Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Nationell studentrekrytering

Grupperingen Nationell utbildningskommunikation, som arbetar med nationell studentrekrytering, är en del av Kommunikationsavdelningen (COM) inom verksamhetsstödet (VS). Gruppen genomför en mängd aktiviteter riktade gentemot presumtiva nationella studenter.

Gruppen ansvarar för kommunikation av KTH:s grund- och förberedande utbildningar, främst riktat mot en yngre målgrupp, och KTH:s vidareutbildning, främst riktat mot en äldre yrkesverksam målgrupp.

Alina Lingnau i Zoom

Podcast: Fikasnack om KTH:s nationella studentrekrytering

Alina Lingnau, verksamhetsansvarig för nationell studentrekrytering, gästade podden Fikasnack för att berätta om arbetet med att rekrytera nationella studenter till KTH.

Lyssna på Spotify  / Titta på KTH Play

Om Fikapodden

Grund- och förberedande utbildning

Målgruppen för gruppen Nationell utbildningskommunikation är främst behöriga gymnasieelever mellan 16-21 år som läser naturvetenskap (NV) eller teknik (TE) i hela Sverige.

Målgruppsundersökningar har visat att KTH:s kännedom bland målgruppen är hög och de flesta tycker att KTH har hög status och högkvalitativa utbildningar. En del väljer dock bort KTH, dels på grund av bristande kunskap om, eller intresse för, tekniska yrken och dels på grund av fördomar de har om universitetet. Vi lägger därför stor vikt på det personliga mötet och attitydförändring. Detta gör vi främst genom studentambassadörer som rekryteras och utbildas i syfte att förmedla KTH:s budskap och personlighet. Målgruppen ska få en mer personlig bild av KTH och människorna som studerar här. Målet är att förmedla en känsla av öppenhet och gemenskap. KTH ska framstå som ett universitet där man kan trivas samtidigt som man får en bra utbildning med utmärkta jobb- och framtidsmöjligheter.

Information om grund- och förberedande utbildning

All information till presumtiva nationella studenter finns på utbildningswebben under huvudingången Utbildning i menyn på KTH:s externa webb.

Vidareutbildning och livslångt lärande

Gruppen Nationell utbildningskommunikation ansvarar också för övergripande utbildningskommunikation och studentrekrytering för KTH:s utbildningar för yrkesverksamma. Det går även under namnet Livslångt lärande.

Målgruppen för vidareutbildning är yrkesverksamma, främst inom tekniska yrken eller branscher såsom ingenjörer och arkitekter.

Mer om livslångt lärande

Information om vidareutbildning

All information till yrkesverksamma finns på ingången vidareutbildning under huvudingången Utbildning i menyn på KTH:s externa webb.

Vidareutbildning