Ett alternativ till dubbade vinterdäck minskar luftburna partiklar med 20 procent

På isiga vägar kan dubbade vinterdäck rädda liv – men de pulveriserar beläggningen och fyller luften med partiklar som är farliga att andas in. En ny svensk studie visar att både vägslitage och luftburna partiklar skulle kunna minska med så mycket som 20 procent om dubbar istället tillverkades i en alternativ hårdmetall.
I tester vid KTH jämförde forskare asfaltslitage och partikelutsläpp orsakade av kobolthaltiga dubbar med dubbar sammansatta av en alternativ hårdmetall som ersätter kobolten med järn och nickel. De fann att dubbmaterialet bestående av järn-nickel kunde greppa is och packad snö lika bra - samtidigt som det orsakade betydligt mindre skador på väg ytan.
– Dubbstift som innehåller kobolt är en billig lösning då hårdmetallen massproduceras för skärande bearbetning och bergborrning, säger Ulf Olofsson, professor vid institutionen för teknisk design vid KTH.
– Det är så hårt att det inte slits ner, varför det också massproduceras för bergborrverktyg.
Men asfalten är tillräckligt mjuk för att kobolthaltiga dubbar ska mala ner och pulverisera den till ultrafina partiklar som går djupt ner i kroppen när de andas in.
Enligt Ulf Olofsson behöver dubbar bara vara 20 till 30 procent hårdare än asfalt för att göra körning på is säkrare.
–Men dubbarna som finns på marknaden i dag är dubbelt så hårda som vägmaterial och nio gånger så hårda som is vid 40 minusgrader. Det är överdrivet, säger han.
Ulf Olofsson säger att hans forskargrupp nu studerar livslängden för alternativa dubbmaterial – nästa steg i att hitta ett alternativ till kobolthaltiga dubbar.
Även om studier visar att dubbdäck räddar ungefär 70 liv varje år i Sverige, har vissa städer i landet förbjudit dem på anvisade vägar på grund av hälsoriskerna från luftburna asfaltpartiklar. I USA är användningen av dubbdäck begränsad i de flesta delstater , medan flera delstater har förbjudit dem helt och hållet. I Europa är dubbdäck mestadels tillåtna. De är dock förbjudna i flera länder, inklusive Tyskland, Nederländerna och Polen.
Enligt Ulf Olofsson är utsläpp från icke-avgasfordon från däck-, väg- och bromsslitage inom EU likvärdiga med avgasutsläpp i termer av PM10 (partiklar med aerodynamisk diameter mindre än 10 µm).
– Men i de nordiska länderna överstiger PM10-utsläppen avsevärt utsläppen från avgaser på grund av den frekventa användningen av dubbdäck. Det ökar också kostnaderna för vägunderhåll för allmänheten, säger han.
Ulf Olofsson bedömer också att svenska vägbanor har hälften så lång livslängd som vägarna i Tyskland, där det råder förbud mot dubbdäck.
Text: David Callahan