Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

PRIM – Prototyping, Industrialisation and Manufacturing Open Lab

Projektet innebär en förstudie kring en öppen och flexibel experimentell miljö fokuserad på olika aspekter av innovation, prototyping, industrialisering och tillverkning av produkter. Dessutom kan denna samlade miljö vara en grund för pedagogisk verksamhet inom experimentellt lärande.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P5. Öppna experimentella miljöer

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling 

P6. Livfullt campus 

P13. Integrerat livslångt lärande 

Definitioner av principerna

Kontakt

Helena Sjögren
Helena Sjögren projektledare

Detta projekt genomförs på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2317-ITM). 

Projektkontext  

Utbildning inom produktområdet har mycket höga krav på tillämpning och därmed på experimentella miljöer. Området är ett ekosystem med många olika aktörer och ingenjörer måste nå en helhetsbild. Utbildningar inom området skulle därför gynnas av en samlad experimentell miljö för produktrealiseringens olika faser, speciellt i det cirkulära och klimatsmarta samhället. 

Det nuvarande finansieringssystemet för experimentella miljöer vid KTH kräver att varje institution prioriterar noggrant när det gäller experimentella miljöer för utbildning, eftersom de måste finansieras av kursintäkter och finansieringen är uppdelad mellan experimentella och teoretiska kurser. Experimentella GRU-miljöer riskerar att prioriteras bort på grund av kostnadsskäl.  

Idag är fyra institutioner inom ITM samlade i Maskinområdet: institutionerna för produktionsutveckling (IPU), maskinkonstruktion (MMK), energiteknik (EGI) och lärande (LES). LES flyttade in under 2023 och under sommaren 2025 flyttade verksamheten från KTH Södertälje in. Respektive institution har sina nischade labb för forskning, forskarutbildning och avancerad utbildning. Utrustning som idag är spridd i olika lokaler borde kunna samlas, dels för att minska kostnader, dels för att skapa betydligt större nyttor. Dessutom kan denna samlade miljö vara en grund för pedagogisk verksamhet inom experimentellt lärande. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Vi vill skapa goda förutsättningar för experimentellt lärande, för både studenter och lärare. Vi ser framför oss en ny modell kring utbildningsinfrastruktur som är öppen, flexibel och samlad, och som sträcker sig utöver en enskild institutions intressen. Ambitionen är att miljön ska stötta och stärka:  

  • praktiska projektbaserade inslag i utbildningar på grundläggande och avancerad nivå inom industriell teknik,  

  • industriell samverkan inom ramen för relevanta centrumbildningar,  

  • kompetensutveckling och livslångt lärande,  

  • personalutbildningar inom experimentellt lärande och  

  • outside-curricula aktiviteter för studenter, såsom Formula Student.  

Projektresultat (output) 

Detta projekt kommer göra en inventering av förutsättningar, möjligheter och hinder. Delresultat är: 

  • Behovskartläggning  

  • Konceptalternativ 

  • Hållbar finansieringslösning 

  • Förankring och samordning inom KTH och skolan.  

Tidplan 

Startdatum: 2023-07-01
Slutdatum: 2025-12-31 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge. 

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13