Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH:s mallar för kursspecifik information om generativ AI

Varje kurs på KTH ska ha kursspecifik information om generativ AI publicerad i både Canvas och kurs-PM. För att hjälpa lärare skapa denna information finns det färdiga mallar att använda. Det finns fyra mallar som representerar fyra vanliga förhållningssätt till användning av generativ AI, här förklaras kortfattat hur du är tänkt att använda dem.

Kursspecifik information är ett krav 

Med kursspecifik information om generativ AI kan du hjälpa dina studenter att använda generativ AI på rätt sätt i din kurs. Fakultetsrådet har även beslutat att varje kurs på KTH ska ha kursspecifik information om generativ AI publicerad i både Canvas och kurs-PM (se Protokoll för Fakultetsrådets sammanträde 2025-03-05 (PDF) ). Innehållet i den kursspecifika informationen ska motiveras utifrån kursens lärandemål och pedagogiska upplägg för att garantera att det är relevant för kursen.

Tips! Skriv en kort beskrivning i kurs-PM och hänvisa till mer detaljer i Canvas.

De fyra olika mallarna

För att stödja dig när du skriver din kursspecifika information om generativ AI finns det fyra mallar där varje mall representerar ett vanligt förhållningssätt till användning av generativ AI. Du rekommenderas att välja en av dessa mallar i stället för att skriva din egen text, för att spara tid och energi. Mallarna är utformade med målet att du som lärare ska behöva redigera så lite som möjligt. 

Tips! Ta även stöd av riktlinjerna för generativ AI på sidan Att tänka på vid användning av generativ AI .

Följande rubriker går kort igenom varje mall: 

  • Ingen tillåten användning av generativ AI-verktyg 
  • Endast tillåten i specifika uppgifter 
  • Tillåtet i hela kursen efter givna riktlinjer 
  • Fri användning av generativ AI-verktyg. 

För mer detaljer kan du gå till Förhandsvisning: Kursspecifik information om generativ AI (Canvas Commons)

Obs! Du bör gå igenom den kursspecifika informationen med studenterna muntligt i början av kursen för att säkerställa ömsesidig förståelse om hur generativ AI kommer användas i och påverka kursen.

Ingen tillåten användning av generativ AI-verktyg 

All användning av generativ AI-verktyg är förbjuden i kursens examinerande moment och studenterna rekommenderas att undvika generativ AI även när de studerar.  

Det enda du måste läggas in på sidan är en motivering varför du valt att förbjuda användningen av generativ AI, utifrån kursens lärandemål och pedagogiska upplägg.  

Endast tillåten i specifika uppgifter 

Generativ AI får bara användas i specifika examinerande uppgifter under tydligt givna förutsättningar och villkor baserade på uppgifternas karaktär. Studenterna rekommenderas att undvika att använda generativ AI i icke-examinerande moment. 

Vad du behöver lägga till i mallen: 

  • En motivering av ditt val, utifrån kursens lärandemål och pedagogiska upplägg. 
  • I vilka examinerande uppgifter generativ AI får användas och i vilken utsträckning. 
  • Hur studenterna ska redovisning sin användning av generativ AI. 

Tillåtet i hela kursen efter givna riktlinjer

Generativa AI-verktyg får användas i alla examinerande moment och uppgifter så länge användningen följer kursens riktlinjer, om inget annat uttryckligen framgår. Studenterna rekommenderas även att följa kursens riktlinjer för icke-examinerande moment och uppgifter. 

Vad du behöver lägga till i mallen: 

  • En motivering av ditt val, utifrån kursens lärandemål och pedagogiska upplägg. 
  • Riktlinjer för användning av generativ AI i examinerande moment, både vad som är tillåtet och exempel på vad som inte är det. 
  • Hur studenterna ska redovisning sin användning av generativ AI. 

Fri användning av generativ AI-verktyg 

Studenternas får använda generativ AI efter eget tycke i alla examinerande moment och uppgifter. Det finns inget otillåtet sätt att använda generativ AI i kursen så länge användningen följer KTH:s etiska riktlinjer och svensk lag. 

Det enda som du måste läggas in i mallen är en motivering varför du valt att tillåta fri användning av generativ AI, utifrån kursens lärandemål och pedagogiska upplägg. 

För bästa effekt bör du inkludera en diskussionsuppgift i din kurs där studenterna får arbeta fram gemensamma riktlinjer för användandet av generativ AI. Detta för att undvika argument mellan studenter om acceptabel användning av generativ AI, samt för att hjälpa dem bli medvetna om eventuella risker. Dessa riktlinjer kan även uppdateras under kursens gång om studenterna ser ett behov av det. 

Mallarna finns i Canvas 

Alla mallar kommer i samma modul i alla Canvasrum tillsammans med en instruktionssida, men för varje kurs förväntas du bara publicera en av sidorna. Instruktionssidan går igenom steg-för-steg hur du ska använda mallarna, men kortfattat behöver du reflektera över hur användningen av generativ AI påverkar kursens lärandemål och pedagogiska upplägg. Du bör även försäkra dig om att eventuell användning är rättvis, så att alla studenter får samma förutsättningar trots att vissa studenter kanske betalar för en bättre version av verktyget. 

Mallarna innehåller: 

  • en förklaring av hur generativ AI får och inte får användas i kursen, med färgmarkerad text där du som lärare måste lägga in detaljer 
  • en påminnelse till studenterna att de har fullt ansvar för allt material de lämnar in 
  • om relevant, hur användning av generativ AI ska redovisas 
  • information om att otillåten användning av generativ AI kan leda till disciplinära åtgärder 
  • en uppmaning att kontakta kursansvarig vid eventuella otydligheter. 

För mer detaljer kan du gå till Förhandsvisning: Kursspecifik information om generativ AI (Canvas Commons)