kunna bidra till en hållbar samhällsutveckling
  • En målmatris per CING-program som ger en bättre bild över hur studenterna uppfyller examensmålen
  • Ett gemensamt, stödjande och systematiskt arbetssätt inom gruppen av CING-programansvariga.

Tidplan

Startdatum: 2025-05-15
Slutdatum: 2026-06-30

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13