Roller och ansvar vid kris på ITM
Här kan du se vad du som anställd förväntas göra i en krissituation. Krisgruppens uppgift är att hantera kriser på ett professionellt sätt. Gruppen ska samlas omedelbart om en krissituation uppstår och besluta om vilka åtgärder som ska vidtas. Den ordinarie verksamheten ska så långt som möjligt fortsätta och liksom de ordinarie ledningsfunktioner som inte berörs av krisen.
Medarbetare
Förväntningar
Varje enskild medarbetare ska känna till sitt närstöd inom säkerhet. Veta var nödutgångar, återsamlingsplats, hjärtstartare och dylikt finns. Även agera som utrymningsledare vid brandlarm och rapportera i IA-systemet för förebyggande.
Ansvar
Medarbetarna ska ta reda på vad som gäller inom säkerhetsområden via KTH:s och skolans interna sidor. Nya medarbetare har obligatorisk närvaro vid introduktion till nyanställda där viktig information ges om säkerhet. Alla medarbetare ska genomgå kursen Introduktion till brandsäkerhet .
Chef
Förväntningar
Chefer förväntas agera som en förebild och löpande informera om säkerhet inom skolan och KTH.
Ansvar
Utsedda chefer ansvarar för att följa delegationsordning för skolan.
Lokala krisgruppen
Förväntningar
Krisorganisationen ska vara tillgänglig under kontorstider, agera tillsammans vid eventuell incident och ta ledning inom sin profession vid en incident.
Ansvar
Krisorganisationen ska agera, prioritera och delegera under en incident. Efteråt ansvarar krisorganisationen för att utvärdera händelsen, följa upp åtgärder samt se till att det är en hållbar beredskap-inför-kris-organisation inom skolan.
För fullständiga rutiner och ansvar, se Lokal krisplan ITM.
Lokala krisgruppens sammansättning
Roller och ansvar kan variera över tid, särskilt om krisen pågår en längre tid och behovet av återhämtning finns för den lokala krisgruppen. Därför används rollkort för att vid varje givet möte bestämma vem som har ansvar för vad.
I grunden finns dessa personer med i krisgruppen:
Skolchef
Ersättare: Vice skolchef
Uppdrag i kris:
- Beslutsfattande
- Initierar, leder LKG
- Kontaktperson gentemot ITM:s ledningsgrupp
- Beslutar om ev. utvärdering
- Beslutar om återgång till ord. verksamhet
Säkerhetssamordnare
Ersättare: Kanslichef
Uppdrag i kris:
- Samordnar insatserna, fördelar uppdrag
- Säkerställer rätt gruppkompetens, vid behov adjungerar in personer.
- Kontaktperson mellan lokal krisgrupp, centrala krisgrupp.
- Ansvarar för kontakten med externa resurspersoner till exempel polis, sjukhus, räddningstjänst, vaktföretag samt samordnar logistiska frågor.
- Koordinerar utvärdering
HR-ansvarig
Ersättare: Personalhandläggare.
Uppdrag i kris:
- Identifierar drabbad personal
- Kontakt anhöriga
- Företagshälsovården
- Kontakt med HR centralt
- Säkerställer ev. krisstödsarbete
Kriskommunikatör
Ersättare: Kriskommunikatör på annan skola
Uppdrag i kris:
- Formulerar budskap och talepunkter i samråd med HR och UA
- Upprättar kontakt med övriga kommunikatörer vid behov
- Meddelar kommunikationschef och pressansvarig
- Samordnar kommunikationen och arbetsfördela
- Ser till att talespersoner utses
- Gör kommunikationsplan om krisen blir utdragen
- Omvärldsbevakar löpande
- Utvärderar insatser och justera
- För kommunikationslogg
UA
Ersättare: Vice UA
Uppdrag i kris:
- Kommunikation till studenter i samråd med kommunikatör
- Identifierar drabbad student/ studenter
- Anhörighantering för studenter
- Aktiverar och informerar studenthälsan
Infrastrukturansvarig
Ersättare: Säkerhetssamordnare
Uppdrag i kris:
- Bistår med lokalkännedom
- För krislogg och sparar på förutbestämd plats
- Bokar rum vid behov
- Övrigt praktiskt stöd, ex vaktmästarstöd.
Huvudskyddsombud
Ersättare: Vice huvudskyddsombud
Uppdrag i kris:
- Representerar arbetstagarna och värnar arbetstagarnas intressen.
Adjungerade
Prefekt i rollen arbetsgivaransvar
Kan delegera och även bjuda in avdelningschef.
Uppdrag i kris:
- Bidra med lägesbild och lokal kännedom.
- Ansvarar för kontakt med berörda inom sin respektive akademi i samråd med kommunikatör.