Vilka kännetecken har en ingenjörsutbildning i framkant?

Dr Ruth Graham presenterar resultat från sina studier om framtidens ingenjörsutbildning

Publicerad 2024-04-03

Vilka lärosäten har bäst ingenjörsutbildningar efter pandemin? Vilka positiva effekter fick pandemin på undervisningen och vilka utmaningar behöver hanteras av ett universitet som har ambitioner att bli en framtida ledare? Dr Ruth Graham delar med sig av insikter efter tusentals genomförda intervjuer med anställda på lärosäten över hela världen.

Foto: Dr Graham bär ett headset, pratar och gör handgester.

Om Dr Ruth Graham

Doktor Ruth Graham, som har en bakgrund inom maskinteknik, utvecklade sin expertis inom flygteknisk utmattning under sin tid på BAE SYSTEMS. Hon övergick till Imperial College i London 2002, där hon tog på sig rollen som direktör för det omvälvande EnVision-projektet. Detta initiativ syftade till att förnya grundutbildningen och främja en kultur av stöd för undervisningsexcellens inom olika tekniska avdelningar.

Sedan 2008 har Graham arbetat som oberoende konsult inom högre utbildning och verkat för en global förändring av universitetsundervisningen. Hon har genomfört viktiga projekt, bland annat en benchmarkingstudie om ingenjörsutbildningarnas framtid för MIT och ett initiativ för att förbättra erkännandet av undervisning vid över 50 universitet. Hennes insatser gav henne ett hedersdoktorat från Chalmers tekniska högskola 2018 och Leonardo da Vinci-medaljen från European Society for Engineering Education 2020 för hennes enastående bidrag till ingenjörsutbildningen.

Dr Ruth Grahams webbsida

"...ingenjörsutbildningen går in i en period av snabb och grundläggande förändring"

Dr Ruth Graham

Innehållsförteckning till videon

Se videon eller ladda ned transkription i KTH Play .

00:13 Om studie 1 "The global state of the art in engineering education" på uppdrag av MIT

03:15 De 10 ledande ingenjörsutbildarna före pandemin och de 10 potentiellt framtida ledarna

05:22 Vad skiljer dem åt?

14:12 Kännetecken hos framtida ledare

15:51 Om studie 2 "Crisis and catalyst – the impact of COVID-19 on global practice in engineering education"

18:11 Två effekter av pandemin på ingenjörsutbildningen

25:28 Exempel på en läroplan med ett systematiskt blandat tillvägagångssätt

28:28 Nya metoder och prioriteringar efter pandemin

37:50 Aalborgmodellen

40:30 Sex exempel på bästa praxis

41:55 Fyra utmaningar och risker för ingenjörsutbildningen

44:22 Behov av ett befordringssystem som belönar och erkänner undervisning

46:38 Om det globala initiativet: Advancing Teaching

Dr Graham och KTH

KTH är ett av flera lärosäten i ett konsortium som ska ingå i en studie Dr Graham ska genomföra om bästa praxis av karriärutveckling för lärare. I augusti 2023 besökte hon KTH på initiativ av programledningen för Framtidens utbildning. Förutom ovan inspelade seminarium om Framtidens ingenjörsutbildning, höll hon ett seminarium som fokuserade på sätt att belöna och erkänna universitetsundervisning, samt gästade podden Fikasnack om Framtidens utbildning .

Foto: ansiktet på korthårig kvinna Ruth Graham

Podd #09

Fikasnack med Ruth Graham om utbildningsutveckling

Vart är ingenjörsutbildningen på väg och borde KTH oroa sig över att halka efter? Johan och Joakim samtalar med Dr Ruth Graham som har 20 års erfarenhet av akademisk forskning och utveckling av högre utbildning. KTH är ett av flera lärosäten som ska ingå i Dr Grahams kommande studie om bästa praxis i akademisk karriärutveckling.

Spotify #09 / KTH Play #09 (textad)

Dr Ruth Grahams webbsida

Fler poddavsnitt om utveckling av utbildning och program

Det finns fler poddavsnitt om utbildningsutveckling på och utanför KTH. Fikasnackspodden livesänds på onsdagar kl. 15 men finns för efterlyssning på Spotify  och YouTube . Nedan länkar leder till textade avsnitt i KTH Play .