Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Självmedvetenhet

På vilket sätt kan din bakgrund, egenskaper och erfarenheter påverka din relation med studenterna? Hur kan dina studenters bakgrund, egenskaper och erfarenheter påverka deras motivation, engagemang och lärande i din undervisning? Här presenteras ett antal övningar som du kan använda för att få din studentgrupp, ditt lärarlag och dig själv att få syn på omedvetna preferenser och uppfattningar, normer och ojämställdhet i den egna lärandemiljön.

Norm-medvetenhet

Hur ser lärandemiljön ut utifrån ett JML-perspektiv? Hur gör vi för att öka lärandet för alla studenter oavsett bakgrund, egenskaper och förväntningar och skapa en lärandemiljö där alla studenter känner sig lika viktiga?

För att få syn på omedvetna preferenser och uppfattningar, normer och ojämställdhet i den egna lärandemiljön behöver vi reflektera över olikheter i studentgruppen och över oss själva i relation till studenterna. Med en ökad synlighet kan vi bli bättre på att göra medvetna val av undervisningsstrategier. Det gör oss också mer förberedda på att bemöta spänningar som kan uppstå i en grupp.

Övningar i grupp

Individuell övning