Modell för etisk AI-integration på civilingenjörsprogrammet industriell ekonomi
Projektet ska utveckla en modell för hur etiska perspektiv kan läras ut inom ämnet industriell ekonomi för att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI.
Bakgrund/problemformulering
En alumnenkät under 2024 visar att utbildningen inte i tillräckligt hög grad ger studenterna förståelse för hur etiska frågor kan hanteras, och en genomgång av måluppfyllelse av nedan examensmål visade att målen inte uppnås i tillräckligt hög grad:
- "visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete"
- "visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter"
Eftersom AI i synnerhet kräver god förmåga till etisk reflektion behövs en analys av hur detta kan åstadkommas i utbildningen och således bidra till att uppfylla examensmålen i högre grad än för närvarande.
Syfte och mål
Syftet är att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI.
Effektmål
KTH har en modell för att nå större måluppfyllelse av examensmålen Värderingsförmåga och förhållningssätt. Modellens generella utformning gör att den kan användas inte enbart för etisk AI inom industriell ekonomi utan även för olika program och för analys av teknologier i allmänhet.
Projektmål
En skriftlig handledning med konkreta läraktiviteter ska utformas med leverans i januari 2025.
Delmål/aktiviteter
- Genomgång av forskning om AI och etik med bäring på Industriell ekonomi;
- Intervjuer med relevanta aktörer inom olika branscher och branschorganisationer;
- Test av två olika varianter av modellen (på Storträffen och på workshop med lärare inom industriell ekonomi och organisation).
Projektorganisation
Arbetsgrupp
Åsa-Karin Engstrand (projektledare), Vardan Hovsepyan (forskningsingenjör)
Referensgrupp
Arnold Pears (professor Lärande), Anna Nyquist (lektor industriell ekonomi), MA för TIEMM, Advisory Board CINEK
Relaterat
Projektet har stark koppling till projektet Digital guide för AI-integration inom industriell ekonomi och organisation (projektledare Anna Nyquist) och det KTH-övergripande projektet Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud . Koppling finns även till andra projekt som har princip 2 som huvudprincip (Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling), bland annat det KTH-övergripande projektet Utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem för hållbar utveckling och transformation .
Se annan generell och etisk vägledning om Generativ AI i högre utbildning på KTH:s intranät.
Fler projekt som påbörjats 2024
Under nedan sidfot kan du läsa om fler projekt som startats inom ramen för Framtidens utbildning. Fler projektwebbsidor publiceras löpande.