Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Fikasnack om KTH Spaces vid Campus Flemingsberg

#54 Videopodd med Anders Cajander och Linus Remahl

Du kanske behöver sätta på ljudet aktivt.
Publicerad 2025-03-12

Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander och Linus Remahl visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders Cajander.

Princip 5

Öppna experimentella miljöer

Princip 5 i ramverket för Framtidens utbildning heter Öppna experimentella miljöer. Definitionen lyder: "KTH präglas utbildningen av hög grad av interaktiva undervisningsmoment och öppna experimentella miljöer som utvecklar det praktiska yrkeskunnandet och bidrar till nytänkande, innovativa lösningar och nya arbetssätt".

Definitioner av ramverksprinciperna

Du kan även se videofilerna i KTH Play: där kan du smidigt hoppa mellan tidsstämplarna och ladda ned textfil (som du t.ex. kan använda för översättning).

KTH Play #54 / YouTube #54 / Spotify #54 (endast ljudfil)

Tidsstämplar för fikasnackets innehåll

  • 03:12 [Maker]space
  • 06:10 Linus visar en arbetsstation
  • 09:28 Linus visar lödstationen
  • 15:35 Ugn för egentillverkning av kretskort
  • 16:28 [Codesign]space
  • 17:05 [Cloud]space
  •  20:21 Äntligen fikasnack med bullar (som Joakim tajmar)
  • 20:35 Varför är det så viktigt med de här miljöerna för lärandet?
  • 23:00 [Social]space för lärandet blir tvärvetenskapligt forum
  • 24:32 Lärmiljöernas koppling till CDIO
  • 25:16 Öppen inkluderande miljö? Hur funkar det?
  • 26:14 Lärandemiljö eller slöjdsal – vad gör skillnaden?
  • 27:23 Anders visar "knuten"
  • 28:13 Delaktigt (ChatGPT-fritt) lärande av inbyggda system vid Campus Flemingsberg

Bonusmaterial: träffa användare av makerspacet

Marcus intervjuar användare av makerspacets utrustning – vad de gör och hur de använder makerspacet. Marcus får även testa deras verktyg.

Doktorsstudenten Maria

Maria är doktorsstudent och behöver utrustningen i makerspacet ofta för sin forskning.

Observera att intervjun sker på engelska. Se intervjun med Maria i KTH Play

Högskoleingenjörersstudenterna Johan och Joel

Joel och Johan är förstaårsstudenter på högskolingenjörsprogrammet elektroteknik i Flemingsberg.

Se intervjun med Joel och Johan i KTH Play

Karta över KTH Spaces i Flemingsberg

Poddeltagare

Gäster

Anders Cajander
Anders Cajander Avdelningschef i Flemingsberg cajander@kth.se 087909791 Profil
Linus Remahl
Linus Remahl Mentor för makerspacet remahl@kth.se Profil

Poddvärdar

Marcus Lithander
Marcus Lithander Poddvärd Fikasnack om framtidens utbildning mlit@kth.se 0739442799 Profil
Joakim Lilliesköld
Joakim Lilliesköld Vice programledare Framtidens utbildning joakiml@kth.se 087906869 Profil

Kontakt

framtiden@kth.se