”Studenternas idéer kan bli spin off-företag”

Farazee Asif står lutad mot ett räcke
”En viktig komponent i min undervisning är att studenterna ser en röd tråd när det gäller vad, varför och hur det lärs ut”, säger Farazee Asif som får KTH:s pedagogiska pris. Foto: Magnus Glans
Publicerad 2023-12-12

Kursen i Cirkulära tillverkningssystem (CMS) beskrivs som unik i sitt slag. Nu tilldelas Farazee Asif, som utvecklat den, KTH:s pedagogiska pris 2023.
– Jag känner mig glad och stolt över att jag får uppskattning för att bidra positivt till studenternas inlärningsprocess. Erkännandet ger mig motivation att sträva efter att bli bättre.

Det linjära tillvägagångssättet för tillverkning och konsumtion leder till avsevärd resursutarmning och klimatförändringar. Därför, konstaterar han, har det blivit oundvikligt att införa cirkulära tillverkningssystem, och kunskap om detta ämne är en nödvändighet för framtida ingenjörer.

– Jag ser pedagogik som en verktygslåda med många viktiga verktyg som jag kan anpassa och använda när jag tycker att det är lämpligt för att skapa effektiva förutsättningar för undervisning och inlärning, säger han.

I snart 15 år har Farazee Asif  undervisat på KTH. Han är biträdande universitetslektor i cirkulära tillverkningssystem, samt ansvarig för masterprogrammet sedan 2006.

Röd tråd

En viktig komponent i hans undervisning är att studenterna ser en röd tråd när det gäller vad, varför och hur det lärs ut. Därför är kursutformningen, det teoretiska ramverket och de konstruktiva anpassningarna mellan aktiviteterna de viktigaste delarna.

– Jag försöker stärka studenterna så att de själva tar ansvar för inlärningsprocessen. Jag vägleder dem i vad de behöver lära sig, tillhandahåller struktur och stöd, och studenterna bestämmer själva hur de vill gå till väga för att lära sig.

Vid minst fem tillfällen under kursens gång får studenterna feedback på sin inlärningsprocess. De erbjuds också möjligheten att ställa frågor eller få ytterligare stöd utöver de schemalagda timmarna.

Recept

Hans kurs lovordas för dess unika karaktär. Ramverket har utvecklats av honom själv och fungerar som ett recept som kopplar samman allt som lärs ut.

– Detta ger en konkret struktur för inlärningen; studenterna vet exakt var inlärningen börjar och var den slutar samt vilka resultat som förväntas. En av studenterna uttryckte det som "äntligen ett ramverk för hur man blir cirkulär. Det finns så många ’hållbara’ kurser som är baserade på teori, utan att faktiskt beröra de viktiga frågorna".

Att visa sambandet mellan teorier och praktik ser han som helt avgörande. Referenser till praktiska exempel minskar abstraktionsnivån i teorierna. Han ser också fördelar med om exemplen kommer från lärarnas personliga erfarenheter och forskning, vilket säkerställer en djupare kunskap och förståelse för ämnesområdet.

Fler kanaler

– Kursens projektarbete betonar det praktiska genomförandet av Circular Manufacturing Systems (CMS) så att vår forskning når samhället genom fler kanaler. Förutom att överföra kunskap som alla kurser gör uppmuntrar den därför studenterna att ta fram entreprenöriella idéer som har potential att bli spin-off-företag.

På så vis skapas alltså en win-win-situation. Studenterna lär sig genom att arbeta med projekt som de gillar samtidigt som samhället berikas med affärsidéer som främjar hållbarhet.

Text: Lars Öhman

Nominering

”Dr. Farazee Asif är nominerad till KTH:s pedagogiska pris 2023 för att ha visat utmärkta pedagogiska färdigheter i undervisning genom att utforma och framgångsrikt driva kursen: MG2043 Cirkulära tillverkningssystem  (CMS). Kursen har flera enastående egenskaper som gör den unik i sitt slag. Till exempel har teorier och metoder som ingår i kursinnehållet utvecklats av de lärare som är involverade i kursen, vilket säkerställer djup kunskap om ämnet. Kursen teorier stöds av industriella tillämpningar vilket gör det konkret för eleverna att se kopplingen mellan teorier och praktik. Farazee Asif har i hög grad bidragit till att utveckla denna kunskapsbas. Faktum är att det CMS-ramverk som kursen bygger på har utvecklats av honom.

SDG 12: Ansvarsfull konsumtion och produktion är temat för kursen som underlättar KTH:s mål att bli ett ledande tekniskt universitet inom utbildning för hållbar utveckling och bidra till omställningen till hållbar utveckling genom sina utexaminerade studenter. Kursen är väl utformad med högsta möjliga konstruktiva anpassningar. Den implementerar en studentcentrerad inlärningsmiljö där studenter driver sina inlärningsprocesser. För att stödja denna process finns det väl utformade föreläsningar, seminarier och projektmöten. I denna process bestämmer studenterna ambitionsnivå, inlärningsmetod och takt. I detta tillvägagångssätt lär sig varje elev av varandra.

Peer review-processen praktiseras också i kursen. Studenterna får feedback på sin inlärningsprocess minst fem gånger under kursen med möjlighet att boka så många handledningstillfällen som behövs. Detta säkerställer att studenterna har lika möjligheter och tillräckligt med tid för att nå det betyg som de siktar på”.

* Här kan du läsa mer om Pedagogiska priset  och se tidigare pristagare

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Aktuellt