Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH-projekt för nytänkade klimatkommunikation

KTH-forskarna Karin Bradley och Luigia Brandimarte.
KTH-forskarna Karin Bradley och Luigia Brandimarte.
Publicerad 2025-11-14

KTH Climate Action Fellows Luigia Brandimarte och Karin Bradley har fått projektfinansiering genom Formas utlysning “Effect! From Research to Impact.” Projekten har fått nära 4 miljoner SEK var för att utveckla vetenskapsbaserade, praktiska lösningar för minskad konsumtion och mer anpassade klimattjänster.

Projekt: Empatiska klimatstjänster

Projektledare: Luigia Brandimarte, institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED), KTH
Projektpartner: SMHI

Projektet Empatiska klimatstjänster utforskar nya sätt att kommunicera klimattjänster genom att kombinera vetenskap med konst, berättande och deltagarbaserad design. Projektet syftar till att göra klimattjänster mer relaterbara, möjliga att agera på och mer relevanta för lokala samhällen.

Hur uppstod projektet?
– Idén uppstod ur behovet av att göra klimattjänster mer människocentrerade för att ge verklig effekt. Projektet utvecklades för att överbrygga glappet mellan vetenskaplig kunskap och allmänhetens förståelse. Även om klimattjänster erbjuder högkvalitativa data och verktyg har de fortfarande begränsad påverkan på lokala beslutsfattande och allmänhetens beteende.

Vad hoppas ni att projektet kan bidra med?
– Projektet syftar till att stärka klimatmedvetenhet, engagemang och beredskap bland medborgare, beslutsfattare och organisationer. Genom att främja känslomässiga och kulturella kopplingar till klimattjänster förväntas projektet uppmuntra delat ansvar, informerade handlingar och långsiktig anpassning i linje med Sveriges nationella klimatmål.

Luigia Brandimarte
Luigia Brandimarte universitetslektor

Projekt: Kommunikationsbyrå för minskad konsumtion

Projektledare: Karin Bradley, Institutionen för samhällsplanering och miljö, KTH
Projektdeltagare: Jonatan Järbel och Eskil Engström, båda från KTH

Projektet Kommunikationsbyrå för minskad konsumtion kommmer att utforska vad “reklam för tillräcklighet” kan innebära. Det ska addressera motsägelsen i att människor i välbärgade länder som Sverige behöver minska sin materiella konsumtion samtidigt som budskap i reklam, nyheter och från politiskt håll uppmanar till ökad konsumtion. Projektet ska även stödja Sveriges kommuner att uppfylla sin lagstadgade skyldighet att förebygga avfall och informera hushåll om olika sätt att minska sin konsumtion.

Hur uppstod projektet?
– Vi har arbetat med det åttaåriga tvärvetenskapligt forskningsprogram Mistra Sustainable Consumption och många av studierna i programmet pekar på behovet av att utveckla praxis och policys för tillräcklighet. Vi tyckte det kunde vara intressant att utforska hur detta kan kommuniceras på ett kreativt och användbart sätt.

Vad hoppas ni att projektet kan bidra med?
– Vi kommer att arbeta tillsammans med Berghs School of Communication och Göteborgsregionen (en organisation som omfattar 13 kommuner) för att utforska vad ”avmarknadsföring” kan innebära. Ett mer konkret mål är att utveckla kommunikationsmaterial – kampanjer, filmer och grafik – som kan användas av kommunerna i deras praktiska arbete med att förebygga avfall och minska nykonsumtion.

Karin Bradley
Karin Bradley Professor