Vi söker lärare som vill testa nya Personliga menyn

Publicerad 2022-12-13

Är du lärare på KTH och nyfiken på att testa nya Personliga menyn? Då kan du bli vår betatestare och lämna dina synpunkter till oss. Både stort och smått är välkommet. Läs mer om hur det går till.

Här finns betaversionen

Vad menas med beta?

Beta, eller betaversion, är en version av ett system som fortfarande är under utveckling, men som har nått en så pass stabil status att man anser att den uppfyller de flesta av systemkraven. En målgrupp testar systemet i ett "beta-test" för att eventuellt upptäcka buggar och annat som kan förbättras ännu mer.

Starta betaversionen Personliga meny  (sida på engelska). Du kan gå tillbaka till den nuvarande Personliga menyn när du vill.

Så här går det till att testa

Notera det som är bra och det du tycker är som är mindre bra. Det kan handla om både gränssnittet, storlek på text men även andra saker som du kommer på.

Betaperioden kommer att pågå fram till början av år 2023. Vi kommer kontakta dig någon gång under den perioden för att ta del av din feedback. Kontaktuppgifter till alla som testar ser vi automatisk så du behöver inte skicka din mailadress till oss innan du börjar.

Det finns inget krav på hur mycket synpunkter du behöver lämna, alla åsikter är viktiga för oss. Vi är mycket tacksamma för att du bidrar till mot vårt mål att göra Personliga menyn så bra som möjligt för KTH.

Om du hittar större problem så skicka gärna det direkt till it-support@kth.se  och skriv "Feedback beta Personliga menyn” i ämnesraden.

Vad har förändrats i den nya versionen av Personliga menyn?

Det här är nytt just nu:

"Kurser" blir två flikar

"Kurser" blir nu två flikar: "Studier" och "Undervisning”. Studenter och lärares behov ser olika ut och den tekniska lösningen behöver kunna utvecklas med detta i åtanke. Det har varit komplicerat då fliken var en och samma för båda rollerna. Nu hoppas vi på att förändringen uppskattas.

Tydligare kursnamn

Annat som hittats under behovsinsamling är exempelvis att lärare och studenter tittar efter olika saker i kursnamn när kursen ska identifieras. Lärare behöver ibland kunna se flera kursrum i Canvas för samma kurs, medan studenterna bara behöver se ett kursrum för kursen. Nu har vi en lösning på det som vi tror är en stor förbättring.

Har du frågor? Välkommen att kontakta it-support@kth.se .

Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät