Sök internationella forskarstipendier

Publicerad 2023-10-26

Via stipendier från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW) kan du som forskar på KTH få spendera ett till två år på ett internationellt framstående universitet. Just nu finns tre öppna utlysningar, och sista ansökningsdag är 15 november.

En byggnad gjord av glas på Nanyang Technological University.
Nanyang Technological University. Bild: Wikipedia

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW) har skapat ett flertal möjligheter för internationella utbyten som du som är KTH-forskare kan söka. Just nu är dessa tre öppna:

• Ett långsiktigt program för postdoktorstipendier vid Nanyang Technological University (NTU).
  • Ett stipendieprogram för postdoktorstudier vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) Broad Institute.
  • Ett långsiktigt postdoktorstipendieprogram vid Stanford University.

Programmen syftar till att föra fram framstående unga svenska forskare till dessa universitet för ett till två års postdoktorstudier och forskning. Postdoktorstipendiater får delta i ett brett spektrum av tvärvetenskapliga aktiviteter och program vid de utvalda universiteten. Efter avslutade postdoktorsbesök kommer stipendiaterna att få stöd när de återvänder hem och använda sin erfarenhet till fördel för Sverige.

Läs om utlysningarna för utbyte (på engelska)

Sista ansökningsdag är 15 november 2023.

Kontakta Viktoria Halltell för att få en mall för rekommendationsbrev och vid eventuella frågor.