Bättre förståelse för ellastbilars laddmöjligheter
När Noah Eriksson Tewolde Berhane kom till Berkeley i somras för en åtta veckor lång praktik var det tänkt att han skulle jobba med att göra elfordon upp till 30 procent mer energieffektiva inom ramen för forskningsprojektet NEXTCAR. I stället blev det fokus på laddstationer för ellastbilar, ett ämne KTH-studenten nu lärt sig mycket om.
Ett dussintal studenter från Sverige och Kalifornien bytte under sommaren 2024 plats med varandra för en närmare två månader lång praktik med fokus på digital transformation. Det blev startskottet för ett nytt utbyte mellan KTH och University of California, Berkeley, med fokus på digital transformation.
En av KTH-studenterna som reste till USA heter Noah Eriksson Tewolde Berhane. Han fick blixtsnabbt tänka om då Berkeley-professorn Scott Moura gjorde bedömingen att det inte fanns tillräckligt med arbete inom projektet NEXTCAR.
Bättre laddmöjligheter behövs
Fokus elfordon blev det i alla fall. Noahs första vecka gick åt till att samla in laddningsdata från elbilar. Data från bilbatterierna registrerades, som temperatur och spänning i dem under laddning. Medan bilen körde nedför branta backar samlades data in för att analysera batteriets beteende i så kallad Regeneration mode, när batteriet laddas genom motorbromsning.
Från och med vecka nummer två började Noah jobba med det projekt som skulle hålla honom sysselsatt resten av sommaren. Hans uppgift var att modellera den effekt som en laddstation levererar vid laddning av elektriska lastbilar, ett forskningsprojekt som är en del av det större initiativet HEVI-LOAD.
– Den amerikanska regeringen vill att användningen av elektriska lastbilar i hela landet ska öka, men detta kräver nya snabbladdare med hög effekt, vilket belastar elnätet. HEVI-LOAD syftar till att optimera utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen med hänsyn till både kostnader och stabilitet.
Praktik kan ge en inblick i att doktorera
Noahs arbete var en simulering av en laddstation med flera laddplatser för elektriska lastbilar. Som indata använde han data om lastbilarnas batterier, ankomsttider, batteriets laddningsnivå vid ankomst och hur mycket de önskade att ladda. Därefter användes maskininlärning för att förutspå fordons laddningskurva baserat på information om batteriet. Syftet var en bättre förståelse för hur situationen kan se ut vid en laddstation vilket i förlängningen kan ge kunskap om hur en mer stabil laddningsinfrastruktur i ett större nationell perspektiv kan ta fram.
Hur gick det då? Noah tycker att arbetet har rullat på bra. Han fick möjlighet att presentera vad han hade gjort för professorer och doktorander som arbetade i HEVI-LOAD, och de verkade positivt inställda. Det kändes roligt.
Vad tar du med dig från tiden som utbytesstudent? Är det något du kan rekommendera?
– Jag har lärt mig väldigt mycket inom ämnet som jag arbetade med. Detta är första gången som jag fått använda mina ingenjörskunskaper på ett riktigt problem utanför skolan, vilket kändes bra. Jag kan verkligen rekommendera detta, speciellt för folk som har tankar på att doktorera. Jag tror att en sådan här praktik ger en bra inblick i hur det kan vara.
Noah tillägger att vara utbytesstudent är nog generellt sett en värdefull erfarenhet för de flesta. Han tror att man utvecklas mycket som person genom att anpassa sig och bli hemmastadd i ett nytt land.
Text: Peter Asplund