Vill du vara med på ForskarFredag 2022?

Foto: Christofer Andersson/Vetenskapens hus
Publicerad 2022-04-13

Den 30 september är det dags för årets ForskarFredag, Sveriges största forskningsfestival. ForskarFredag skapar arenor för forskare och intresserad allmänhet att mötas, och har som mål att öka intresset för högre utbildning och forskning hos unga. Vill du bidra till KTH:s programpunkter i år? Läs vidare!

ForskarFredag är Sveriges mest spridda vetenskapsfestival med aktiviteter över hela landet. Evenemanget samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet  och är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night. I Stockholm projektleds evenemanget av Vetenskapens hus med stöd av KTH, KI och SU.

Programpunkter

Är du forskare och vill bidra till årets evenemang? KTH letar representanter till följande aktiviteter:

Låna en forskare

I den nationella portalen ”Låna en forskare” kan du som forskare registrera ditt intresse för att möta skolklasser på olika kunskapsnivåer. Du får själv ange vilka tider och datum som du är tillgänglig, och på vilket sätt du vill möta klassen (fysiskt och/eller digitalt). Väljer du att tillgängliggöra dig digitalt kan du bli bokad av skolklasser från hela landet. Tiderna i portalen sträcker sig under hela veckan inför ForskarFredag.

Anmäl ditt intresse här

Tänk på att lägga tid på din beskrivning. Beskriv din forskning så lättbegripligt som möjligt, och gärna på svenska.

Delta i utställningen

Evenemangets utställning är placerad vid AlbaNova, i anslutning till de salar som föreläsningarna äger rum. Utställningens besökare består till stor del av skolklasser.

Anmäl ditt intresse till Louise Gustafsson .

Studiebesök

ForskarFredag erbjuder skolklasser studiebesök av olika slag, primärt i labbmiljöer på campus. Det består ofta av en rundvandring där forskare får berätta om miljön, forskningen som bedrivs där och hur det är att ha forskare som yrke.

Anmäl intresse till Louise Gustafsson .

Kontakt

Louise Gustafsson, ansvarig för forskningskommunikation på CBL, är KTH:s projektrepresentant för ForskarFredag.