På vilket sätt kan din bakgrund, egenskaper och erfarenheter påverka din relation med studenterna? Hur kan dina studenters bakgrund, egenskaper och erfarenheter påverka deras motivation, engagemang och lärande i din undervisning? Här presenteras ett antal övningar som du kan använda för att få din studentgrupp, ditt lärarlag och dig själv att få syn på omedvetna preferenser och uppfattningar, normer och ojämställdhet i den egna lärandemiljön.
Norm-medvetenhet
Hur ser lärandemiljön ut utifrån ett JML-perspektiv? Hur gör vi för att öka lärandet för alla studenter oavsett bakgrund, egenskaper och förväntningar och skapa en lärandemiljö där alla studenter känner sig lika viktiga?
För att få syn på omedvetna preferenser och uppfattningar, normer och ojämställdhet i den egna lärandemiljön behöver vi reflektera över olikheter i studentgruppen och över oss själva i relation till studenterna. Med en ökad synlighet kan vi bli bättre på att göra medvetna val av undervisningsstrategier. Det gör oss också mer förberedda på att bemöta spänningar som kan uppstå i en grupp.
Övningar i grupp
Få syn på normer och hur de är kopplade till orättvisor
Metodmaterial från SISU Idrottsutbildarna
Metoden Privilege walk/Ett steg fram hjälper dig att få syn på normer och hur de är kopplade till orättvisor. Genom metoden synliggörs fördelar och nackdelar som personer och grupper kan få utifrån hur de kategoriseras och får olika villkor i livet.
Ofta är arbetsgrupper väldigt homogena i sin sammansättning. Det får konsekvenser för hur projekt/verksamheter utformas, vad som ses som problem, hur deltagare bemöts osv. Med den här metoden synliggörs och problematiseras normer som skapar homogenitet.
Gör så här
Berätta för deltagarna att i den här övningen gäller det att ta stick. Det görs genom att hitta det som är gemensamt. Det gäller att hitta så många stick som möjligt, att identifiera så många ”likheter” som möjligt som alla i gruppen har gemensamt.
Dela in i grupper om tre till fyra personer i varje. Be deltagarna att komma på så många likheter som möjligt. Exempelvis hudfärg, modersmål, fritidsintressen, ålder, etnisk bakgrund osv. För att göra det svårare får man inte säga saker man gillar eller ogillar.
Samlas sedan och reflektera gemensamt över exempelvis följande frågor:
Vad togs inte upp? Vad beror det på att vissa saker kommer upp men inte andra?
Var det någon av diskrimineringsgrunderna ni inte tog upp och vad beror det i så fall på?
Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med att vara en homogen grupp?
Vad innebär det för projektet/verksamheten och de deltagare ni möter, att gruppen är väldigt hetero/homogen?
Vad behöver deltagarna lära sig mer om? Vilken kunskap och erfarenheter finns inte i gruppen?
Vad kan deltagarna behöva vara särskilt uppmärksamma kring i sin verksamhet?
Testet visar områden där vi kan uppleva friktion för att vi bryter mot olika normer. Friktion kan vara allt från obehag, ovälkommet stirrande eller nonchalerande till tydlig diskriminering, hot och våld.
Metoden syftar till att synliggöra din egen position i förhållande till olika normer. Metoden försöker synliggöra på vilka områden en person utsätts för särskiljande behandling både i form av privilegier och diskriminering. Tanken är att vi ska kunna förhålla oss till normer och våra egna positioner på ett medvetet sätt så att vi exempelvis vet vad vi behöver lära mer om eller så att vi inte råkar diskriminera.
Jag upplever friktion på grund av mina eller andras föreställningar om:
Min/mitt...
Ofta
Ibland
Sällan
Ålder
Kön
Religion eller annan trosuppfattning
Etniska tillhörighet/hudfärg/namn
Könsidentitet eller könsuttryck
Sexuell läggning
Funktionsnedsättning
Kroppsstorlek
Social bakgrund
Annat
Individuell övning
IAT som mätinstrument och dess ursprung
"IAT utvecklades ursprungligen som ett redskap för att undersöka de omedvetna rötterna till tankar och känslor. Den här webbsidan har ett annat syfte – att erbjuda IAT som ett hjälpmedel till intresserade människor för att uppnå större vetskap om sina egna omedvetna preferenser och uppfattningar.
För många år sedan skrev Fjodor Dostojevskij: ”I varje människas inre finns det minnen som hon inte vill avslöja för vem som helst utan bara för sina vänner. Det finns också saker som hon inte avslöjar ens för sina vänner utan bara för sig själv, och även det i största hemlighet. Men så finns det slutligen också sådant som människan är rädd att avslöja ens för sig själv, och sådant samlas det ganska mycket av hos varje anständig människa”
Dessa rader av Dostojevskij poängterar två saker som IAT hjälper oss att undersöka. För det första så är vi inte alltid villiga att dela med oss av våra privata attityder till andra. För det andra så kanske vi inte alltid är medvetna om våra egna attityder. Ditt resultat på IAT kan inkludera båda delarna av kontroll och medvetande."