KTH:s och Sveriges deltagande i Horizon 2020

Statistik från Vinnovas årsrapport 2019

Publicerad 2020-05-25

Vinnova presenterar varje år en kumulativ rapport av svenskt deltagande i EU:s ramprogram Horizon 2020. Överlag forstätter Sverige att vara framgångsrikt och kommer på åttonde plats. Inom Sverige är det lärosäte som lyckats få störst beviljad finansiering Lunds universitet följt av Karolinska Institutet, KTH, Chalmers och Uppsala universitet.

Fördelat på de tre pelarna inom Horizon 2020, kommer KTH på fjärde plats i Excellent Science, på första plats i Industrial Leadership och på tredje plats i Societal Challenges. I finansieringen för Euratom, är KTH på första plats i Sverige. I jämförelse med alla organisationer i Sverige som beviljats medel från Horizon 2020 hamnar Lunds universitet på plats 37 och KTH på plats 42.

KTH har däremot högst antal deltagande i projekt, följt av KI, Uppsala universitet och Stockholms universitet. Sedan början av ramprogrammet Horizon 2020 har KTH deltagit i över 248 projekt och har fått mer än 126 miljoner euro i finansiering.

Är du intresserad av att läsa hela rapporten? Se mer och ladda ner på Vinnovas webb: www.vinnova.se/publikationer/horisont-2020---arsbok-2019/