Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

7 Hantera större behov av stöd

Ingår i process

Hantera stöd till studenter med funktionsnedsättning

Starthändelse

Student har större behov av stöd

Resulterar i

Det finns en plan för hur stödet ska realiseras

Aktörer

Handläggare EDO/ESS/vägledning och stöd samt examinationsadmin, SVL (eller motsvarande) på skola, UA skola, handläggare fastighetsavdelningen, examinator

Beskrivning

När student har större behov av stöd och flera olika funktioner behöver samverka för att säkerställa att stödet kan tillämpas gäller specifik hantering. Hanteringen beror på studentens enskilda behov och vilken typ av stöd, eller kombination av stöd, det handlar om. Hanteringen kan handla om allt från att handläggare vägledning och stöd via mail informerar examinatorer och UA om stödets tillämpning till att handläggare kallar berörd personal till ett samordningsmöte i början av terminen.

Det kan gälla följande stöd enskilt eller i kombination:

  • Rörelsehjälpmedel till exempel rullstol
  • Skrivhjälp
  • Medstudent, kan vara synstödjare
  • Teckentolk
  • Delad tentamen
  • Anpassad tentamenslydelse som examinator tillgodoser
  • Teknisk utrustning eller annan utrustning
  • Assistans- eller ledarhund

Övriga anpassningar som tillgodoses vid examination utan en anmälan i ladok

Stöd

Detaljerad rutin för respektive stöd

Beskriven av

Arbetsgrupp funka 2025

Innehållsansvarig:Karin Hellmalm
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-12-04
1 Granska ansökan
2 Begära komplettering
3 Kontakta student och eventuellt boka in möte
4 Rekommendera och/eller besluta om stöd
5 Vid behov skicka kompletterande information till student
6 Registrera stöd i UG
7 Hantera större behov av stöd
8 Meddela examinator senast 16 dagar in på kursen
9 Meddela handläggare och besluta om avslag
10 Expediera beslut och meddela student