Driftsinformation för anställda

Driftstörning hos leverantören Adobe

• Åtgärdat: Problem med Tentascanning tjänsten och bl.a. med KTH Import Exams

Publicerad 2024-03-15

Vi har en driftstörning på tentascanningssystemet som påverkar både anställda och studenter i form av att det inte går att skriva ut försättsblad för tentor, scanna tentor, verifiera scannade tentor e...

• E-post- KTH IT slår på strikt DMARC-policy för domänen kth.se

Publicerad 2024-03-14

Detta påverkar dig som använder externa tjänster för att skicka e-post med avsändaradress som slutar på @kth.se.

• Samsung Shop och BankID krock på iOS enheter

Publicerad 2024-03-12

Apple har i iOS 17.4 introducerat tredjeparts App Store i EU och Samsung Shop har tyvärr tagit det URL-schema som används för att starta BankID-appen.

Läs artikeln
  • Uppdatering av samtliga kortläsare på alla campus

Publicerad 2024-02-05

Mellan februari och juni kommer alla befintliga passerkortsläsare att uppdateras.

Läs artikeln
  • Nytt spam- och antivirusfilter för e-post

Publicerad 2023-12-13

För att förbättra skyddet mot skadlig e-post som skickas till våra KTH e-postadresser.

Läs artikeln
  • Förändringar i MFA (Multifaktor autentisering)

Publicerad 2023-05-24

Microsoft har gjort en förändring i sin MFA tjänst

Läs artikeln
  • Status på projektet för retroaktiv deaktivering av e-postkonton

Publicerad 2020-03-05

Enligt tidigare beslut (V-2019-0587) kommer KTH från och med 2019-10-01 börja deaktivera e-postkonton och övriga IT-resurser för personer som slutar på KTH.

Läs artikeln
  • Beslut om deaktivering av e-post när anställning, studier eller annan anknytning till KTH upphör

Publicerad 2019-07-15

Rektor har beslutat att häva den praxis som sedan 2002 inneburit att anställda och studenter fått behålla sina e-postadresser i kth.se-domänen även när de inte längre haft någon anknytning till KTH.