De första åtta poddavsnitten av "Fikasnack om framtidens utbildning"

Våren 2023

Publicerad 2023-07-05

Om förändringsprogrammet, inspiration av KTH-kollegor, internationella gäster och studentperspektiv.

Poddavsnitten i kronologisk ordning

#1 Poddpremiär med en övergripande beskrivning av Framtidens utbildning

Under tiden som vi vacklar ur en pandemi, varför ett program med ett ramverk för att utveckla KTH:s utbildning och vad kan du som enskild lärare göra? Frågor om programmets tillblivelse, tidshorisont, varför programmet saknar definierade mål, KTH:s självbild, styrkor och mindre starka sidor avhandlas mellan Johan Fridell (poddvärd) och Joakim Lilliesköld (programledare). Per Fagrell (programkoordinator) och Sofie Kim (programkommunikatör) medverkar också.

#2 Samtal med Lärande i STEM, SoTL och andra arenor för pedagogisk utveckling vid KTH

Varför finns de, hur fungerar de och hur hänger Storträffarna, PriU-grupperna, SoTL -konferensen och PA/SR-nätverken ihop med utvecklingsprogrammet Framtidens utbildning? Hur kan lärare och Lärande medskapa i programmet? Och hur kommer det sig att lärare går om kursen Att leda utbildningsutveckling med jämna mellanrum? Poddvärden Johan Fridell och programkoordinator Per Fagrell samtalar med Anna-Karin Högfeldt som är avdelningschef på Lärande i STEM vid ITM-skolan.

#3 Samtal med Tomas Ekholm som tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2022

Vad var det värsta med Zoom under pandemin? Hur skapar man liv i undervisningen med hjälp av bara en krita, en tavla och sig själv? Vad är den viktigaste komponenten för ett bra lärandeklimat i klassrummet? Varför ska man titta på andras föreläsningar? Vad kan STINT-stipendiet användas till och varför kan man vilja delta i dialogseminarium ända fram till pension? Poddvärden Johan Fridell och vice programledare Gunnar Tibert samtalar med Tomas Ekholm, "mångfaldig" pedagogisk prismottagare (nu senast KTH:s pedagogiska pris 2022), som har ena benet på KTH och det andra i näringslivet.

#4 Fikasnack med THS om vikten av en utvecklande utbildningskultur på KTH

Hur fungerar studentinflytande i en så stor organisation som på KTH? Vilket projekt har THS i Framtidens utbildning? Varför finns det en koppling mellan utbildningskvalitet, det studiesociala livet och utvecklande utbildningskultur? Och varför är det nödvändigt att vi har en sådan kultur? Går det att prata om en utbildningskultur? Hur traditionell/nyskapande vill studenterna att utbildningsmiljön ska vara och vad ska vi ha campus till med ChatGPT:s intåg? Vilket medskick har studenterna till lärarna? Johan Fridell och Per Fagrell samtalar mrf Filip Axelsson och Maja Rosén som båda är ansvariga för utbildningsinflytande på THS (studentkåren vid KTH).

#5 Fikasnack med Luigia Brandimarte om hur man tar lärandet ut ur klassrummet

Vad behöver dagens studenter få med sig utöver traditionella ingenjörsfärdigheter?

In this episode Johan Fridell (pod host) and Joakim Lilliesköld (Programme Manager for programme Future of Education at KTH) meet Luigia Brandimarte who was awarded the KTH Pedagogical Prize 2022. Welcome to a conversation about creative cross disciplined learning out of the classroom.

#6 Fikasnack om utvecklingsprojekten som startar 2023

Johan och Per gästas av Gunnar Tibert (GA vid SCI) och Markus Hidell (GA vid EECS) för ett samtal kring de projekt inom Framtidens utbildning som startar under 2023.

#7 Fikasnack med Ines Lopez Arteaga om framtidens ingenjörsprogram på TU/e

Johan Fridell och Joakim Lilliesköld samtalar med Ines Lopez Arteaga från TU/e, som KTH har kunskapsutbyte med. KTH:s utbildningsnämnd besökte Eindhoven våren 2022 och alldeles nyligen besökte en delegation från Eindhoven KTH. Som dekan för kandidathögskolan vid TU/e leder Ines Lopez Arteaga utvecklingsarbete för framtidens ingenjörsutbildningar vid TU/e,

#8 Fikanack med KTH:s rektor Anders Söderholm

I säsongens åttonde och sista avsnitt av ”Fikasnack om framtidens utbildning” möter poddvärden Johan Fridell och Joakim Lilliesköld KTH:s rektor Anders Söderholm för ett samtal kring hans tankar både kring KTH och kring arbetet med Framtidens utbildning.

#8 i KTH Play