Om pressmeddelanden
Tänk över syftet med din kommunikation innan du beställer ett pressmeddelande, det ökar chansen för att det faktiskt används.
![](/polopoly_fs/1.1151069.1647441818!/image/roman-kraft-_Zua2hyvTBk-unsplash_1600x650.jpg)
Är det verkligen ett pressmeddelande du behöver?
Den typ av nyheter som passar bäst för ett pressmeddelande är sådana som:
- kan skapa intresse hos externa målgrupper
- är uppenbart relevanta i samband med aktuella samhällsutmaningar
- innehåller något som uppfattas som nytt och överraskande.
I annat fall kanske ditt pressmeddelande aldrig upp av medierna, och blir därmed inte heller en publicerad nyhet. Ett pressmeddelande är därför inte alltid det bästa sättet att nå ut – även om du har något viktigt att berätta. Ibland fungerar det bättre med andra kanaler, eller med kommunikation riktad till en specifik målgrupp. I sådana fall kommer vi att föreslå ett alternativ.
Om du är osäker, titta på frågorna i formuläret och se om de passar in på din nyhet – eller kontakta oss!
Branschpress
Trots det ovanstående – om du redan har säkrat spridning i branschpress så är det bara att fortsätta och fylla i formuläret.