Fikasnack om KTH Spaces vid Campus Flemingsberg
#54 Videopodd med Anders Cajander och Linus Remahl
Du kanske behöver sätta på ljudet aktivt.
Publicerad 2025-03-12
Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander och Linus Remahl visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders Cajander.
Du kan även se videofilerna i KTH Play: där kan du smidigt hoppa mellan tidsstämplarna och ladda ned textfil (som du t.ex. kan använda för översättning).
KTH Play #54 / YouTube #54 / Spotify #54 (endast ljudfil)
Tidsstämplar för fikasnackets innehåll
- 03:12 [Maker]space
- 06:10 Linus visar en arbetsstation
- 09:28 Linus visar lödstationen
- 15:35 Ugn för egentillverkning av kretskort
- 16:28 [Codesign]space
- 17:05 [Cloud]space
- 20:21 Äntligen fikasnack med bullar (som Joakim tajmar)
- 20:35 Varför är det så viktigt med de här miljöerna för lärandet?
- 23:00 [Social]space för lärandet blir tvärvetenskapligt forum
- 24:32 Lärmiljöernas koppling till CDIO
- 25:16 Öppen inkluderande miljö? Hur funkar det?
- 26:14 Lärandemiljö eller slöjdsal – vad gör skillnaden?
- 27:23 Anders visar "knuten"
- 28:13 Delaktigt (ChatGPT-fritt) lärande av inbyggda system vid Campus Flemingsberg
Bonusmaterial: träffa användare av makerspacet
Marcus intervjuar användare av makerspacets utrustning – vad de gör och hur de använder makerspacet. Marcus får även testa deras verktyg.