”Studenternas idéer kan bli spin off-företag”
Kursen i Cirkulära tillverkningssystem (CMS) beskrivs som unik i sitt slag. Nu tilldelas Farazee Asif, som utvecklat den, KTH:s pedagogiska pris 2023.
– Jag känner mig glad och stolt över att jag får uppskattning för att bidra positivt till studenternas inlärningsprocess. Erkännandet ger mig motivation att sträva efter att bli bättre.
Det linjära tillvägagångssättet för tillverkning och konsumtion leder till avsevärd resursutarmning och klimatförändringar. Därför, konstaterar han, har det blivit oundvikligt att införa cirkulära tillverkningssystem, och kunskap om detta ämne är en nödvändighet för framtida ingenjörer.
– Jag ser pedagogik som en verktygslåda med många viktiga verktyg som jag kan anpassa och använda när jag tycker att det är lämpligt för att skapa effektiva förutsättningar för undervisning och inlärning, säger han.
I snart 15 år har Farazee Asif undervisat på KTH. Han är biträdande universitetslektor i cirkulära tillverkningssystem, samt ansvarig för masterprogrammet sedan 2006.
Röd tråd
En viktig komponent i hans undervisning är att studenterna ser en röd tråd när det gäller vad, varför och hur det lärs ut. Därför är kursutformningen, det teoretiska ramverket och de konstruktiva anpassningarna mellan aktiviteterna de viktigaste delarna.
– Jag försöker stärka studenterna så att de själva tar ansvar för inlärningsprocessen. Jag vägleder dem i vad de behöver lära sig, tillhandahåller struktur och stöd, och studenterna bestämmer själva hur de vill gå till väga för att lära sig.
Vid minst fem tillfällen under kursens gång får studenterna feedback på sin inlärningsprocess. De erbjuds också möjligheten att ställa frågor eller få ytterligare stöd utöver de schemalagda timmarna.
Recept
Hans kurs lovordas för dess unika karaktär. Ramverket har utvecklats av honom själv och fungerar som ett recept som kopplar samman allt som lärs ut.
– Detta ger en konkret struktur för inlärningen; studenterna vet exakt var inlärningen börjar och var den slutar samt vilka resultat som förväntas. En av studenterna uttryckte det som "äntligen ett ramverk för hur man blir cirkulär. Det finns så många ’hållbara’ kurser som är baserade på teori, utan att faktiskt beröra de viktiga frågorna".
Att visa sambandet mellan teorier och praktik ser han som helt avgörande. Referenser till praktiska exempel minskar abstraktionsnivån i teorierna. Han ser också fördelar med om exemplen kommer från lärarnas personliga erfarenheter och forskning, vilket säkerställer en djupare kunskap och förståelse för ämnesområdet.
Fler kanaler
– Kursens projektarbete betonar det praktiska genomförandet av Circular Manufacturing Systems (CMS) så att vår forskning når samhället genom fler kanaler. Förutom att överföra kunskap som alla kurser gör uppmuntrar den därför studenterna att ta fram entreprenöriella idéer som har potential att bli spin-off-företag.
På så vis skapas alltså en win-win-situation. Studenterna lär sig genom att arbeta med projekt som de gillar samtidigt som samhället berikas med affärsidéer som främjar hållbarhet.
Text: Lars Öhman