Övergripande process för KTH:s kvalitetsarbete
Kvalitetsarbetet på KTH innefattar olika processer och insatser för att säkra kvaliteten inom utbildning och forskning. Här kan du se hur arbetet sker på en övergripande nivå och hur olika delar hör ihop.
(visualisering av nedan på ngt bra sätt - kopplat till riktlinjer?)
Kortfattad process för kvalitetsarbete inom utbildning
Här beskriver vi kortfattat hur kvalitetsarbetet för utbildning går till. Längre ner på sidan hittar du mer detaljerad information.
Kursuppföljning – årligen/löpande
- Kurser följs upp löpande under kursens gång.
- Kursenkäter skapas automatiskt för alla kurser, för studenter att svara på.
- Kursanalys och eventuell åtgärdsplan skrivs efter kursens slut.
Programuppföljning – vartannat år
- Program följs upp vartannat år.
- Programuppföljning innehåller bland annat:
- Analys av årlig uppföljning.
- Måluppfyllelse/progression.
- Uppföljning av indikatorer.
- Hur programmet kopplas till strategiska frågor, såsom mål och vision eller Framtidens utbildning.
- Utbildningens relevans.
- Lärmiljö och stöd till studenter.
Extern kollegial granskning av program – vart sjätte år
- Utvärdering med extern kollegial granskning av ett program, med en eller flera externa sakkunniga, genomförs minst vart sjätte år.

